Sinds de coronacrisis gaan veel werknemers door met telewerken, wat betekent dat ze niet naar kantoor moeten. A priori helpt alleen al deze maatregel om onze wegen te ontlasten van verkeer, wat goed nieuws zou moeten zijn voor opstoppingen, die naar verwachting moeten afnemen. Maar dat is dus niet het geval: de files op de Belgische wegen worden alsmaar langer. Hoe komt dat?
Het antwoord is te vinden in het jaarverslag van het Vlaams Verkeerscentrum. Uit hun gegevens blijkt dat voertuigen in 2023 3% minder kilometers aflegden dan in 2019, het laatste referentiejaar voor de coronaperiode waarna alle routine op zijn kop belandde. Het Vlaams Verkeerscentrum merkt op dat deze daling van het verkeer zowel betrekking heeft op personenwagens als op het vrachtverkeer, dat piekte tijdens de coronaperiode.
Logisch?
Voor het Verkeerscentrum is de paradoxale situatie van minder verkeer en meer files eigenlijk volstrekt logisch. Want de daling in het verkeer wordt eigenlijk “gecompenseerd” (maar dan in een negatieve betekenis) door het uitzonderlijk natte weer in de herfst van 2023 (wat zich dit jaar doorzette in de lente van 2024). Daardoor kunnen files op piekmomenten tot 50% langer duren dan bij droog weer. In principe moeten automobilisten op het weerbericht vertrouwen om erachter te komen hoe lang ze over hun reis zullen doen.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook wegwerkzaamheden
Het regenweer is echter niet de enige reden voor langere files op de Belgische wegen. Want er is nog een tweede doorwegende factor: wegenwerken. Deze zijn de laatste maanden in aantal toegenomen, door gigantische projecten die meerdere jaren zullen duren. Denk maar aan het Leonardkruispunt, de Beverentunnel op de Antwerpse ring, het viaduct van Vilvoorde, de werf Éghezée op de E411 en de Oosterweelverbinding in Antwerpen. Al deze werken dragen natuurlijk bij aan vertragingen tot soms zelfs volledig stilstaand verkeer.
Tot slot wijst het Vlaams Verkeercentrum ook op het aantal ongevallen. Alleen al in Vlaanderen werden in 2023 5.700 ongevallen per week geregistreerd, en dat is zelfs een onderschatting omdat niet iedereen de politie belt. Verschillende studies tonen aan dat ongevallen verantwoordelijk zijn voor 20 tot 25% van de verkeersstoringen. De impact van ongevallen is des te groter omdat het er meer zijn dan in 2019, en veel meer dan in 2015.
Dinsdag en donderdag
Oplettende automobilisten zullen gemerkt hebben dat er vaak files staan op dinsdag en donderdag, minder populaire dagen voor telewerken. En ze hebben gelijk. Het Vlaams Verkeerscentrum meldt dat het verkeer op deze twee dagen van de week ‘s ochtends het meest is toegenomen. Maar de organisatie merkt verder op dat ook alle weekavonden (dus elke dag) worden gekenmerkt door een toename van het verkeer.
Over het algemeen wordt Brussel beschouwd als de stad met de ergste files. Vroeger was dat zo, maar nu niet meer. Antwerpen is voortaan de meest filegevoelige stad van België. Op de Antwerpse autosnelwegen is de ochtendspits sinds 2012 met 56% toegenomen en de avondspits met 133%. In Brussel is de avondspits sinds 2012 met 46% gegroeid. Het feit dat Antwerpen de hoofdstad van de files is geworden, kan worden verklaard door het feit dat de economie van de stad gebaseerd is op vrachtvervoer en transit, activiteiten die nooit afnemen, terwijl Brussel een administratieve en diensteneconomie heeft met een meer uitgesproken profiel van telewerken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be