Overal ter wereld is de transitie naar elektrische auto’s begonnen. Het doel is om de CO2-uitstoot van individueel vervoer te verminderen en zo de opwarming van de aarde te beperken. Ondanks alle kritiek stoten elektrische auto’s over hun hele levenscyclus (productie, gebruik, recyclage) veel minder CO2 uit dan auto’s met verbrandingsmotor. Tot 69%, volgens studies. Misschien vind je het principe van de elektrische auto niet leuk, maar je kunt niet naast de feiten kijken.
Zeggen dat elektrische auto’s emissievrij zijn, is uiteraard een brug te ver. Elk product dat ontstaat – zeker een auto – laat een ecologische voetafdruk achter. Het gaat bij elektrische auto’s niet alleen over de batterij, maar ook over stof van de remmen of slijtage van de banden. Er spelen veel andere factoren mee en sommige wegen zwaarder door dan andere. Bijvoorbeeld het staal van het chassis en het koetswerk. Het gebruikte plaatwerk is zelfs vervuilender dan de batterij zelf.
80% van de CO2 tijdens productie
Het is weinig geweten, maar de productie van staal stoot veel CO2 uit. Vorig jaar toonde een onderzoek van Renault aan dat het plaatwerk van een auto verantwoordelijk is voor 80% van de broeikasgassen die vrijkomen tijdens de productiefase. In vergelijking daarmee is zelfs de batterij ‘schoon’…
Advertentie – lees hieronder verder
De gebruikte staalsoorten zouden veel minder kunnen vervuilen. En dat hoeft niet veel meer te kosten, volgens een studie van de ngo Transport & Environment. Daarin staat dat de auto-industrie momenteel 17% van de Europese staalproductie verbruikt (de op één na grootste verbruiker) en dat 70% van de totale massa van een voertuig uit staal of aluminium bestaat.
Hoe produceer je groen staal?
Maar hoe produceer je deze ‘koolstofarme’ staalsoorten? De productie van groen staal kan waterstof gebruiken (dat nog in de kinderschoenen staat), elektrische vlamboogovens of gerecycleerde materialen. Idealiter worden deze elementen gecombineerd, dat is het meest efficiënt. Door deze oplossingen (alleen of samen) te gebruiken, zou de CO2-uitstoot tegen 2030 met 6,9 miljoen ton kunnen verminderen. Dit komt overeen met de jaarlijkse uitstoot van 3,5 miljoen auto’s met verbrandingsmotor. Een grote opportuniteit dus.
Op papier is dit natuurlijk een goed voorstel, maar hoeveel gaat het de automobilisten kosten? Zij krijgen immers altijd de rekening gepresenteerd. Zoals de titel van dit artikel al aangeeft, valt het best mee. De geschatte extra kosten per auto bedragen gemiddeld slechts 57 euro, wat eerder symbolisch is vergeleken met de totale prijs van een auto.
Echte mogelijkheid
Volgens de analyse van Transport & Environment beschikt Europa ook over alle noodzakelijke middelen om dit materiaal gemakkelijk te produceren. Zeker dankzij de transitie naar waterstof, dat een dominante rol kan spelen in industriële processen. Alle Europese landen werken aan waterstofprogramma’s.
Specialisten voorspellen dat tegen 2030 40% van het staal in auto’s groen zal zijn. Dit percentage zou stijgen tot 75% in 2035 en 100% in 2040. Zoals gebruikelijk krijgen wellicht eerst de topmodellen deze technologie. Zodra alles op kruissnelheid komt, kunnen de kosten dalen. Dat is logisch. Het toont aan dat er nog veel manieren zijn waarop de auto-industrie haar voetafdruk kan verkleinen. En dat er niet alleen rekening moet gehouden worden met de batterij of de gebruikscyclus.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be