Wereldwijd is de transitie naar elektrische wagens volop bezig, met steeds strengere regels voor de CO2-uitstoot. Het Japanse Toyota doet nu een opvallende zet. In plaats van verbrandingsmotoren op te geven, presenteert het merk een 2.0 viercilinder turbobenzinemotor die tot 600 pk ontwikkelt. Daarmee is het de krachtigste motor in zijn klasse ter wereld. Voor Toyota is de verplichte elektrificatie in Europa of de Verenigde Staten na 2035 geen reden om zijn expertise in verbrandingsmotoren zomaar op te geven. Het blijft innoveren, met deze tweeliter die een nieuwe norm wil zetten.
Mercedes-AMG verslagen?
Tot nu toe ging de prijs voor de krachtigste tweeliter viercilinder naar Mercedes-AMG en de in 2019 gelanceerde M139-motor, die vandaag 400 pk en 500 Nm koppel biedt. Maar Toyota gaat de uitdaging aan door een motor met 600 pk te ontwikkelen, goed voor een verhouding van 300 pk per liter cilinderinhoud. Deze vermogensdichtheid overtreft ruimschoots die van de Duitse M139. Deze uitzonderlijke prestaties zijn het resultaat van een nieuwe samenwerking met andere Japanse fabrikanten, meer bepaald Subaru en Mazda. Samen hebben deze merken besloten om een nieuwe generatie verbrandingsmotoren te bouwen. Het resultaat ziet er veelbelovend uit.
Toyota presenteert deze aandrijflijn niet zomaar voor de show. Het wil verschillende vermogensversies aanbieden om aan uiteenlopende behoeften van klanten te voldoen. De krachtigste versie met 600 pk zal zeker in de smaak vallen bij bestuurders die sensaties zoeken. En waarom niet? Ook de instapversie oogt verleidelijk, met 300 pk en 400 Nm koppel. Voor klanten die een compromis zoeken, zit er een tussenversie met 400 pk en 550 Nm koppel in de pijplijn. Uiteraard is de transmissie aangepast aan de paardenkracht. Er komt een achttrapsautomaat en wellicht (maar dat is nog niet bevestigd) vierwielaandrijving, voor een optimale grip. Verrassend genoeg zal Toyota ook een manuele zesversnellingsbak aanbieden. Geeft Toyota tegengas nu steeds meer auto’s alles zelf doen?
Advertentie – lees hieronder verder
Iconische modellen
De motoren van deze nieuwe generatie zullen niet alleen schitteren op testbanken of autoshows. Ze zullen iconische Toyota-modellen aandrijven, zoals de MR2 roadster, een nieuwe Celica en misschien zelfs een nieuwe Supra, als die er komt. Binnen deze samenwerking zou ook Subaru deze aandrijflijnen gebruiken, wellicht in een STI-uitvoering.
Als we de Japanse media mogen geloven, wordt de MR2 in een beperkte reeks geproduceerd, voornamelijk voor Japan. De prijs wordt geschat op zo’n 60.000 euro. Dat is veel geld. Maar waarom ook niet, als je er straffe prestaties voor krijgt?
Verbrandingsmotor nog niet dood?
Hoewel de transitie naar elektrische auto’s onvermijdelijk lijkt, laat Toyota de verbrandingsmotor niet in de steek. Meer nog, het merk verwacht dat 70% van de auto’s in het verkeer in 2030 nog altijd aangedreven wordt door een verbrandingsmotor. Toyota engageert zich om zijn motoren geschikt te maken voor koolstofneutrale synthetische brandstoffen, waarover Europa binnenkort debatteert.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be