De BMW GS blaast dit jaar dus veertig kaarsjes uit. De eerste R80 G/S mocht in 1981 al meteen meedoen aan Parijs-Dakar met Hubert Auriol aan het stuur, de dat jaar trouwens ook de legendarische wedstrijd won.
Een ander iconisch model is de R 1100 GS, de eerste met een oliegekoelde boxermotor met vier kleppen per cilinder. Deze tweewieler kreeg ook de Telelever en Paralever demping en mocht van ABS genieten.
De R 1100 GS werd opgevolgd door de R 1150 GS en vanaf 2009 tekende de krachtige R 1200 GS present, goed voor 110 pk en optioneel beschikbaar met een gestuurde demping. Net zoals bij de voorgaande generaties voorziet BMW een avontuurlijke Adventure-versie die over een specifieke uitrusting voor off-roadgebruik beschikt en bovendien recht heeft op een extra grote benzinetank.
In 2012 was het tijd voor een revolutionaire evolutie van de tweecilinder boxermotor met de komst van de watergekoelde centrale die 125 pk sterk was. De huidige versie (sinds 2018) telt 1.250 cc cilinderinhoud en is voorzien van een variabele bediening van de kleppen en van een dubbele brandstofinspuiting. Nog 40 jaar erbij?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be