In de jaren vijftig werkten Amerikaanse autoconstructeurs zoals Ford en General Motors aan een airbagsysteem om de autobestuurder bij een botsing op zijn plaats te houden. Het duurde echter tot 1968 en de uitvinding van de impactsensor voor de ontwikkeling van airbags echt vooruitgang boekte. Bij General Motors verschenen de eerste productiewagens met airbags in 1974. De airbag werd oorspronkelijk ontwikkeld om de veiligheidsgordel te vervangen en bestaat uit een pyrotechnisch systeem dat gas vrijlaat om een zak op te blazen in 30 tot 150 milliseconden. Eenmaal opgeblazen, loopt de airbag geleidelijk leeg dankzij poreus materiaal.
Nieuwe mogelijkheden
Tot nu toe zat de bestuurdersairbag in het midden van het stuurwiel, wat fabrikanten voor problemen stelt bij het ontwerp van stuurwielen met een mooie vorm en vooral bij de integratie van bedieningselementen. Vooral dit laatste punt motiveerde toeleverancier ZF om een nieuw soort airbag te bestuderen, die zich nu aan de bovenkant van de stuurkolom bevindt, tussen de stuurwielnaaf en de bovenkant van de stuurwielrand. Hierdoor worden allerlei bijzondere systemen mogelijk voor bestuurders, zoals aanraakbediening of schermen. De ingenieurs kunnen hun creativiteit dus de vrije loop laten.
Advertentie – lees hieronder verder
Nog niet zo lang verplicht
ZF verzekert zijn nieuwe product even doeltreffend is als de klassieke bestuurdersairbag die we tot nu toe kenden. Het valt nog af te wachten of de fabrikanten deze nieuwe technologie zullen omarmen. In Europa was Mercedes in 1981 het eerste merk dat deze veiligheidsvoorziening aanbood op de S-Klasse. Bestuurdersairbags zijn nog maar sinds 2009 verplicht in Europa, tegenover 1998 in de Verenigde Staten. Sindsdien is deze technologie veralgemeend. Constructeurs hebben intussen een hele reeks airbags ontwikkeld (gordijn-, knie-, zijairbags en noem maar op) die je overal in het interieur van nieuwe auto’s vindt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be