Wie zou er nu nog, in tijden van overgang naar elektrisch rijden, inzetten op verbrandingsmotoren? Een voor de hand liggend antwoord is dat steeds meer fabrikanten terugschakelen op verbrandingsmotoren of hybride auto’s (vaak plug-in hybrides), omdat de meeste automobilisten zich geen batterijauto kunnen veroorloven, vanwege de hoge aankoopprijs of door praktische redenen.
Daarom geloven steeds meer mensen in de terugkeer van de verbrandingsmotor. Zo kondigde Toyota tijdens de 24 uur van Fuji Speedway aan dat het bedrijf een gloednieuw type verbrandingsmotor ontwikkelt in samenwerking met Mazda en Subaru.
Compacter voor meer ruimte
De doorbraak zou in de vorm van een nieuwe reeks schone, krachtige en compacte motoren komen. Deze zouden kunnen werken met verschillende koolstofneutrale brandstoffen en zelfs kunnen worden gecombineerd met hybride batterijsystemen.
Advertentie – lees hieronder verder
De compactheid van deze nieuwe generatie motoren is essentieel, omdat ze zo kunnen concurreren met elektrische auto’s, waarvan de kleinere mechanische onderdelen voor meer ruimte aan boord zorgen. Concreet zou deze technologie een nieuw designtijdperk inluiden, met gedurfdere voertuigen met lage motorkappen en ruimere interieurs. Deze nieuwe generatie motoren is voorlopig nog in ontwikkeling, maar zou niet meer ver zijn. Hiroki Nakajima, directeur technologie bij Toyota, vertelde Automotive News Europe: “We staan op het punt dit type ontwerp met dit type motor te realiseren”. Hij voegde eraan toe dat deze motoren “totaal anders zullen zijn dan de huidige motoren.”
Nieuw leven
Toyota, Mazda en Subaru zijn vastbesloten: het gaat erom de verbrandingsmotor, die meer dan een eeuw oud is, een nieuw leven in te blazen. Het doel is om de verbrandingsmotor opnieuw uit te vinden als de belangrijkste technologie voor het terugdringen van de CO2-uitstoot. Het gaat niet alleen om het ontwikkelen van een nieuwe generatie motoren, maar ook om te investeren in een koolstofarm ecosysteem met schonere elektriciteitscentrales. Het project heeft de naam “Engine Reborn” gekregen, niet zonder reden.
De rotatiemotor?
De partners werken elk aan verschillende technologieën. Zo is Mazda van plan zijn rotatiemotor te verbeteren, zodat deze op koolstofneutrale brandstoffen kan werken en elektriciteit kan opwekken. De Wankel-motor zou dus ook kunnen worden aangedreven door synthetische brandstoffen of waterstof. Volgens Ichiro Hirose, technisch directeur van Mazda, werkt het Japanse bedrijf zelfs aan een systeem dat twee kleine rotatiemotoren op koolstofneutrale brandstoffen combineert, en kan worden gecombineerd met volledige hybride systemen. Volgens sommige bronnen zou een van de motoren een enkele rotor hebben en de andere een dubbele rotor. Details zijn voorlopig niet bekend.
Subaru, bekend om zijn boxermotor, zou bezig zijn aan de verdere ontwikkeling ervan, zodat deze kan functioneren met geavanceerde hybridisatie. Volgens Atsushi Osaki, CEO van Subaru, zou deze evolutie zeer snel kunnen komen, namelijk aan boord van de volgende Forester in 2028.
Een geleidelijke overgang
De drie Japanse autofabrikanten geloven dat een geforceerde overgang naar elektrische auto’s zal mislukken en dat de enige weg vooruit een soepele en begeleide overgang is. In de tussentijd zullen schone verbrandingsmotoren dus nodig zijn. De aanpak moet daarom gediversifieerd zijn. “We zitten nog in de overgangsfase waarin motoren deel uitmaken van de oplossing”, aldus Hiroki Nakajima, blijkbaar zeer zelfverzekerd over de ontwikkeling van deze nieuwe generatie motoren: “Het zou een gamechanger kunnen zijn. Er is veel ruimte voor verbetering met deze nieuwe motor,” voegde hij eraan toe. En Toyoda, de CEO van Toyota, bevestigde dat de nieuwe generatie motoren zal helpen de oorlog tegen CO2 te winnen, waarbij banen behouden zullen worden, evenals geuren, geluid en sensaties.
Efficiëntere hybride systemen
Toyota blijft ook volhouden dat hybridisatie een belangrijk onderdeel van de toekomst is: efficiëntere hybride systemen die ook de nodige winstgevendheid garanderen om de toekomst van overgang naar elektrisch rijden te financieren. Volgens het Japanse bedrijf kunnen de nieuwe combinaties van batterijen en verbrandingsmotoren talrijk en gevarieerd zijn.
Het is goed om ambitie te hebben, maar daden spreken luider dan woorden. En Toyota en zijn partners zitten niet in de beginfase, aangezien de fabrikant aan een nieuw platform werkt dat plaats biedt aan deze nieuwe verbrandingsmotoren, te beginnen met het Lexus-assortiment vanaf 2026. Zo zouden er een atmosferische 1,5-liter en een turboversie komen, met prestaties gelijk aan die van een 2,5-liter. Deze motor zou, bij gelijkwaardige cilinderinhoud, 20% compacter zijn dan de huidige aandrijflijn, met een 15% lagere hoogte.
Er is ook een 2-liter motor gepland, met een veel hoger vermogen dan grotere motoren, en die bovendien ook 10% compacter zou zijn. De vraag is wanneer deze nieuwe generatie motoren op de markt zullen komen. En alles wijst erop dat hun introductie zal samenvallen met de Euro 7-norm, dus vanaf 2027. We volgen dit op…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be