De overgang naar elektrische auto’s verloopt niet vlekkeloos. Hoewel de verkoop jaarlijks blijft groeien – veel minder de afgelopen maanden – denken autofabrikanten serieus na over hoe ze winstgevend kunnen blijven. Sommigen hebben zelfs al besloten om nog niet over te stappen op elektrische auto’s. Mercedes, Renault en Skoda hebben bijvoorbeeld besloten om in 2030 niet 100% elektrisch te worden en zo lang mogelijk verbrandingsmotoren te blijven produceren.
Sinds het begin zijn de Japanse fabrikanten niet overtuigd van de elektrische auto. Mazda, Honda en Toyota beschouwen het slechts als één van de mogelijke oplossingen voor de toekomst van mobiliteit. Ze blijven daarom andere mogelijkheden met waterstof onderzoeken, alsook met andere technologieën.
Revolutionaire luchtfilter?
De ingenieurs van Toyota hebben onlangs een speciale luchtfilter ontwikkeld, die kooldioxide kan opvangen. Deze technologie is toegepast op het Corolla GR-prototype, waarschijnlijk om te tonen dat een sportwagen met verbrandingsmotor ook een koolstofvrije uitlaat kan hebben. De fabrikant legde uit dat de filter kooldioxide uit de atmosfeer opvangt en vervolgens in een vloeistof omzet dankzij de warmte van de motor. Het systeem heeft dus geen extra energie nodig om te functioneren.
Advertentie – lees hieronder verder
Is dit genoeg om de verbrandingsmotor te redden? Niet onmiddellijk, want Toyota geeft toe dat de technologie nog niet volwassen is en het nog even zal duren voordat er potentiële serieproductie plaatsvindt. Momenteel verzamelt de filter nog te weinig koolstof om de uitstoot van een ‘gemiddelde’ benzineauto te compenseren, en moet deze ook nog te vaak worden vervangen. Volgens de verstrekte gegevens zou de Corolla GR slechts ongeveer 20 g kooldioxide hebben gefilterd tijdens 20 rondes op het circuit. Dit is duidelijk te weinig. Het verbranden van één liter benzine staat immers gelijk aan maximaal 2,4 kg CO2-uitstoot.
Sprankeltje hoop?
Toch is deze technologie interessant om verschillende redenen. Het laat zien dat het mogelijk is om dat soort systeem, dat koolstof opvangt, te miniaturiseren. Tot nu toe werd deze techniek enkel gebruikt in de zware industrie.
Toyota kondigde onlangs een “groots ontwikkelingsproject voor motoren” aan. Niets zegt dat dit de bekende koolstoffilter is. Het Japanse bedrijf werkte immers ook aan waterstofverbrandingsmotoren, die bijna koolstofneutraal zijn. Met de toevoeging van deze filter (zowel mogelijk op waterstof en benzine) zouden deze toekomstige motoren dus koolstofnegatief kunnen worden. Dat zou ongelooflijk zijn, toch?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be