Groene of alternatieve brandstof
CNG (aardgas)
CNG of aardgas zal op middellange termijn een goede overgangsoplossing zijn, waarschijnlijk voor de volgende 20 jaar, vooral voor wie veel rijdt en in minder dan 5 minuten wil kunnen tanken. Aardgas (niet te verwarren met LPG, zie hieronder) heeft belangrijke voordelen op vlak van vervuiling en CO2-uitstoot: 70% minder fijnstofuitstoot en 90% minder stikstofoxiden in combinatie met een 10 tot 30% lagere CO2-uitstoot. Niet slecht!
Een ander voordeel is het financiële plaatje, want de kostprijs per liter (of liever per kg) zijn veel lager dan die van diesel of benzine. En in tegenstelling tot LPG levert CNG geen beperkingen op, aangezien je ermee in ondergrondse parkeergarages mag.
Toch heeft ook aardgas enkele nadelen, zoals een beperking van het koffervolume wanneer de installatie after market wordt uitgevoerd (noteer dat er steeds meer fabrieksmodellen bestaan met een perfect geïntegreerde tank, die soms de plaats van de benzinetank (gedeeltelijk) inneemt), een hoge aankoopprijs (vergelijkbaar met een diesel), maar ook een noodzaak voor een regelmatiger onderhoud, omdat de CNG ‘droger’ is waardoor vaker een oliewissel nodig is.
Advertentie – lees hieronder verder
CNG is een echte overgangsoplossing, omdat de elektrische auto nu sterk door de wetgever wordt gepromoot. Toch blijft het een goed alternatief voor wie veel rijdt en zijn brandstofbudget wil verlagen. Houd echter rekening met de beperkte dekking van het netwerk van CNG-stations: het noorden van het land is nog steeds beter bediend dan het zuiden.
Plus
Brandstofkosten
Alternatief voor diesel (autosnelweg)
Positief effect op uitstoot verontreinigende stoffen en CO2
Te gebruiken als ‘gewone’ auto
Min
Hoge aankoopprijs
Soms ten koste van laadvolume
Verdeling tankstations in het land
Vaker onderhoud nodig
LPG (Liquified Petroleum Gas)
Vloeibaar petroleumgas (LPG) is een brandstof die steeds werd voorgesteld als een groener en goedkoper alternatief voor de traditionele brandstoffen. Het is waar dat LPG goedkoper is voor veelrijders (zodra de installatie is afgeschreven), maar de groene kwaliteiten zijn dan weer eerder twijfelachtig, simpelweg omdat de studies die dit aantonen dateren uit de jaren ‘70 en dat ondertussen zowel benzine als diesel – en zelfs LPG – vanuit chemisch oogpunt zijn geëvolueerd.
LPG stoot waarschijnlijk iets minder fijne deeltjes en CO2 uit, omdat de verbranding in de gasvormige toestand vollediger is dan met een vloeistof, maar voor het overige is het bestaan en de promotie (fiscaal gezien) ervan door de bevoegde overheden slechts een noodzaak om dit restproduct bij de raffinage van benzine en diesel te kunnen verkopen.
Dit alternatief is misschien geschikt voor veelrijders, maar in tegenstelling tot wat wordt beweerd, is LPG dus niet echt groener.
Plus
Alternatief voor de autosnelweg
Goedkope brandstof
Tankstations overal aanwezig
Minder fijnstof en CO2
Nog steeds mogelijk om op benzine te rijden (2 tanks)
Min
Fake groen argument
Ten koste van koffervolume
Verboden in ondergrondse parkeergarages
Bijkomende belastingen (Wallonië en Brussel)
Installatiekosten
Hybride
De zelfopladende hybride
De zelfopladende hybride duidt op een auto waarvan de verbrandingsmotor wordt gecombineerd met een elektrische hulpaandrijving, die de benzine- of dieselkrachtbron kan bijstaan, of ze volledig kan vervangen, maar dan slechts voor een paar honderd meter.
Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen deze twee systemen, omdat het ene de auto niet zuiver elektrisch kracht kan voortbewegen. De zogenaamde 12 of 48 V hybridisaties (milde hybrides) zijn namelijk eenvoudige en goedkope hulpsystemen voor de constructeurs en verminderen het totale verbruik met ongeveer 10%. Het systeem is geheel autonoom, in die zin dat het geen handmatige interventie van de gebruiker vereist voor het opladen. Daarmee is de term ‘hybride’ hier eigenlijk een beetje overdreven.
Naast deze “assistentie” hybridisaties is er nog een ander type zelfopladende hybride: de full hybrid, die het verbruik en de uitstoot van een auto met bijna 50% vermindert. Hier heeft het systeem een batterij (van meer dan 1 kWh) en een grotere motor waarmee de auto een paar honderd meter op pure elektriciteit kan rijden wanneer het management het toelaat. Dit zijn meestal de hybrides die vooral door Toyota worden verkocht.
Ook hier is geen tussenkomst van de gebruiker nodig: opladen gebeurt ofwel via het remmen, of met behulp van de verbrandingsmotor wanneer die functioneert. Deze tweede oplossing is duurder dan de eerste in die zin dat ze de aankoopprijs van een dieselwagen evenaart, maar ze is vooral geschikt voor wie veel in de stad rijdt of vaak in de file staat om naar het werk te gaan (pendelaars).
Plus
Voor pendelaars of stadsrijders
Voor een beperkt budget
Minder verbruik en uitstoot
Herverkoopwaarde
Min
Soms verminderd koffervolume (door batterij)
Weldra geen belastingvoordelen meer
De oplaadbare hybride (plug-in hybride)
Neem een zelfopladende hybride en plaats een (veel) grotere accu die handmatig kan (of moet) worden opgeladen om enkele tientallen kilometers elektrisch te kunnen afleggen: dit is in wezen het idee van de plug-in hybride.
Deze modellen zijn natuurlijk veel duurder, maar ze stellen je wel in staat om tot 60 km in volledig elektrische modus af te leggen met de nieuwste modellen op de markt. Het voordeel is dat je jezelf nooit moet afvragen: raken we tot aan de Côte d’Azur? Ja, gewoon bijtanken. Mogen we de lage-emissiezone (LEZ) in? Ja, schakel gewoon over naar de elektrische stand.
Natuurlijk is het ecologische argument van de plug-in hybride discutabel, simpelweg omdat men twee auto’s in één bouwde: één met verbrandingsmotor en een tweede elektrische.
Houd ook rekening met de hogere prijzen van deze auto’s en het feit dat ze pas nut hebben als ze zo vaak mogelijk worden opladen. En met het feit dat verschillende modellen momenteel nog 100% aftrekbaar zijn (waarvoor de batterij/gewichtsverhouding bepalend is), maar dat ze dit voordeel vanaf 2026 verliezen, het jaar dat de wetgever heeft gekozen om de markt over te schakelen naar de 100% elektrische wagen met een batterij of op waterstof.
Plus
Voor langere afstanden
Onbeperkte toegang tot stadscentra (LEZ)
Voordelige taxatie (voorlopig)
Lager verbruik (indien batterij opgeladen)
Min
Aankoopprijs
Twijfelachtig ecologisch effect
Vaak verminderd koffervolume (door batterij)
100% elektrische auto
De elektrische auto met batterij
Elektrische wagens met een batterij zijn de modellen die zich het meest ontwikkelen. De toekomst is duidelijk voor hen weggelegd, zeker in België, waar alleen zij na 2026 van een fiscale aftrekbaarheid van 100% zullen blijven genieten.
Het rijbereik van deze voertuigen is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Reken tot 400 echte kilometers voor een middenklasse model met een degelijke batterij (ongeveer 70 kWh).
Elektrische auto’s zijn ook echt groen, zoals blijkt uit een studie van de befaamde organisatie Transport & Environment (T&E) die de CO2-voetafdrukken minutieus heeft ontleed: elektrische auto’s betalen hun “koolstofschuld” van de productie van de batterij terug in iets meer dan een jaar en ze besparen meer dan 30 ton CO2 tijdens hun levenscyclus in vergelijking met een conventionele auto met een verbrandingsmotor. Noteer hierbij dat deze cijfers rekening houden met de aard van de elektriciteit die in de batterij is opgeslagen.
In België zou de elektrische auto bijvoorbeeld 3 keer minder CO2 uitstoten dan een klassieke auto. De elektrische auto heeft veel troeven: de stille werking, de onmiddellijke reactie op het gaspedaal (omdat het koppel onmiddellijk beschikbaar is), de ruimte aan boord (omdat de mechanische elementen minder omvangrijk zijn en de batterijen nu ook beter geïntegreerd zijn).
Natuurlijk is er nog steeds de hoge prijs en het beperkt aantal openbare laadpunten. Maar ook hier zal verandering in komen, want de ontwikkelingen zijn zeer veelbelovend, zowel wat de laadtijd als de autonomie betreft.
Plus
De beste belastingvoordelen voor langere tijd
Bewezen ecologisch effect
Werkingsstilte
Intussen degelijke autonomie
Herverkoopwaarde nu verzekerd (2026)
Min
Prijs nog steeds hoog
Autonomie en oplaadtijd voor veelrijders
Nog te weinig oplaadpunten
De elektrische auto op waterstof
Waterstofauto’s zijn ook elektrische auto’s, maar ze gebruiken waterstof om hun elektriciteit direct aan boord te produceren. Dit proces vindt plaats in een brandstofcel.
Het belangrijkste voordeel van deze aanpak is het rijbereik, maar ook de snelheid van opladen is een troef: in werkelijkheid komt het neer op een tankbeurt met waterstof. In afwachting van elektrische auto’s met superkrachtigere accu’s en een oplaadtijd van een paar minuten, is waterstof dus een valabel alternatief, maar pas wanneer waterstof met groene energie wordt aangemaakt (de productie is namelijk energieverslindend). Dit is momenteel zo in België en zelfs in Europa dankzij de beweging (en financiering) van de Green Deal.
De volgende jaren is het noodzakelijk om deze waterstof op grote schaal te produceren. Ook dit wordt bestudeerd, vooral met grote offshore windprojecten uitgevoerd met de betrokkenheid van onder andere Colruyt.
De waterstofauto blijft nog erg duur, ook al daalde de prijs de laatste jaren wel een beetje. Maar ook al blijven deze voertuigen 100% aftrekbaar, toch liggen ze met een prijs tussen 60.000 en 80.000 € niet binnen ieders financiële mogelijkheden.
Daarnaast is de echte hindernis de beperkte beschikbaarheid van waterstof in ons land: in België zijn er maar enkele tankstations aanwezig, waardoor de interesse beperkt blijft tot bedrijfswagenparken die over hun eigen tankinstallatie beschikken.
Plus
Fiscaal zéér interessant
Autonomie
Voltanken in 2 minuten
Overal toegang (LEZ, enz.)
Min
Gebrek aan tankstations
Waanzinnig hoge aankoopprijs
Noodzaak groene H2-productiemethode
Zeer beperkt marktaanbod
Herverkoopwaarde?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be