Net zoals bij speelgoedauto’s kun je ook de echte vanop afstand besturen. Dat is de kernactiviteit van de start-up Vay uit Berlijn. Vanuit hun kantoor kan een van hun medewerkers de controle overnemen van een speciaal uitgeruste auto en deze via schermen en met behulp van een joystick besturen. Als in een computerspelletje.
Toch is het geen spel, maar zuivere realiteit. Belgiës grootste autodeelbedrijf Poppy, een dochteronderneming van het bekende D’Ieteren, start een pilootproject eind dit jaar waarbij een aantal van hun vlootwagens telegestuurd wordt. Dat is niet alleen een primeur voor België, maar zelfs voor heel Europa. De enige andere plek waar Vay dit al commercieel doet is Las Vegas, waar ook een bedrijf genaamd Halo.car in dezelfde materie is beslagen. Wel heeft het al getest op de openbare wegen van Duitsland.
Waar zit de winst?
Maar als autonoom rijdende auto’s nog altijd door een mens worden bestuurd, ook al zit die dan in een kantoortje in het verre Berlijn, kan je je terecht afvragen wat het nut is. Op het eerste gezicht lijkt een bedrijf hier geen mankracht mee uit te sparen.
Advertentie – lees hieronder verder
Nu is het de bedoeling van Vay dat hun toepassing vooral de klantenservice en de efficiëntie van de vloot te verbetert. “Teledriving is het ontbrekende stukje van de puzzel voor exploitanten van autodeelbedrijven”, zegt Justin Spratt, Chief Business Officer bij Vay. “We werken samen met Poppy en Ush (de tak binnen D’Ieteren voor autonoom rijden, nvdr.) om de volledige waarde te ontsluiten die car-share nodig heeft om de efficiëntie en effectiviteit voor klanten te verhogen en te laten zien hoe rijden op afstand de winstgevendheid kan verhogen in een sector die bekend staat om zijn kleine marges.”
Alleen elektrische auto’s
Met zijn uitleg bedoelt Spratt dat door zijn technologie klanten zich niet langer op eigen houtje naar de deelauto moeten begeven, maar dat deze gewoon thuis of op een gewenst adres kan worden geleverd. Nadien kan het bedrijf de vloot ook makkelijker recupereren, en bij onderhoud hoeft er geen personeel op pad om dat klusje te klaren. Vay maakt zich sterk dat het de herverdeling van de deelvloot met 200% kan verbeteren via zijn kantoorchauffeurs, wat de efficiëntie naar een nieuw niveau tilt. Daar heeft D’Ieteren wel oren naar, en na goedkeuring van de aangevraagde vergunning en evaluatie van het proefproject zullen naar alle waarschijnlijkheid meerdere Poppy-auto’s met deze technologie worden geüpgraded. De mobiliteitsprovider heeft een vloot van 2.300 deelauto’s verspreid over de Benelux, maar Vay werkt voorlopig alleen met elektrische auto’s van het type Kia Niro omdat het ook aan duurzaamheid denkt. Dus niet het volledige Poppy-aanbod komt in aanmerking. De ‘stationaire’ bestuurders krijgen een speciale opleiding waarbij een defensieve rijstijl centraal staat.
Volgens D’Ieteren en Vay zit er een belangrijk toekomstpotentieel in deze telegeleide toepassing. Ze zou de brug leggen tussen privébezit van een auto en het openbaar vervoer. Een kruisbestuiving eigenlijk, waarbij de auto je ter plekke komt ophalen en je op bestemming brengt zonder dat je zelf met de eigendomskosten zit. Of de collega-bestuurder het in Berlijn ook in alle veiligheid kan overnemen wanneer je kostbare tijd zit te verliezen in de file, wordt er niet bij verteld. Naast deelauto’s denkt Vay aan andere klanten zoals koerier- en chauffeursbedrijven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be