Terwijl de vakantieperiode langzaam nadert, zien we – maar dit geldt het hele jaar door – dat mannen meestal achter het stuur zitten en vrouwen vaak in de passagiersstoel. Maar waarom? Want vrouwen hebben ook al lang een rijbewijs en rijden ook dagelijks voor hun werk of vrije tijd.
Marie-Axelle Granié, onderzoeksdirecteur in sociale ontwikkelingspsychologie aan de Gustave Eiffel Universiteit, heeft een idee; volgens haar bestaan er helaas nog steeds veel stereotypen en clichés over autorijden. We kennen allemaal de uitdrukking “Vrouw achter het stuur, bloed aan de muur”. Maar vrouwen rijden niet veel minder dan mannen. Volgens een Frans mobiliteitsonderzoek rijden vrouwen gemiddeld 10.000 km per jaar, tegenover 11.000 km voor mannen. Wat wel klopt, is dat vrouwen niet dezelfde soort trajecten hebben. Hun verplaatsingen zijn over het algemeen korter, om iemand gezelschap te houden of voor boodschappen. Vrouwen rijden ook vaker in stedelijke gebieden, terwijl mannen vaker snelwegen en hoofdwegen gebruiken.
Een logische verdeling?
Psychologische studies verklaren dit door de effecten van genderrollen, vergelijkbaar met de takenverdeling binnen het huishouden. Volgens Marie-Axelle Granié, die uitgebreid onderzoek uitvoerde, rijdt in 80% van de gevallen de man als beide partners in de auto zitten. Ongeacht de soort verplaatsing of de reden ervoor. En nog een feit: in 60 tot 70% van de gevallen beslist de man wie er rijdt, en dus wanneer hij het stuur aan zijn vrouw wil overlaten… “als hij dat zelfs wil,” voegt de onderzoekster eraan toe.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar waarom? Volgens Marie-Axelle Granié ligt de verklaring in de ouderwetse symboliek: als een man in zijn auto rijdt, bestuurt hij zijn gezin. Heel eenvoudig. Het is dus heel duidelijk een kwestie van genderrol en stereotypen verworven in de kindertijd. Een psychologisch iets die van generatie op generatie wordt doorgegeven, ten nadele van vrouwen. Zij zouden immers het gevoel hebben dat deze activiteit niets voor hen is, wat leidt tot een negatieve of verminderde perceptie van hun prestaties.
Een vicieuze cirkel?
Het probleem is dat vrouwen zich beoordeeld voelen als ze rijden, waardoor ze angstiger en zenuwachtiger worden. Volgens de onderzoekster zijn dan sneller geneigd om fouten te maken, wat het stereotype verder in stand houdt. Het is een vicieuze cirkel, want het ontmoedigt de vrouwen om te rijden.
Maar niets is minder waar dan deze zogezegde (on)bekwaamheid van vrouwen achter het stuur. Alle onderzoeken tonen duidelijk aan dat vrouwen minder ongelukken veroorzaken. En er zijn ook minder vrouwelijke verkeersslachtoffers. Volgens VIAS zijn slechts 23% van de verkeersslachtoffers en 33% van de ernstig gewonden vrouwen. Bovendien zijn vrouwen ook voorzichtiger achter het stuur, aangezien mannen twee keer zo vaak onder invloed van alcohol rijden als vrouwen. Dus heren, zullen we wat vaker het stuur overlaten?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be