Australische veiligheidsexperts noteerden dat zeer jonge mannelijke bestuurders veel vaker bij een dodelijk ongeval betrokken zijn en daarom besluiten ze dat het aangewezen is dat ze onder de 22 jaar helemaal niet meer met de auto mogen rijden.
Opinies
De deadline van 2035 voor de elektrische transitie in Europa nadert snel en zorgt op verschillende vlakken voor ongerustheid. Daarom willen enkele Italiaanse politici ook de stem van het volk laten horen in dit debat, dat volgens hen te veel boven de hoofden van iedereen wordt beslist.
Bedrijfswagens zijn meer dan ooit een ‘hot topic’. De groene partijen van ons land en enkele door de overheid aangestelde experten menen dat het huidige Belgische systeem rond het gebruik van zulke auto’s, die veelal worden geleast, op de schop moet. Stel dat die wens werkelijkheid wordt, hoe zullen de mensen dan reageren? En zal het ook de verhoopte gevolgen hebben?
In een interview verwijt BMW-topman Frank Weber vele merken dat ze een loopje nemen met de elektrische transitie en de echte prestaties van hun elektrische auto’s. Tegelijk stelt hij dat volledig overschakelen op elektrisch auto’s op dit moment zeker nog niet de oplossing is. Wel…
Zoals we onlangs berichtten, kwam een Vlaams parlementslid van Groen met het voorstel op de proppen om de maximumsnelheid op Belgische snelwegen te verlagen naar 100 km/u. Niet per sé voor meer veiligheid, wel om auto’s minder te doen verbruiken én om “Poetin pijn te doen”. Of het ook zover komt? Minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) is geen voorstander en ze legt ook uit waarom.
Het Westen reageert op het conflict in Oekraïne vooral met sancties tegen Rusland. Zo kreeg Tesla-baas Elon Musk op Twitter het advies om alle Tesla’s in Rusland meteen te desactiveren. Ook dat is moderne oorlogsvoering.
In een interview met onze collega’s van La Libre Belgique blijft de Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) verdedigen dat auto’s minder plaats verdienen in Brussel. Ze is ervan overtuigd dat – hoewel de huidige maatregelen niet populair zijn – de toekomst haar gelijk zal geven.
Zoals nu al het geval is voor parkeerboetes, hebben sommige gemeenten ook privébedrijven ingeschakeld om de boetes van de trajectcontroles in Vlaanderen te beheren. Een aanpak die kritiek krijgt, omdat deze privébedrijven 24 euro per boete incasseren. Men vreest voor een cijferwedloop en een verlies van autonomie voor de lokale overheden.
De overheden willen de auto’s de steden uitjagen ten voordele van het openbaar vervoer en de nieuwe vormen van zachte mobiliteit. Zo wil Parijs een rijstrook op de ringweg voorbehouden aan carpoolers en bussen van het openbaar vervoer. Een visionair concept of een garantie op verkeerschaos?
Ook in de afgezwakte versie blijft het Vlaams Klimaatplan zeer ambitieus en zorgt het nog steeds voor veel onbegrip, want al deze maatregelen gaan de burgers véél kosten. Maar wie gaat dat betalen? En waarom werd niet gekozen voor een meer realistische aanpak?
Elektrische steps blijven de gemoederen beroeren door de chaos en de vele ongevallen die ze in de straten van de steden veroorzaken. Daarom wil Vooruit de e-steps verbieden voor -16-jarigen. Een mediastunt of een wijze beslissing?
De baas van Ferrari is duidelijk niet gewonnen voor de visie op autonome auto’s die Elon Musk, de baas van Tesla, bepleit. De twee mannen wisselden van gedachten en de positie van Ferrari hierover lijkt vast te staan.
Tabaksreclame is sinds het begin van de jaren ’90 verboden op tv, althans in de Europese Unie, en sinds 2005 geldt dit verbod ook op radiozonders, in de pers, op het internet en op evenementen. Hetzelfde dreigt nu te gebeuren met reclame voor benzine- en dieselwagens, onder impuls van Greenpeace en een heleboel andere ngo’s die inzitten met het milieu en het klimaat.
Volgens Mark Pecqueur, hoogleraar aan de Thomas More Hogeschool, is het principe van de individuele bedrijfswagen die deel uitmaakt van het salarispakket voorbijgestreefd. Voor hem is deze formule grotendeels verouderd en ten dode opgeschreven. En wel hierom.
Herbert Diess, de grote baas van Volkswagen, is op sociale media tekeergegaan over Ionity, het oplaadnetwerk voor elektrische auto’s.