De voorbije dagen kregen verschillende bedrijven een forfaitaire boete van 509,06 euro, melden de kranten van de Sud Presse Groep. Blijkbaar hebben zij de namen van de bestuurders die de auto van het bedrijf gebruikten en te snel reden, niet bekendgemaakt. De boete voor te snel rijden is echter wel degelijk betaald en het is dus omwille van het gebrek aan identificatie van de bestuurder dat deze bedrijven worden gesanctioneerd.
De Interprofessionele Werkgeversfederatie (SDZ) gaf zelfs een verklaring uit waarin haar leden werden gewaarschuwd: “Na een verkeersovertreding betaalden deze bedrijven de gevorderde boete en vergaten (of dachten dat het niet nodig was) om het identificatieformulier in te vullen van de bestuurder die de overtreding had begaan.” De SDZ herinnert er ook dat “deze verplichting in de wet is vastgelegd, maar dat de niet-naleving pas recentelijk werd gesanctioneerd.”
Tot nu toe leek het betalen van de boete voor de overtreding voldoende om de zaak te sluiten, maar blijkbaar is dat niet langer het geval. Het moet gezegd worden dat de verplichting om de bestuurder te identificeren niet echt duidelijk op de documenten staat en dat de sanctie nogal zwaar is voor wat als een administratief detail kan worden beschouwd.
Niet overal van toepassing
Maar het probleem is ook dat deze sanctie niet overal wordt toegepast door de politieparketten. Straf! In Charleroi bijvoorbeeld vervalt de boete van 500 euro meteen als de onmiddellijke inning van de inbreuk is betaald. Maar daar is een verklaring voor: dit is nog steeds een pilootproject en het parket van Charleroi behoort niet tot de parketten die belast zijn met de “tests”. Vanaf eind dit jaar moet Charleroi echter ook dit gebrek aan identificatie in rekening brengen.
Advertentie – lees hieronder verder
Aan Sud Presse verklaarde de Brusselse advocaat gespecialiseerd in verkeerszaken, Bruno Gysels, dat artikel 67 ter hierover niet duidelijk is. En hij gaat nog verder en beschuldigt parketten ervan een illegaal bestand rond elke bestuurder op te bouwen. Een soort weg-CV op een manier die het mogelijk zou maken om recidivisten later harder aan te pakken, of zelfs om ze de facto een onmiddellijke inning te ontzeggen. Volgens Bruno Gysels is deze praktijk dus illegaal, omdat deze zaak ook enkel gericht is op bedrijfswagens, en dus is deze identificatie niet nodig voor privéwagens. Er zou ook sprake zijn van een duidelijke inbreuk op de regels van de AVG (gegevensbescherming), waarmee een werkgever zich het recht voorbehoudt om een naam niet aan derden mee te delen zonder voorafgaande toestemming van de belanghebbende.
Uiteraard heeft de advocaat geen ongelijk, want volgens Sud Presse heeft de FOD Justitie zijn wens herhaald om recidivisten te identificeren. Nu worden twee van de drie verkeersovertredingen die in naam van een bedrijf zijn vastgesteld, niet geïdentificeerd, of 685.000 overtredingen in 2021. Het is duidelijk dat met een extra boete van meer dan 500 euro het gedrag van bedrijven waarschijnlijk zal veranderen, maar dan wel onder dwang. En dat ruikt naar machtsmisbruik…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be