Enkele weken geleden riep VIAS op om de zogenaamde 30-uurs rijschoolopleiding voor het rijbewijs af te schaffen. Dit traject werd in 2018 ingevoerd en zou vooral werkzoekenden moeten toelaten om hun rijbewijs snel en efficiënt te halen na slechts 30 uur opleiding.
Natuurlijk ging dit verder dan enkel de werkzoekenden in Wallonië. Inderdaad, deze snelle rijopleiding werd ook meteen ontdekt door andere categorieën, waaronder jongeren. Uit een enquête van VIAS in samenwerking met Sud Presse bleek dat 11% van de Walen van 18 tot 30 jaar al voor dit traject had gekozen, terwijl het in Brussel om 15% van dezelfde leeftijdsgroep ging.
Veiligheid of sociaal?
Volgens VIAS is deze opleiding duidelijk onvoldoende om gesensibiliseerd en getraind te worden. Daarom wordt dit traject daarom door de verkeersveiligheidsorganisatie als gevaarlijk beschouwd. Vandaar de noodzakelijke stopzetting volgens hen.
Er gaan echter ook veel stemmen op tegen deze mening van VIAS, omdat de afschaffing van dit specifieke traject asociaal is, omdat het duidelijk een ideale opleiding is voor de meest behoeftigen. Daarom revolteerde de Federatie van erkende rijscholen in de krant Sud Presse tegen de maatregel en waarschuwde voor een sociale “catastrofe” als Wallonië zou besluiten de aanbeveling van het VIAS-instituut uit te voeren.
Advertentie – lees hieronder verder
Voldoen aan behoeften
Volgens de Federatie van Erkende Rijscholen kiezen velen voor deze opleiding omdat ze geen voertuig hebben, of ook vaak jongeren die thuis een auto met een automaat hebben en een model met handgeschakelde transmissie nodig hebben voor het examen. Dit traject voorziet dus in een reële behoefte van mensen die meer sociaal achtergesteld zijn. De federatie hekelt ook een paradox in de houding van de overheid: het is noodzakelijk om banen te creëren, om mensen aan het werk te zetten door het behalen van het rijbewijs, maar tegelijkertijd moedigt ze aan om minder te rijden en bestraft ze de auto.
Sud Presse heeft uiteraard ook de vraag gesteld naar het opportunisme van de federatie om dit traject te behouden, dat duidelijk een bron van inkomsten is voor rijscholen. Het antwoord was dat dit geen opportunisme was en men de 30-uurs opleiding als effectief beschouwt, omdat de lessen over een periode van ongeveer 2 maanden lopen. De federatie geeft aan dat ook de andere trajecten kunnen worden gehekeld of op zijn minst kritiek kunnen krijgen. Dit is het geval met de vrije opleiding waarmee de kandidaat voor zijn rijbewijs minstens 1.500 km moet afleggen. Dit punt is momenteel echter niet verifieerbaar. De Waalse regering heeft al gereageerd op deze kritiek en aangegeven dat er een evaluatie van de hervorming van 2018 komt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be