Eén ding staat vast: elektrische auto’s zijn momenteel duurder in aanschaf dan vergelijkbare modellen op diesel of benzine en die prijsverschillen zijn over het algemeen niet gering. Een elektrische Mini begint bijvoorbeeld bij ongeveer 33.000 euro, terwijl het equivalent met een verbrandingsmotor minder dan 28.000 euro kost. De Renault Twingo Electric? Daarvoor moet je ongeveer 20.000 euro rekenen, vergeleken met minder dan 12.000 euro voor de instapversie op benzine. De Kia e-Niro dan? Die elektrische cross-over kost 39.000 euro tegenover 27.000 euro voor de niet-oplaadbare hybridevariant met hetzelfde vermogen. Aan voorbeelden geen tekort.
Belastingen
Hoewel dus duurder in aankoop, zien we het omgekeerde wat belastingen betreft. In Vlaanderen betaal je zelfs helemaal niets: geen BIV en geen jaarlijkse rijtaks. In Wallonië en Brussel moet je wel dokken, maar die bedragen vallen reuze mee: 61,5 euro voor de inverkeersstelling en een jaarlijks belastingstarief van 82,1 euro. Hoe krachtig de auto is, maakt trouwens helemaal geen verschil, in tegenstelling tot de berekeningen voor auto’s die CO2 uitstoten.
Onderhoud
Een vaste prijs op onderhoudskosten kleven, gaat natuurlijk niet. Alles hangt van het merk en het model af. Voor pakweg een oude Ferrari F40 betaal je ontzettend veel meer dan voor een Renault Twingo, wat natuurlijk logisch is. Over het algemeen raden fabrikanten aan om elke 30.000 km een auto met een verbrandingsmotor te onderhouden. Bij een elektrische auto hoeft dat niet. Tesla raadt bijvoorbeeld aan om elke 2 jaar naar een verdeler te rijden om de remmen, de airconditioning en de luchtfilter in de cabine te controleren. Van een elektrische auto hoeft onderhoud dus minder frequent te gebeuren, en het kost bovendien minder. Een EV bezit dan ook minder onderdelen die slijtagegevoelig zijn, zoals een uitlaat, een brandstofpomp of een versnellingsbak, en van oliewissels is ook geen sprake. Bovendien kost het onderhoud van de remmen dankzij het regeneratief systeem minder. Langs de andere kant weegt een elektrische auto meer, wat de banden sneller doet verslijten. Concreet is het onderhoud van een EV minstens twee keer goedkoper dan dat van een gewone auto.
Advertentie – lees hieronder verder
Prijs per kilometer
Een ander onmiskenbaar voordeel van de elektrische auto: opladen kost minder dan tanken, of toch als je hem zoveel mogelijk thuis of op het werk oplaadt. Wie met een “gemiddelde” EV onderweg is, betaalt circa 3 euro om 100 km af te leggen. Let wel, als je dezelfde wagen via een openbare terminal oplaadt, moet je meer dan 6 euro voor hetzelfde traject rekenen. Toch blijft dit voordeliger dan rijden met een doordeweekse benzine- of dieseldrinker, want daarvoor moet je toch zeker 7 à 8 euro per 100 km tellen. Een grote kanttekening: publieke snelladers gebruiken, is het allerduurst. Zulke laadbeurten kunnen de prijs per 100 km opkrikken tot bijna 12 euro. Bovendien verliest de accu van een elektrische auto sneller aan capaciteit als je hem vaak aan zo’n snellader hangt. Je bent gewaarschuwd…
Maar ook…
Er zijn verschillende netwerken en laadkaarten, forfaitaire prijzen per minuut (van operatoren die hun prijzen zonder enige controle aan kunnen passen) én vanaf 2022 wordt thuis opladen duurder als je dat tijdens piekuren doet om het risico op overbelasting te beperken. Dus hoe meer mensen een elektrische auto kopen, hoe duurder alles wordt. Netbeheerders zullen extra moeten investeren om stroompannes te vermijden, met als gevolgd dat elektriciteitsfacturen zullen stijgen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be