Het systeem van de bedrijfswagens wordt regelmatig bekritiseerd omdat het oneerlijk zou zijn. Werknemers die profiteren van een bedrijfswagen hebben namelijk een groot financieel voordeel, omdat ze de auto voor privédoeleinden kunnen gebruiken. Toegegeven, ze moeten een Voordeel Alle Aard betalen voor dit privégebruik, maar omdat dit niet gebaseerd is op het aantal gereden kilometers, zijn de besparingen voor de begunstigden aanzienlijk in vergelijking met een werknemer die zelf voor zijn auto moet betalen. Het bewijs: het Voordeel Alle Aard kost de naar schatting gemiddeld 188 euro per maand. Dat is een groot verschil met de reële kostprijs van een auto.
Ter herinnering: het systeem van bedrijfswagens werd ingevoerd om de belasting op arbeid te verlagen, maar ook om de toenmalige auto-industrie in België te ondersteunen. Er waren toen nog veel autofabrieken (Renault, Opel, Ford, Volkswagen en Volvo). Maar ondanks de sluiting van productielijnen bleef de regeling bestaan en wordt ze nu door de overheid gebruikt om de transitie naar elektrische auto’s te ondersteunen. De komende jaren zijn alleen elektrische bedrijfswagens nog fiscaal volledig aftrekbaar. Maar ook hier is er ruimte voor discussie, omdat slechts een deel van de werknemers gesteund wordt bij de transitie. Er is immers geen Belgische aankooppremie, wat niet eerlijk is.
Steeds meer begunstigden
Volgens de laatste cijfers van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid genieten steeds meer werknemers in België van een bedrijfswagen. Eind 2023 waren dat er 558.404, een stijging van 8,9% tegenover van januari 2022. Terwijl er duidelijk vraag is van werknemers, bieden ook steeds meer werkgevers dit type verloning aan. In de afgelopen twee jaar hebben 2,3% meer werkgevers dit opgenomen in hun verloningspakket, namelijk 58.460 werkgevers.
Het zal niemand verbazen dat elektrische auto’s – met de hoogste aftrekbaarheid – het leeuwendeel voor hun rekening nemen: in het vierde kwartaal van 2023 bedroeg hun aandeel 80%. Het aandeel van verbrandingsmotoren is gedaald tot minder dan 20% (18,2%). Het aandeel van verbrandingsmotoren in het totale wagenpark van bedrijfswagens op de weg is dus gedaald van 82,3% twee jaar geleden naar 60%. Het succes van de elektrische aandrijving geldt ook voor bedrijfsvoertuigen, waarvan 37,2% elektrisch en 44,5% hybride was in dezelfde periode. Ook hier is een verandering bezig.
Advertentie – lees hieronder verder
Als alternatief voor de bedrijfswagen kunnen werkgevers natuurlijk een mobiliteitsbudget aanbieden waarmee werknemers hun (recht op een) auto kunnen vervangen door een minder vervuilend exemplaar, of kunnen inruilen voor een abonnement op het openbaar vervoer voor het hele gezin, een bijdrage in de huisvestingskosten (als je binnen een straal van 10 km van je werk woont) of gewoon contant geld. Maar dit mobiliteitsbudget slaagt er niet in om te verleiden. Of toch heel weinig. Amper 8% van de werknemers kiest ervoor. En als ze dat doen, vragen ze het liefst een abonnement op het openbaar vervoer of een tussenkomst in de huur of hypotheek.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be