Zelfs de eenvoudigste Dacia Sandero heeft vandaag ook al slimme banden. Het is te zeggen: sinds 2014 moet elke nieuwe auto verplicht in het verkeer komen met een systeem dat de bandendruk controleert, zo legt Europa immers op. Er zijn twee systemen in omloop. Ten eerste een drukmeter aan het ventiel, die de werkelijke druk in de band registreert. En ten tweede een virtueel systeem, dat de druk niet rechtstreeks opmeet maar aan de hand van de wielsnelheden kan berekenen of de druk in elk wiel nog ongeveer overeenkomt met het voorgeschreven cijfer.
Pirelli heeft nu met Bosch een samenwerkingsakkoord gemaakt om samen slimme banden te gaan ontwikkelen, die met sensors binnenin de band en een bluetoothverbinding met de centrale computer van de auto kunnen communiceren. Het ding heeft ook een naam: ‘Cyber Tyre’.
De Cyber Tyre maakt gebruik van de Bluetooth Low Energy-standaard (BLE). Bluetooth dus, maar dan de variant die wat minder energie verbruikt. Deze bestaat al anderhalf decennium en wordt toegepast in bijvoorbeeld de medische wereld, in metertjes die de bloedsuikerspiegel van diabetici monitoren. Ook vermogensmeters op racefietsen gebruiken deze standaard, net als andere fitnesstoepassingen.
Advertentie – lees hieronder verder
Cyberband
Naar eigen zeggen moet zo’n cyberband zowel de veiligheid als het comfort en de rijdynamiek ten goede komen. De sensor kan immers info doorseinen over de druk en de temperatuur, maar houdt ook bij hoeveel kilometers de band heeft afgelegd, zodat de software een inschatting kan maken van de staat.
Daarop kan dan het gedrag van het ABS en de elektronische rijhulpsystemen worden aangepast. Zowel het antiblokkeersysteem als de tractie- en stabiliteitscontrole zijn van oorsprong technologieën van Bosch, dat deze nu dus verder wil verfijnen met info die rechtstreeks vanuit de wielen komt.
De invloeden van verkeerde bandendruk, een te hoge temperatuur of overdreven slijtage kunnen enorm zijn. Voor personenwagens wordt bij de ontwikkeling echter rekening gehouden met verkeerd gebruik van de auto, gezien veel bestuurders hier zelf geen aandacht aan besteden. De auto waarschuwt niet enkel voor een te lage bandenspanning, maar in de achtergrond kan een stabiliteitscontrole in zijn functioneren ook rekening houden met het feit dat een van de wielen zich mogelijk niet naar behoren gedraagt.
McLaren, Audi en Pagani
Dit alles is nog net iets kritischer in sportwagens met veel vermogen en hoge bochtensnelheden, vandaar dat enkele productiemodellen de Cyber Tyre-technologie al gebruiken. De McLaren Artura had in 2022 de primeur, en inmiddels monteert Pagani het in de Utopia en Audi in de RS4. Bij deze auto’s kan je via een aparte applicatie op je telefoon ook rechtstreeks met de banden communiceren. Uiteraard zijn dit ook modellen uit de hogere prijsklasse, met banden die gauw honderden euro’s per stuk kosten. Dat is nog wat anders dan een setje nederige Hankooks van 15 duim.
Of binnenkort elke nieuwe autoband met bluetooth komt, lijkt dan ook niet zo waarschijnlijk. De bestaande verplichte bandendrukmeting is immers rijpe en robuuste technologie, en voor normaal gebruik op de openbare weg is er geen behoefte om parameters als bandenslijtage, temperatuur of druk net zo nauwkeuring op te volgen als in de Formule 1.
Overigens zijn er in de handel wel aparte systemen verkrijgbaar die een drukmeter combineren met bluetooth, en waarmee je dus de toestand van je banden kan opvolgen.
Ook onderdelenleverancier Melexis presenteerde in 2020 trouwens een gelijkaardig systeem aan de autosector. Voor zover bekend zijn hun digitale bandendruksensoren echter nog nergens in gebruik.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be