De watermotor is niets nieuws. Het idee om brandstof te vervangen door water bestaat al sinds 1974, toen een ingenieur uit Rouen, Jean Chambrin, een patent indiende voor een “systeem om een verbrandingsmotor aan te passen zodat die gevoed kan worden met brandstof waaraan water is toegevoegd”. De pers was destijds vol bewondering over deze uitvinding, die ingebouwd werd in een Citroën die reed zoals een gewone auto.
Het systeem had de vorm van een grote pot om de watermolecule te breken in waterstof en zuurstof en gebruikte een elektrische stroom om de temperatuur te verlagen. In feite loopt de motor van Jean Chambrin niet alleen op water, maar op slechts 60% water en 40% alcohol, waardoor het brandstofverbruik met ongeveer 50% daalt. Dat is al heel wat. De Franse autoriteiten lanceerden destijds een groot onderzoek. Verrassend genoeg werd de uitvinding in de vergeethoek geduwd. Jean Chambrin sprak over een samenzwering. Volgens hem staken de oliemaatschappijen stokken in de wielen.
Terugkeer
Begin jaren 2000 maakte de waterinjectiemotor een comeback in de autosector. In die tijd injecteerden ingenieurs water in de motor. Omdat het water verdampte door de hitte, verlaagde het de verbrandingstemperatuur. Dit effect zou de motorprestaties verbeteren, het begin van gekletter en zelfontbranding vertragen en de vervuiling verminderen. Kortom, alleen maar voordelen.
De comeback was te danken aan de Pantone-motor, die volgens de ontwerpers geïnstalleerd kan worden op een bestaande verbrandingsmotor. Zoals uitgelegd, wordt een mengsel van water en brandstof verdampt in een soort bubbler, waarna dit mengsel verwarmd wordt met behulp van uitlaatgassen in een ‘endotherme’ reactor. De dampen worden daarna gemengd met verse lucht voordat ze in de cilinders geïnjecteerd worden om de verbranding te koelen. Het resultaat is een hoger rendement, een lager brandstofverbruik en minder vervuilende uitstoot. Allemaal goed en wel op papier, maar helaas nooit wetenschappelijk bewezen. Voorstanders van het systeem claimen een brandstofbesparing van 10 tot 15%, maar ook hier hebben onafhankelijke tests nooit een echte besparing aangetoond.
Advertentie – lees hieronder verder
Waterinjectie?
Het idee van een motor met waterinjectie inspireerde tot een ander idee: een motor die alleen op water loopt. Een doorbraak volgens sommigen, aangezien water in grote hoeveelheden beschikbaar is op de planeet en niet vervuilend is. Maar is dit realistisch? Helemaal niet. Simpelweg omdat water (H2O) waterstof is dat al verbrand is, of geoxideerd in chemische termen. Water kan dus geen energie bevatten. Anders moet je een waanzinnige hoeveelheid energie terug in het proces stoppen. Dit is wat gebeurt met waterstof geproduceerd door elektrolyse: het watermolecuul wordt afgebroken om de oorspronkelijke waterstofgasmoleculen weer samen te stellen.
Het idee van een watermotor is dus fake. Het is onzin, want het doel van een motor is om de potentiële energie van een brandstof te benutten en om te zetten in beweging. Als er geen energie uitgehaald kan worden, blijft dit uiteraard een illusie. Daarom is de watermotor een luchtkasteel, net als de persluchtmotor waarover sommigen dromen. Het probleem? Het vereiste volume is te groot (het is onmogelijk om genoeg cilinders mee te nemen, zelfs voor een zeer korte rit) en er is ontzettend veel energie nodig om de lucht samen te persen. Dromen mag uiteraard, maar niet te veel…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be