Puntenrijbewijs en andere maatregelen terug op tafel voor volgende Belgische regering

De verkiezingen van 9 juni 2024 zijn voorbij. De winnende partijen zullen een regering vormen en aan de macht komen. En de voorstellen uitvoeren die deel uitmaakten van hun programma. Dit betekent dat het rijbewijs met punten, camera’s om het gsm-gebruik achter het stuur te detecteren en een digitaal rijbewijs dat op afstand kan worden vergrendeld allemaal op de agenda komen.

Gepubliceerd op 14 juni 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Puntenrijbewijs en andere maatregelen terug op tafel voor volgende Belgische regering

De verkiezingen van 9 juni zijn dus voorbij en ze kondigen grote veranderingen aan. Dat gezegd zijnde, het is duidelijk dat een aantal kwesties die tijdens de vorige regeringsperiodes zijn aangekaart, opnieuw op tafel belanden. Er zijn natuurlijk de punten die in de programma’s van de verschillende partijen staan, maar er zijn ook onderwerpen die daar niet noodzakelijkerwijs in werden aangekondigd, zoals het rijbewijs met punten, camera’s voor detectie van gsm-gebruik achter het stuur of het digitale rijbewijs dat op afstand kan worden vergrendeld om sommige overtreders hun recht tot rijden te ontnemen.

Het rijbewijs met punten, bijvoorbeeld, is zonder twijfel een strijdmiddel tegen verkeersovertredingen dat opnieuw ter sprake zal komen. Het staat prominent in het programma van N-VA, CD&V en Vooruit. Het principe van het rijbewijs met punten wordt verdedigd als een prioriteit in de strijd tegen recidivisten. En de N-VA hoopt dat de invoering van dit rijbewijs ook gepaard zal gaan met een herziening van het boetesysteem. 

Blokkeren de Franstaligen nog steeds?

Maar, als de Vlaamse partijen hopen dit onderwerp op de onderhandelingstafel van de volgende regering door te drukken, zullen ze eerst de Franstalige meerderheidspartijen moeten overtuigen. Voor Les Engagés moet gezondheid prioriteit krijgen. Aan verkeersveiligheid en de bijbehorende drukkingsmiddelen, zoals strafpunten, geeft de partij maar een lage prioriteit. De MR van zijn kant heeft het nooit gehad over het al dan niet invoeren van een puntenrijbewijs.

Het zal niemand verbazen dat VIAS voorstander is van de invoering van een rijbewijs met punten. Tegen de krant Sud Info zei de organisatie dat dit de verkeersveiligheid aanzienlijk zal verbeteren. In sommige landen is het gedrag inderdaad veranderd door deze maatregel. Maar studies tonen ook aan dat de dreiging na een tijdje afneemt in de hoofden van automobilisten. En dat het aantal fraudegevallen explosief toeneemt. Dit is het geval in Frankrijk, maar VIAS gaat hier aan voorbij en denkt dat dit voorbeeld ten onrechte een negatieve invloed heeft op de Franstalige partijen. VIAS stelt namelijk voor om het Belgische systeem minder restrictief te maken dan het Franse, geen rekening te houden met kleine snelheidsovertredingen, en deze alleen te bestraffen met de bekende boetes.

Advertentie – lees hieronder verder

2046

Overige maatregelen

De N-VA wil ook het boetesysteem hervormen en koppelen aan het rijbewijs met punten. In dit systeem zou alleen een waarschuwing worden gegeven voor de eerste kleine overtreding. Daarna zou het bedrag van de boetes progressief stijgen naarmate een bestuurder meer overtredingen begaat. Vooruit liet zich inspireren door de fameuze nota die VIAS enkele maanden geleden opstelde. De partij steunt met name het gebruik van ANPR-camera’s om het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur te bestraffen. Dit is een standpunt dat ook, zo niet verdedigd, dan toch overwogen wordt door de N-VA. Met voldoende wilskracht zou België ook een systeem kunnen invoeren dat vergelijkbaar is met dat van Nederland. Maar dit zou wetswijzigingen vereisen, in het bijzonder met betrekking tot de bescherming van de privacy.

Digitaal rijbewijs

Tot slot lijkt het zeker dat het digitale rijbewijs (opgeslagen op de telefoon) er in de komende jaren aankomt. Deze maakt het mogelijk om het aantal vervalsingen te beperken, maar ook om te voorkomen dat de auto wordt gestart wanneer de bestuurder niet langer bevoegd is om te rijden. Hiervoor moeten autofabrikanten wijzigingen aanbrengen zodat de telefoon kan communiceren met de starter (of de startfunctie).

driving

Fietsers ondervinden mogelijks ook gevolgen van toekomstige wijzigingen. Zowel Les Engagés als de N-VA willen helmen verplicht maken. Het idee zou zijn om helmdracht te verplichten voor kinderen tot dertien jaar, zoals het geval is in dertien andere Europese landen. Welke maatregelen uiteindelijk zullen worden aangenomen en hoe deze zullen worden ontvangen door automobilisten? Wordt vervolgd.

Foto’s rijbewijs : Finse regering

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Automerken roepen Europa op om verbrandingsmotoren af te schaffen

Volvo en 49 andere bedrijven vragen samen aan de Europese Unie om haar verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 niet terug te draaien. Ze vinden elektrificatie essentieel om de klimaatdoelstellingen te halen. Er is volgens hen een duidelijke richting nodig om versnipperde inspanningen en investeringen te voorkomen.

2 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.