Aerodynamica is altijd al een cruciaal vraagstuk geweest in de autowereld. Het vormt een uitdaging voor zowel de ingenieurs als de ontwerpers. Het doel is natuurlijk om het rijbereik van elektrische wagens te maximaliseren of – hoewel dit steeds zeldzamer wordt – recordsnelheden te halen, zoals de Koenigsegg Jesko Absolut. De luchtweerstand verminderen, is hierbij essentieel. De wielen spelen een belangrijke rol in deze kwestie. Hyundai schat dat ongeveer 25% van de totale weerstand van een auto opgewekt wordt door de wielen (waarvan de banden al 20% van de energie absorberen door de rolweerstand). Een cijfer dat aantoont hoe belangrijk het is om dit aspect te verbeteren.
Tot nu toe werden wieldoppen vaak gebruikt als oplossing om deze luchtweerstand te beperken. Hun nadeel is dat ze lelijk zijn en de koeling van de remmen belemmeren. Open wielen helpen dan weer om het remsysteem te koelen, maar ze genereren ook aerodynamische turbulentie door hun draaisnelheid. Om dit probleem op te lossen, heeft Hyundai een wieltechnologie met variabele geometrie ontwikkeld, een innovatief concept dat een oplossing biedt voor deze historische beperkingen.
Geïnspireerd door de kunst van kirigami
Hyundai slaat een nieuwe weg in met een wiel dat van vorm verandert, afhankelijk van de rijomstandigheden. Het systeem is gebaseerd op een eenvoudig maar voor de hand liggend principe: de door de remmen opgewekte warmte wordt gebruikt om een mechanisme te activeren dat lamellen op het wiel opent en sluit. Origineel aan deze uitvinding is de integratie van kirigami, een variant van origami, waarbij een driedimensionale structuur ontstaat. Typisch Japans. En ingenieus.
Advertentie – lees hieronder verder
Dankzij deze structuur kan het wiel zich in real time aanpassen: als het warm wordt, gaan de lamellen open om de remmen te koelen en als ze voldoende afgekoeld zijn, sluiten ze weer om de aerodynamica te verbeteren. Dit ontwerp is gebaseerd op het mechanische principe van thermische efficiëntie, waardoor er geen complexe en dure elektronische systemen nodig zijn. Dat is een groot voordeel voor de productie en zeker voor de betrouwbaarheid op de lange termijn. Een ander belangrijk kenmerk van deze technologie is het gebruik van centrifugale kracht die wordt gegenereerd door de snelheid van het wiel. Kinetische energie drijft een motor aan die de lamellen sluit zodra de remmen afgekoeld zijn. Er gaat niets verloren, er wordt niets gecreëerd.
Adaptief
Deze nieuwe technologie van Hyundai biedt nog een voordeel: moduleerbaarheid. Deze innovatie kan aangepast worden aan het type voertuig of de specifieke behoeften van de bestuurder. Met andere woorden, afhankelijk van het doel van de auto. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat deze technologie wordt aangepast voor sportwagens, waar het beheer van de luchtstroom en de koeling van de remmen van vitaal belang is. Of voor elektrische auto’s, waar het optimaliseren van het rijbereik essentieel is.
Het contrast of de paradox is opvallend. Terwijl een groot deel van de industrie op zoek is naar steeds meer geconnecteerde, gecontroleerde en uiteindelijk dure oplossingen, buigt Hyundai deze trend om door te kiezen voor een benadering op basis van mechanica en eenvoudige fysische principes. Dit garandeert kostenbeheersing en dus a priori een lage impact op de consumentenprijzen. Zoiets hebben we al lang niet meer gezien.
Een ander aspect: door deze technologie te deponeren, toont Hyundai ook dat niet alleen constructeurs uit China innoveren, zoals mensen de afgelopen maanden geneigd waren te denken. Het verheugt ons ook om te zien dat de auto-industrie zichzelf op een eenvoudige manier kan blijven heruitvinden. En dat is alleen maar positief, toch?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be