Toyota is sinds 2015 sponsor van de Olympische en Paralympische Spelen. Voor dit engagement levert van het Japanse merk zo’n 3.300 auto’s aan de Olympische Spelen in Parijs. Die worden gebruikt door de organisatie, vrijwilligers, atleten en media. En dat is nog niet alles. Een evenement van deze omvang heeft ook zachte mobiliteitsvoertuigen nodig in het Olympisch dorp en de verschillende locaties waar de evenementen plaatsvinden. De door het IOC opgelegde specificaties omvatten ook de levering van elektrische shuttles, die zo inclusief mogelijk moeten zijn zodat ze gebruikt kunnen worden door Paralympische atleten en bezoekers met beperkte mobiliteit.
Wit blad
Op basis van de ervaring met de Olympische Spelen van Tokio in 2020, waarvoor Toyota al een multifunctioneel elektrisch voertuig had ontwikkeld, besloot het merk twee jaar geleden een compleet nieuwe generatie van dit voertuig te bouwen. Toyota Motor Europe in Zaventem kreeg de opdracht om de APM (Accessible People Mover) te ontwikkelen, rekening houdend met de feedback van gebruikers tijdens de laatste Olympische Spelen. De ingenieurs begonnen vanaf nul en werkten aan een voertuig zonder deuren en met een vlakke vloer. Er waren veel vereisten, want de vloer moest een oprijplaat bevatten voor personen met beperkte mobiliteit (wat een lage bodemvrijheid impliceert). Stonden allemaal in het lastenboek: vijf zitplaatsen, toegang voor een rolstoelgebruiker, ruimte voor goederenvervoer en de mogelijkheid om het voertuig om te vormen tot een kleine ambulance die een brancard kan vervoeren.
Advertentie – lees hieronder verder
Twee versies
Uiteindelijk ontwikkelden de ingenieurs van Toyota twee versies van de APM op dezelfde basis: één voor het vervoer van mensen en één voor de medische teams tijdens de Olympische Spelen. Met dezelfde ernst als bij de ontwikkeling van een ‘gewone’ auto hebben de teams van Toyota Motor Europe een voertuig ontwikkeld met een aantrekkelijk en heel functioneel ontwerp. De batterij maakt een rijbereik van ongeveer 100 km mogelijk en de maximumsnelheid bedraagt 20 km/u. Elk detail is bestudeerd om ervoor te zorgen dat de APM zo veelzijdig mogelijk is, met achterzetels tegenover elkaar en klapstoelen die vloerruimte vrijmaken.
Geen direct rendement
Er zijn ongeveer 270 exemplaren van de APM geproduceerd bij Toyota Caetano in Portugal. Die worden verdeeld over Parijs en de andere locaties waar evenementen zullen plaatsvinden. Het meest verrassende is dat dit voertuig, ontwikkeld in een recordtijd van twee jaar, specifiek voor de Olympische Spelen gebouwd werd. De APM is dus niet bedoeld voor massaproductie of commercialisatie. Hoewel de APM niet gehomologeerd is voor gebruik op de openbare weg, heeft hij van de Franse autoriteiten toestemming gekregen om alleen tijdens de Spelen in Parijs rond te rijden. De APM is gemaakt van grotendeels gerecycleerd (en dus milieuvriendelijk) materiaal, met een koetswerk uit ongelakte kunststof. Na de Olympische Spelen worden de voertuigen niet zomaar afgedankt. Toyota is in gesprek met verschillende Franse autoriteiten om ze te hergebruiken voor nieuwe toepassingen in de gemeenschap.
Mobiliteit voor iedereen
Als onderdeel van zijn visie ‘Mobiliteit voor iedereen’ heeft Toyota in samenwerking met de Oostenrijkse start-up Klaxon ook de e-puller ontwikkeld, een elektrisch apparaat dat elke rolstoel kan aandrijven. Deze toestellen zullen tijdens de openingsceremonie van de Paralympische Spelen gebruikt worden door de verschillende nationale comités. Vijftig exemplaren worden ook beschikbaar voor de atleten als een vorm van deelmobiliteit. Dit is ook het geval voor de steps C + Walk S en C + Walk T die Toyota op de markt brengt voor mensen met een beperkte mobiliteit.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be