In een nobel streven om het aantal verkeersslachtoffers drastisch te verminderen, zoekt Europa een toevlucht tot de moderne technologie. Als onderdeel van een lange waslijst aan veiligheidssnufjes moeten nieuw verkochte auto’s sinds begin deze maand over de intelligente snelheidsassistent ISA (Intelligent Speed Assist) beschikken. Deze tikt de bestuurder met een hoor- of voelbaar signaal op de vingers. Weinig merken kiezen voor de actieve begrenzing, waarbij de auto eigenhandig ingrijpt.
Snelheidsassistenten kunnen een handig middel zijn om fout gedrag bij te sturen of boetes te vermijden, maar zoals wel vaker – en dan vooral met zogenaamde ‘inteligente’ technologie – verloopt de startfase niet zonder kinderziektes. De ontvangst van het nieuwe systeem lokt gemengde reacties uit. Omdat ze onmiddellijk reprimeert, maar bovenal omdat ze het vaak fout heeft, wat frustratie in de hand werkt. De voelsprieten van het systeem baseren zich op het lezen van verkeersborden, of gebruiken navigatiedata of matchen beide, alleen blijken de aanmaningen niet altijd te stroken met de realiteit.
Variërende snelheidsborden zorgen voor moeilijkheden
Zo word je soms resoluut op de vingers getikt als je braafjes de legale 50 km/u rijdt waar ISA tegenstrijdig denkt dat het 30 km/u is. En zit het verkeersbord dat de camera moet lezen achter een op de pechstrook geparkeerde vrachtwagen, dan kan je de gevolgen al raden. Variërende snelheidsborden, zoals bij wegwerkzaamheden, kent de navigatie niet, en iedereen is bekend met het 50km/u-bord op de Antwerpse ring dat blijft branden, terwijl er al lang geen filegevaar meer is. ISA houdt zich aan zo’n bord.
Advertentie – lees hieronder verder
De vereiste is dat ISA in 90% van de gevallen juist moet zitten, maar dat blijkt in de realiteit niet zo te zijn. In het begin wou het European Transport Safety Council (ETSC) een harde snelheidsverklikker, zonder offknop tenzij bij hoge uitzondering. Maar het systeem is in zijn definitieve versie toch uitschakelbaar. Automerken tonen zich steeds inventiever om het de bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken ISA te omzeilen. Bij veel merken, zoals Toyota of Hyundai, moet je door verschillende submenu’s om het uit te schakelen, of zelfs eerst de handleiding raadplegen. Dat was ook de methode die in het begin iedereen leek te hanteren – want meerdere merken waren de wet uiteraard voor -, maar is eigenlijk ook gevaarlijk want te afleidend.
Meteen uitzetten met de sneltoets
Ondertussen heeft een merk als Mazda een speciale knop naast het stuur gezet, zodat de bestuurder na het instappen niet lang hoeft te zoeken. Mercedes heeft een vergelijkbare sneltoets op het aanraakscherm van zijn infotainmentsysteem. Bij Porsche, en nog een paar merken, kan je de uitfunctie saven op een favorietenknop. Renault heeft misschien wel de meest spitsvondige en intelligente oplossing bedacht, waarbij je het lijstje aan veiligheidssystemen zelf kan samenstellen en opslaan via de My Safety Switch zodat je de handeling niet moet herhalen. Want naast ISA kan ook een stuurassistent al eens fijngevoeligheid missen. Ongetwijfeld zullen sommige merken nog over-the-air updates uitvoeren om het uitschakelen te vereenvoudigen via een digitale knop.
Niemand is tegen hulpsystemen die de verkeersveiligheid vooruithelpen. Alleen is het zaak om ervoor te zorgen dat ze geen overheersende irritatie opwekken, waarop de bestuurder in een overdreven reactie er genoeg van krijgt en alles uitschakelt. Het grootste probleem is dat ISA ook verwarring kan veroorzaken over de toegelaten snelheid, wat onverwachte remreacties kan uitlokken. Eenzelfde vaststelling geldt trouwens voor de cruisecontrol die zich plots aan een verkeerd geïnterpreteerd snelheidsbord aanpast. De technologie zal nog evolueren, maar misschien zou het beter werken als er wat marge is waardoor er wat meer tolerantie ontstaat bij de bestuurder. Zo krijgt een goedbedoelde maatregel niet het averechtse effect, namelijk dat het altijd snel wordt uitgezet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be