In slechts enkele jaren tijd heeft artificiële intelligentie haar stempel gedrukt. Er gaat bijna geen dag voorbij zonder dat deze technologie een nieuwe functie, een nieuw hulpmiddel of een nieuwe dienst aanstuurt. Maar het is ook een veelbesproken onderwerp. Kunstmatige intelligentie ‘voedt’ zich namelijk met onze woorden, handelingen, gedragingen en uiteindelijk met alles wat mensen creëren.
Natuurlijk heeft artificiële intelligentie enkele spectaculaire ontwikkelingen mogelijk gemaakt en dat zal zo blijven. In de gezondheidszorg kan artificiële intelligentie bijvoorbeeld gebruikt worden om ziektes op te sporen en nieuwe behandelingen te onderzoeken. Maar artificiële intelligentie infiltreert in alles, inclusief smartphones en auto’s, met de belofte om het leven van de gebruikers gemakkelijker te maken. Klopt dat wel?
Integratie
Er is geen enkele autofabrikant die nog niet bezig is met een platform voor artificiële intelligentie. In januari van dit jaar presenteerde Mercedes een gloednieuwe versie van de MBUX-interface, vol met AI. Maar waarvoor? Volgens de constructeur, die geïnterviewd werd door Sud Info, was het idee om inzittenden in staat te stellen hun auto een heleboel vragen te stellen, van informatie over de stad waarin ze rijden tot een recept om te koken. Het is een manier om een echt gesprek te voeren met je auto, net zoals je dat met een mens zou doen.
Deze door ChatGPT aangestuurde functie wordt vanaf volgend jaar beschikbaar op nieuwe Mercedessen in België. Volgens de constructeur zal MBUX zelfs anticiperen op de wensen van de eigenaar: de gebruiker achter het stuur belt zijn vrouw elke dag om 8u30? De interface zal automatisch het te kiezen nummer voorstellen. Op weg naar het werk? Dan hoef je de navigatie niet meer in te stellen. Het systeem vertelt je automatisch de aankomsttijd. Mercedes is niet de enige die aan AI werkt. Alle merken doen het, want het is een trend die niemand wil missen. Volkswagen biedt het aan op de ID.4 en ID.7, Honda werkt samen met Sony en Renault met de specialist Reno.
Advertentie – lees hieronder verder
Welke meerwaarde?
Volgens de mensen die door Sud Info geïnterviewd werden, moet artificiële intelligentie in de eerste plaats problemen met de toegankelijkheid van de bediening van een auto verhelpen. Het moet gezegd dat de jongste jaren steeds meer fysieke knoppen vervangen zijn door menu’s die wel een labyrint lijken, waardoor het veel moeilijker is om bijvoorbeeld vlot de verwarming te regelen. Daarom worden assistenten met artificiële intelligentie geïntegreerd in spraakopdrachten. Het doel is om auto’s menselijker te maken door voorrang te geven aan interactie, zelfs als dit via een machine gebeurt. Want het is gemakkelijker om mondeling een opdracht te geven. Dat is dus vooruitgang.
Ook in andere functies heeft artificiële intelligentie zijn intrede gedaan, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid. Het is de AI die detecteert of een scenario dat zich voordoet een voetganger of fietser in gevaar kan brengen. En het is ook de AI die ervoor zorgt dat het voertuig veiliger bestuurd kan worden tijdens het automatisch parkeren.
Spionage?
Wel moeten gebruikers zich ervan bewust zijn dat artificiële intelligentie niets over het hoofd ziet. Het registreert alles. En dus ook alles wat gezegd wordt naast de commando’s voor de auto. AI betekent ook een kans voor constructeurs om de voorkeuren van gebruikers te verzamelen om ze te helpen bij het ontwerpen van toekomstige modellen. Sommige constructeurs werken ook aan het concept van variabel onderhoud, waarbij sensoren de slijtage van onderdelen analyseren zodat de auto alleen naar de garage wordt geroepen als het echt nodig is.
Deze constante monitoring roept natuurlijk vragen op over de privacy en het gebruik van persoonlijke gegevens. VIAS ziet artificiële intelligentie ook als een manier om het gedrag van bestuurders te monitoren en te beoordelen of ze al dan niet rijgeschikt zijn (alcohol bijvoorbeeld), ook in het geval van een ernstig gezondheidsprobleem (zoals een beroerte). Het voertuig zou dan elektronisch gestopt kunnen worden bij gevaar. Er wordt echter niet gesproken over auto’s die rechtstreeks de politie bellen. Gelukkig maar.
VIAS stelt zich ook vragen bij auto’s uit China die AI gebruiken. Volgens het verkeersinstituut is het geen geheim dat China weinig respect toont voor de Europese privacyregels. VIAS beschuldigt niet, maar waarschuwt ons wel om voorzichtig te blijven. China zou zijn auto’s kunnen gebruiken als Trojaanse paarden, die de hele omgeving scannen en misschien wel militaire informatie doorgeven. Ook IT-specialisten zijn bezorgd. Zij wijzen erop dat niemand echt weet hoe het programma in elkaar zit, tot de code ontleed wordt. Het risico op spionage is dus alomtegenwoordig, vooral omdat China in artificiële intelligentie veel verder staat dan Europese bedrijven. De Europese Commissie wordt op dit punt ter verantwoording geroepen, omdat er nog (bijna) niets gedaan is om automobilisten te beschermen tegen de AI die hun leven zogezegd gemakkelijker maakt…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be