Van den Brandt vol vertrouwen over circulatieplan Brussel

Het nieuwe circulatieplan dat het verkeer in het centrum van Brussel regelt, heeft al heel wat tegenstanders. Kritiek waarvoor de regionale minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) haar stilzwijgen doorbreekt. Ze zegt er alle vertrouwen in te hebben en benadrukt dat er aanpassingstijd nodig is voor de veranderingen.

Gepubliceerd op 2 september 2022
Leestijd : 4 min

Partagez

Sinds 16 augustus 2022 is een nieuw verkeersschema in werking getreden binnen de Vijfhoek in Brussel, de zone binnen kleine ring of R20 in het centrum van onze hoofdstad. Er zijn onder meer nieuwe eenrichtingsstraten, verkeersfilters en circulatielussen die tot doel hebben om doorgaand verkeer te weren. Volgens de overheid is 40 procent van de voertuigen die door de Vijfhoek rijden doorgaand verkeer. In totaal werden 803 verkeersborden geplaatst en 293 andere weggehaald.

Deze verandering gooit alle gewoontes om, zowel van de plaatselijke bewoners als de bezoekers of de pendelaars. Er werd al heel wat kritiek gegeven. Zo wijst de brandweer het nieuwe circulatieplan serieus met de vinger, omdat ze in noodgevallen nu veel meer tijd nodig heeft voor interventies. Onlangs sloegen de stoppen door bij een koerier die moedwillig inreed op een terras om uit het doolhof van straatjes te geraken waarin hij zich had vastgereden. Het spel zit op de wagen.

Evaluatie

Over deze gespannen situatie gaf Elke Van den Brandt, de regionale minister van Mobiliteit (Groen), een interview aan L’Echo. Ze toont empathie voor wie geconfronteerd wordt met deze verandering, maar zegt ook dat we even moeten afwachten om de situatie echt te kunnen evalueren.

Volgens Elke Van den Brandt moet deze verandering tijd krijgen. De minister benadrukt dat de terugkeer naar school dit jaar verspreid verloopt (in het Franstalige en Nederlandstalige onderwijs), waardoor het moeilijk is om nu al de dagelijkse situatie in te schatten. We moeten dus afwachten. Een evaluatie is voorzien, maar pas over enkele maanden om mensen de tijd te geven zich aan te passen. Van den Brandt ontkent niet dat er duidelijk nog problemen zijn. “Niet alles loopt goed”, zegt ze. “Maar het is ook geen chaos.”

Advertentie – lees hieronder verder

Enkele zwarte punten

Ze steekt niet weg dat er al enkele zwarte punten opgedoken zijn, vooral in de spitsuren in de buurt van de Pachecolaan en de Dansaertstraat. Voor die specifieke locaties worden meer agenten op het terrein ingezet om de situatie vlotter te regelen. De minister zegt dat ze er alle vertrouwen in heeft, al geeft ze toe dat dit veel vraagt van de Brusselaars en de bezoekers.

Aan die bezoekers vertelt Elke Van den Brandt dat het centrum van Brussel bereikbaar blijft met de auto, maar dat alles in het werk wordt gesteld om die naar de elf parkings in het centrum te leiden. Het doel van het Good Move-plan is om doorgaand verkeer te vermijden, vooral het verkeer dat binnenwegen neemt om enkele minuten tijd te winnen. Het verkeer in deze zones moet afzwakken om te vermijden dat het pure doorgangszones worden. De bewoners moeten meer levenskwaliteit krijgen, klinkt het. Elke Van den Brandt geeft het voorbeeld van het Fernand Cocqplein dat getransformeerd werd tot een groene plek waar kinderen kunnen spelen.

Begrip voor automobilisten

Elke Van den Brandt zegt ook te begrijpen dat automobilisten zich gestigmatiseerd voelen. Ze benadrukt dat ze geen muren kan verplaatsen maar probeert om de publieke ruimte te herverdelen tussen de verschillende weggebruikers. De minister begrijpt ook de problemen van de pakjesdiensten. Op dit ogenblik is er geen repressie, alleen sensibilisering. Ze staat open voor bepaalde bijsturingen zodra de evaluatie gebeurd is. Als bepaalde omwegen te ingewikkeld blijken, zullen uitzonderingen mogelijk zijn om de filters met ANPR-camera’s te passeren.

Momenteel betaalt de kleine ring het gelag van de nieuwe organisatie met een veel drukker verkeer. Dat is ook schadelijk voor de inwoners van deze zones, die hier niet om gevraagd hebben. Maar ook aan hen vraagt Elke Van den Brandt geduld. In andere steden zou na de invoering van een dergelijk circulatieplan gebleken zijn dat het globale verkeer afneemt en dat meer mensen overstappen op andere transportmiddelen.

Zal dit ook in Brussel gebeuren? Misschien. Maar misschien ook niet. Elke Van den Brandt gelooft dat de burgers snel de voordelen van Good Move op de levenskwaliteit (luchtvervuiling en geluidshinder) zullen ontdekken. Ter herinnering: het is bekend dat Ecolo/Groen de plaats voor de auto in het individueel transport met een derde wil verminderen, wat er ook gebeurt. Wellicht daarom komt dit hele mobiliteitsplan nogal geforceerd over.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.