Files komen niet alleen voor op de grote verkeersassen op weg naar je vakantiebestemming. Automobilisten worden er het hele jaar door mee geconfronteerd, op weg naar hun werk, bijvoorbeeld door een ongeval of omdat het verkeer simpelweg te druk is. Als je stilstaat op één rijstrook, merk je vaak dat de rijstrook naast je plotseling vooruit begint te gaan. Dit wekt de indruk dat je beter daar zou rijden om tijd te winnen.
Maar klopt dat wel? Besparen we echt tijd door van rijstrook te veranderen en in te voegen op de rijstrook die het meest vooruit lijkt te gaan? Helemaal niet. In een interview met de VRT wijst VIAS-woordvoerder Stef Willems erop dat je door deze manoeuvres niet sneller gaat. Integendeel: jouw auto maakt de file er alleen maar erger door. Je verliest dus alleen maar meer tijd verliezen.
Waarom niet doeltreffend?
Er is een wetenschappelijke verklaring voor dit fenomeen. Wanneer een automobilist van rijstrook verandert, neemt zijn auto tijdelijk de ruimte in van twee auto’s in plaats van één. Dit komt omdat het invoegen andere bestuurders dwingt om meer ruimte over te laten. Gevolg: hoe meer manoeuvres, hoe langer de file of hoe groter de vertraging. Automobilisten verliezen daardoor nog meer tijd.
Dat de rijstrook naast jou veel vlotter vooruitgaat, is dus een waanidee. Helaas geloven veel automobilisten erin. Volgens VIAS denken zeven op de tien automobilisten dat ze tijd besparen door van rijstrook te wisselen, terwijl ze in werkelijkheid langzamer rijden dan wanneer ze niet van rijstrook zouden wisselen. 65% van de bestuurders geeft toe dat ze regelmatig van rijstrook veranderen als ze in de file staan.
Advertentie – lees hieronder verder
Gedrag door tevredenheid?
Maar waarom is onze inschatting verkeerd? Waarom hebben we vaak de indruk dat we tijd besparen? De verklaring is psychologisch en heeft te maken met tevredenheid. Je krijgt een gevoel van voldoening als de andere rijstrook stilstaat en je twintig auto’s tegelijk inhaalt. Omgekeerd, wanneer andere auto’s jou inhalen, bevind je je als automobilist in een fase van frustratie. Het instinct van de hersenen wil dan teruggaan naar de ‘plezierfase’ in plaats van de ‘frustratiefase’. En de frustratiefase lijkt altijd langer te duren. Alle elementen zijn dus aanwezig om de fout te maken.
En dat is nog niet alles: VIAS legt ook uit dat de zichtbaarheid een rol speelt. Een auto die wordt ingehaald verdwijnt snel uit het gezichtsveld, terwijl de auto die ons inhaalt veel langer in hetzelfde gezichtsveld blijft, wat bijdraagt tot de ergernis die sommige bestuurders voelen.
Ongevallen
Hoewel je de filetijd niet verkort door van rijstrook te veranderen, kan deze handeling wel gevaarlijk zijn. Als we een Amerikaanse meetmethode toepassen op ons land, dan vinden er elk jaar 14.000 aanrijdingen plaats alleen al door deze rijstrookwisselingen. Het is dus niet alleen een kwestie van tijd, maar ook van verkeersveiligheid. Vooral omdat in de zomer veel motorrijders de file voorbijsteken (wat perfect toegelaten is), soms een beetje te snel.
Het is belangrijk om te onthouden dat het verkeer in een file met dezelfde gemiddelde snelheid rijdt, ongeacht de rijstrook die je als automobilist kiest. Het is ook verkeerd om op de linkerrijstrook te blijven en te denken dat je dan sneller bent omdat je dan minder last hebt van de automobilisten die de snelweg oprijden bij de volgende oprit.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be