Hoe Europa onze auto’s steeds meer beïnvloedt

Mobiliteit is een belangrijk thema aan vooravond van de Europese verkiezingen. De huidige wetgevende macht heeft besloten om auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 uit te faseren. Maar zal dit ook echt gebeuren? Eén ding is zeker: Europa heeft veel macht over de auto-industrie. Het kan bepaalde modellen toelaten of van de markt laten verdwijnen, om de meest uiteenlopende redenen. Maar is dit echt in het voordeel van automobilisten?

Gepubliceerd op 20 mei 2024
Leestijd : 4 min

Partagez

Hoe Europa onze auto’s steeds meer beïnvloedt

Europa heeft besloten om (nieuwe) auto’s met verbrandingsmotoren geleidelijk te bannen tegen 2035. Dit is een belangrijke stap in de richting van koolstofneutraliteit in 2050. Veel politici, lobbygroepen en industriëlen verzetten zich tegen deze maatregel, die niet definitief is. Het dossier wordt namelijk in 2026 geëvalueerd om te beoordelen of de geleidelijke afschaffing al dan niet haalbaar is.

Hoe dan ook, de beslissing heeft nu al een grote invloed op de keuzes van constructeurs. Tientallen nieuwe modellen worden dit jaar gelanceerd, terwijl tientallen andere – vaak vroeger dan voorzien – van de markt worden gehaald om aan de normen van Brussel te voldoen.

mercedes-speed-1

CO2-doelstellingen

De deadline van 2035 gaat eigenlijk terug tot 2020, met de CAFE-regulering (Corporate Average Fuel Economy) die constructeurs verplicht om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun gamma geleidelijk te verminderen. De te behalen doelstellingen worden berekend op basis van het gewicht van de auto en zijn voor elk merk anders. Terwijl Renault een gemiddelde CO2-uitstoot van 110 g/km niet mag overschrijden, lig dit plafond bij Volkswagen op 118,5 g/km. Als de limiet overschreden wordt, bedraagt de boete 95 euro per gram, vermenigvuldigd met het aantal verkochte auto’s. Dat kan uitdraaien op een dure grap. Het valt dus gemakkelijk te begrijpen waarom constructeurs zo’n haast hebben om steeds meer elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van 0 g/km op de markt te brengen. Plug-inhybrides dragen ook bij aan deze doelstelling, omdat hun theoretische uitstoot vaak onder de 50 g/km ligt, wat helpt om het gemiddelde te verlagen.

Advertentie – lees hieronder verder

Natuurlijk wordt de reductiedoelstelling steeds strenger. Vanaf 2025 is het de bedoeling om de uitstoot met nog eens 15% te verminderen. Dit verklaart de vele lanceringen van elektrische auto’s: de Scénic E-Tech en R5 van Renault, de ë-C3 van Citroën, de ID.7 van Volkswagen, de X2 van BMW, de Countryman van Mini en noem maar op. Elke constructeur staat voor de uitdaging om tegen januari volgend jaar een zo breed mogelijk gamma elektrische auto’s te hebben.

speed-1

Andere invloeden

Europa beïnvloedt niet alleen de motoren van auto’s en de transitie naar elektrische auto’s. Europa dicteert ook de wet als het gaat om verkeersveiligheid, met name met de nieuwe General Safety Regulation (GSR) die vijf jaar geleden werd aangenomen. Die leidde tot de introductie van zo’n vijftien nieuwe uitrustingen om het aantal ongevallen te verminderen. Een nieuwe maatregel in deze regelgeving wordt van kracht op 7 juli 2024. Over twee maanden moeten alle nieuwe auto’s uitgerust zijn met een intelligente snelheidsregelaar, geavanceerde noodremsystemen, systemen om op de rijstrook te blijven en afleidingsdetectiesystemen voor de bestuurder. Daarnaast zijn er uitgebreide beschermingszones tegen botsingen van het hoofd om verwondingen bij een botsing met een voetganger of fietser te beperken. En er volgt nog meer: op 7 juli 2026 wordt detectie van voetgangers en fietsers ook verplicht op alle nieuwe voertuigen.

Deze verplichtingen hebben een impact op de verkeersveiligheid, maar het is ook een dure operatie voor automobilisten. Die moeten meer betalen voor hun auto’s, aangezien de uitrusting duurder is. Uiteraard worden de meest betaalbare merken (zoals Dacia) het hardst getroffen. Dit verklaart ook de duidelijke vermindering van het aanbod van kleine auto’s door fabrikanten. De maatregelen ondermijnen de winstgevendheid van deze modellen, die sowieso al niet erg hoog is.

Helaas stellen we vast dat sommige van deze rijhulpmiddelen eerder contraproductief zijn in de praktijk (je kunt ze nog wel uitschakelen, maar dat gebeurt meestal met veel onveilige handelingen). Alle soorten waarschuwingen irriteren bestuurders. Denk maar aan snelheidsoverschrijdingen, bepaalde autonome remsystemen die te opdringerig (en dus niet erg vooruitziend) zijn en aandachtswaarschuwingen die vaak afgaan tegen het gezonde verstand in. In een tijd waarin studies aantonen dat agressie achter het stuur toeneemt, zal dit soort uitrusting waarschijnlijk niet helpen. Belgische bestuurders zijn zelfs het meest gestrest achter het stuur. Maar heeft de wetgever hier wel aan gedacht?

Verplichte uitrusting en tests GSR 2Nieuw gehomologeerde auto’sAlle nieuwe auto’s
Automatische noodrem7 juli 20227 juli 2024
Automatische noodrem die voetgangers en fietsers detecteert7 juli 20247 juli 2026
Automatische activering van alarmlichten7 juli 20227 juli 2024
Obstakeldetectie bij achteruitrijden7 juli 20227 juli 2024
Waarschuwing voor aandachtsverlies en slaperigheid bij de bestuurder7 juli 20227 juli 2024
Geavanceerde waarschuwing voor afleiding van de bestuurder7 juli 20247 juli 2026
Rijstrookassistent7 juli 20227 juli 2024
Intelligente snelheidsaanpassing7 juli 20227 juli 2024
Datarecorder7 juli 20227 juli 2024
Voorbereiding installatie alcoholslot7 juli 20227 juli 2024
Bescherming tegen cyberaanvallen7 juli 20227 juli 2024
Extra hoofdbescherming voor voetgangers7 juli 20247 juli 2026
Frontale crashtest over de volle breedte7 juli 20227 juli 2024
Achterwaartse crashtest7 juli 20227 juli 2024
Zijdelingse crashtest tegen een paal7 juli 20227 juli 2024

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Automerken roepen Europa op om verbrandingsmotoren af te schaffen

Volvo en 49 andere bedrijven vragen samen aan de Europese Unie om haar verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 niet terug te draaien. Ze vinden elektrificatie essentieel om de klimaatdoelstellingen te halen. Er is volgens hen een duidelijke richting nodig om versnipperde inspanningen en investeringen te voorkomen.

2 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.