De Mazda MX-30, die in 2020 werd gelanceerd, is de eerste 100% elektrische auto van het merk. Helaas heeft deze cross-over erg veel moeite om klanten te versieren vanwege zijn zeer bescheiden 35,5 kWh-batterij die amper 200 km WLTP-autonomie belooft. Om voet aan de grond te krijgen in de groeiende markt voor elektrische voertuigen had Mazda dus een oplossing nodig.
Bereikvergroter
Naar het voorbeeld van Nissan met zijn e-Power-systeem heeft Mazda besloten om de MX-30 op een ‘range extender’ in de vorm van een wankelmotor te trakteren. Die werkt als een generator en drijft de wielen niet rechtstreeks aan. Wat de krachtbron wel doet, is de accu opladen in geval van nood.
De rotatiemotor is een opvallende keuze. Zo’n krachtbron is in de regel niet de meest betrouwbare en of zuinige. De fabrikant liet dit motorisatietype dan ook een stille dood sterven met het op pensioen sturen van de RX-8, inmiddels al 10 jaar geleden.
Naar technische informatie is het voorlopig gissen. In zijn puur elektrische versie ontwikkelt de compacte SUV momenteel het best bescheiden vermogen (voor een EV) van 145 pk, alsook 271 Nm koppel.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be