Moto

Deze stad verbiedt bepaalde motorfietsen op benzine dan toch niet

Veel steden willen snel uitgroeien tot een toonbeeld van leefbaarheid en volksgezondheid. Parijs was bijvoorbeeld van plan om motorfietsen op benzine te verbieden en ze allemaal elektrisch te maken. Maar nu zet de stad een opvallende stap terug.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 20 feb. 2022 | Leestijd: 3 min

Over de hele wereld proberen steden het gebruik van vervoersmiddelen die ze als vervuilend beschouwen, te verminderen. Ze nemen tal van maatregelen: het aantal parkeerplaatsen verminderen, voetgangerszones inrichten, bepaalde straten afsluiten, lage-emissiezones (LEZ) invoeren, maar ook anti-geluidsradars plaatsen die gekoppeld zijn aan camera’s om de luidste voertuigen weg te jagen.

In Parijs worden niet alleen nieuwe anti-geluidsradars geplaatst, de regels voor de lage-emissiezone krijgen er regelmatig een update. De plaatselijke overheid legt er bijvoorbeeld sinds 2015 beperkingen op aan bedrijfsvoertuigen, bussen en vrachtwagens van meer dan 3,5 ton, gebouwd voor 1 oktober 2001. In 2016 werden auto’s gebouwd voor 1997 verboden, maar ook motorfietsen van voor 2000. In 2021 evolueerden de regels opnieuw en werden motorfietsen van voor 2004 uitgesloten in de lage-emissiezone.

Advertentie – lees hieronder verder

Nieuwe beperking geschrapt

moto

Logischerwijs worden deze beperkingen – die tot de strengste van Europa behoren – verder aangescherpt. Vanaf 1 juli dit jaar zouden alle voertuigen verboden worden die geclassificeerd worden als Crit’Air 3. Dat zijn motorfietsen en auto’s van voor 1 januari 2007. Maar de stad keert op zijn stappen terug en heeft deze maatregel uitgesteld.

Het uitstel komt er omdat de stad wacht op een antwoord op twee vragen aan de Franse staat. De eerste vraag gaat over de erkenning van Parijs als experimenteel gebied om de huishoudens leningen aan 0 procent te mogen aanbieden voor de omschakeling naar minder vervuilende transportmiddelen. Het tweede verzoek is om nieuwe, automatische radars te plaatsen die de milieuvignetten herkennen en die bij een overtreding een boete van 135 euro kunnen opleggen.

Deze vertraging heeft natuurlijk ook een impact op de rest van de LEZ-planning. Volgens de autoriteiten zou het om minimaal zes maanden gaan. Dit betekent dus dat Crit’Air 2-voertuigen (van voor 2011) al minstens tot midden 2024 toegelaten blijven. De stad Parijs blijft echter vasthouden aan de doelstelling om tegen 2030 alle voertuigen met verbrandingsmotor te weren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon