Wordt circulatieplan Brussel weer afgevoerd?

Het nieuwe circulatieplan in Brussel botst op veel kritiek. Het wordt gezien als een economische ramp en roept vragen op in meerdere betrokken gemeentes.

Gepubliceerd op 20 september 2022
Leestijd : 3 min

Partagez

Sinds enkele weken – 16 augustus om precies te zien – veroorzaakt het nieuwe circulatieplan in het centrum van Brussel (de zone binnen de Kleine Ring) tandengeknars. Het plan werd onder meer fel bekritiseerd door de brandweer. Bij anderen deed het zelfs de stoppen doorslaan, denk maar aan de koerier die inreed op terrassen.

Ook bij de handelaars gaan veel stemmen op die aangeven dat het plan misschien wel een sociaal belang dient, maar een ramp is voor de economie. De gebruikelijke kopers komen niet meer naar de winkels en die kunnen natuurlijk niet alleen draaien op de plaatselijke bewoners. Sinds 16 augustus is het autoverkeer sterk verminderd en dat was ook het doel van de overheid. Volgens gegevens van Telraam daalde het aantal auto’s in de zone met 25 procent.

Doorgaand verkeer vermijden

Het doel van Good Move is om de komende tien jaar de mobiliteit binnen de Vijfhoek te regelen en doorgaand verkeer te voorkomen ten voordele van de rust van de bewoners. Het is dus de bedoeling dat het centrum rustiger en aangenamer wordt voor voetgangers, fietsers en gebruikers van andere zachte mobiliteitsvormen.

Tot nu toe werden vier zogenaamde mazen ingevoerd in vier gemeentes: rond het Fernand Cocqplein (Elsene), in Kuregem (Anderlecht), in de Vijfhoek (Brussel) en in Collignon-Josaphat (Schaarbeek). Drie andere mazen worden binnenkort gelanceerd op de volgende locaties: Flagey-Étangs (Elsene/Brussel-stad), Dielegem (Jette, Ganshoren en Brussel-stad) en Sint-Gillis.

Advertentie – lees hieronder verder

De resultaten lijken sterk te verschillen van gemeente tot gemeente. Terwijl in Schaarbeek iedereen blij lijkt met de uitvoering van het plan, is dat niet het geval in bijvoorbeeld Kuregem, waar de buurten helemaal niet rustiger werden. Woedende omwonenden verplaatsten zelfs de betonblokken die de toegang tot een nieuw voetgangersgebied blokkeerden. Wie aan de hoofdwegen woont waar het verkeer wordt omgeleid, heeft natuurlijk geen reden tot feesten. Problematisch is dat de evaluaties pas over een jaar plaatsvinden, wat sommigen veel te laat vinden.

Terugkeer mogelijk?

De autoriteiten hebben altijd aangegeven dat het mogelijk zou zijn de situatie terug te draaien bij slechte resultaten. Het is best mogelijk dat de bewoners – die uiteindelijk ook de kiezers zijn – erin slagen om druk uit te oefenen. In Molenbeek bijvoorbeeld heeft de start van een nieuwe maas al voor opschudding gezorgd en hebben de autoriteiten laten weten niet tegen de algemene wil in te gaan. In een interview aan de krant Le Soir zei Abdellah Achaoui (PS), schepen van Mobiliteit in Molenbeek, dat deze keuze gemaakt werd voor meer rust, maar hij steekt niet weg zich ook vragen te stellen bij de radicale veranderingen die geen rekening houden met de inwoners en handelaars. Om chaos te voorkomen, pleit hij daarom voor overleg.

In dat verband vinden steeds meer gemeenteraadsleden dat het plan voor het centrum van Brussel (de Vijfhoek) te dogmatisch is en dat de automobilist niet als vijand mag beschouwd worden. We moeten natuurlijk niet terugkeren naar een model uit jaren tachtig, maar te veel radicalisme wekt woede en vooral onbegrip op…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.