Volvo en 49 andere bedrijven vragen samen aan de Europese Unie om haar verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 niet terug te draaien. Ze vinden elektrificatie essentieel om de klimaatdoelstellingen te halen. Er is volgens hen een duidelijke richting nodig om versnipperde inspanningen en investeringen te voorkomen.
Politiek
Om de groeiende dominantie van Chinese technologieën tegen te gaan, overweegt Washington een totaalverbod op auto’s met Chinese onderdelen of software. Niet alleen economische redenen maar ook de cyberveiligheid zijn de motivatie. Het plan wordt in twee fase uitgevoerd tegen 2030. Maar is het ook realistisch?
Na maanden onderhandelen is het Vlaams regeerakkoord een feit. Daarin staan heel wat maatregelen die een impact hebben op automobilisten. Zo moeten kopers van een elektrische auto verkeersbelasting betalen en worden de lage-emissiezones niet strenger. Wat verandert er nog meer?
De Commissie Leefmilieu van het Brussels Parlement heeft gestemd voor uitstel van de strengere lage-emissiezone (LEZ), waardoor Euro 5-dieselwagens en Euro 2-benzinewagens tot 2027 op de weg mogen blijven. Het besluit verdeelt de meningen, maar weerspiegelt de economische en sociale zorgen van de burgers.
De stad Antwerpen gaat harder optreden tegen ‘milieuactivisten’ die banden van SUV’s laten leeglopen. Nadat Groen-gemeenteraadslid Niel Staes hierover een vraag stelde aan burgemeester Bart De Wever, werd onthuld dat één van de betrapte overtreders … een verkiezingskandidaat van Groen zelf is.
De Europese auto-industrie heeft het moeilijk. Daarom roept de Italiaanse regering op het verbod op verbrandingsmotoren te herzien en trekt ze de “ideologische visie” van de Europese Unie in twijfel. Maar zal de Commissie dit ook zo zien? En beseft Europa eindelijk dat het zijn industrie meer verstikt dan helpt?
Vanaf 2025 worden de Europese CO2-normen weer een stuk strenger, met hoge boetes voor wie ze niet haalt. Paradoxaal genoeg kan dat er net voor zorgen dat elektrische auto’s betaalbaarder gaan worden. Dat zit zo.
Terwijl Europese autofabrikanten al moeite hebben om hun CO2-uitstoot te verminderen, zet nieuwe regelgeving de industrie nog meer onder druk. Vooral Duitse fabrikanten vrezen dat deze strenge maatregelen hun concurrentievermogen zullen aantasten. Ondertussen ontsnappen Chinese fabrikanten grotendeels aan deze beperkingen. Hoe kan de Europese industrie in deze uitdagende tijden overeind blijven?
In België wordt al dertig jaar gesproken over het rijbewijs met punten. Maar waarom is het nog altijd niet ingevoerd? De nieuwe regering buigt zich weer over de kwestie en wil het introduceren, maar…
Verschillende organisaties hebben Europa gewaarschuwd voor het hogere aantal inschrijvingen van grote Amerikaanse pick-ups, die de regelgeving qua uitstoot en veiligheid aan hun laars lappen. Zal de Europese Commissie ze verbieden?
ACEA, de vereniging van Europese autoconstructeurs, heeft de Europese Unie verzocht om de deadline voor het einde van de verbrandingsmotor te verschuiven van 2035 naar 2040. De reden: er is te weinig tijd om van 10% elektrisch vandaag te evolueren naar 100% tegen 2035.
De Vlaamse premie voor elektrische wagens is helemaal niet populair bij de partijen die onderhandelen voor de nieuwe Vlaamse regering. Dat kan grote gevolgen hebben. Mogelijk wordt de premie zelfs nog voor het jaareinde afgeschaft.
Na de Europese verkiezingen mag Ursula von der Leyen beginnen aan een tweede termijn aan het hoofd van de Europese Commissie. Voor haar herverkiezing moest ze zich wel toegeeflijker opstellen: terwijl ze bevestigt dat de verbrandingsmotor in 2035 verdwijnt, belooft ze ook enige flexibiliteit voor synthetische brandstoffen.
Beleven we de opkomst van een nieuw soort auto: elektrische auto’s met range extender? Het is niet onmogelijk. China pusht momenteel dit autotype, terwijl Europa nauwlettend toekijkt. Dit kan immers een nieuwe stap kan betekenen richting de 100% elektrische auto, waarvoor de vraag wereldwijd minder snel groeit dan de afgelopen jaren.
De nieuwe Waalse regering wil dat elke gebruiker bijdraagt aan het onderhoud van het wegennet in Wallonië. Maar onder welke vorm gaat dat gebeuren?