Dalende temperaturen, regen, modder, dode bladeren: de weersomstandigheden zijn de afgelopen weken sterk veranderd en zijn natuurlijk voorbodes van de nakende winter. Tijdens deze periode kunnen er veel kleine problemen opduiken die een automobilist vertragen of verhinderen om de weg op te gaan: een bevroren slot, een kapotte batterij, enz.
Toch zal wie goed voorbereid is op deze omstandigheden, zelden aan de kant staan. Het is voldoende om een paar logische voorzorgsmaatregelen te nemen. Dus laten we eens kijken welke een echte toegevoegde waarde bieden op vlak van veiligheid en mobiliteit.
De juiste banden
De juiste banden zijn absoluut cruciaal om veilig de winter door te komen. En wie denkt dat de afwezigheid van sneeuw of ijs in de afgelopen jaren reden genoeg is om het zonder winterbanden te doen, heeft het helemaal mis. Want een winterband – of een all-season band gecertificeerd 3 PMSF voor wie minder rijdt – stelt je niet alleen in staat om vlot te rijden wanneer de omstandigheden bar zijn.
Inderdaad, de rubbersamenstelling maakt het ook mogelijk om de elasticiteit en prestaties van de band te behouden wanneer de temperatuur onder de 7 C ° daalt, terwijl het meer open loopvlak het ook toelaat om het water op de wegen beter te evacueren. Het is dus niet te verwaarlozen. Vergeet ook niet dat het gebruik van een set winterbanden je in staat stelt om je ‘zomerbanden’ set niet te verslijten. Vanuit dit oogpunt zijn winterbanden op geen enkele manier een kostenpost, aangezien je met beide sets twee keer zo lang rijdt.
Advertentie – lees hieronder verder
Test de batterij
Het is een winterklassieker: batterijen die aan het einde van hun levensduur zijn, geven gemakkelijker de geest als het koud is. De levensduur van een accu is ongeveer 150.000 km en 4 tot 5 jaar. Als het voertuig een van deze twee deadlines nadert, bestaat dus het risico dat de batterij weldra uitvalt. Het is daarom beter om ze te testen – of te laten testen – en ze onmiddellijk te vervangen als ze tekenen van zwakte vertoont. Het preventief wisselen ervan vermijdt uiteraard de kosten van depannage of de tijd die verloren gaat om op kantoor te komen, de kinderen naar school te brengen, enz.
Trek de handrem niet op
Een andere grote klassieker is de bevroren handremkabel die de wielen blokkeert. Voor voertuigen met handgeschakelde transmissies is het daarom beter om de pook in een versnelling te zetten en de handrem niet op te trekken, vooral als er nachtvorst wordt voorspeld (of zelfs overdag, je weet maar nooit). Voor automatische transmissies is het eenvoudiger: kies gewoon de “P” -stand.
Antivriesproducten
Antivriesproducten worden uiteraard sterk aanbevolen en hun toepassingen zijn breed. Zo kan de ruitensproeiertank worden gevuld met een antivriesmiddel. Kies hier voor methanolvrije producten die niet giftig bij het inademen zijn. En laat zeker de “zelfgemaakte” producten of aanlengen met water vallen, die door de uitzetting als gevolg van de kou het ruitensproeiersysteem kunnen beschadigen.
Natuurlijk moeten ook de andere technische items in de winter de nodige zorg krijgen. Dit is het geval bij het koelcircuit dat zeker antivriesvloeistof moet toegevoegd krijgen, zelfs als je elke nacht een garage gebruikt. Hetzelfde voor geldt voor dieselbrandstof, die bij extreme kou kan bevriezen. De laatste jaren voegen oliemaatschappijen automatisch additieven toe aan de brandstof die in de stations wordt verkocht. Maar niet allemaal, zoals diegenen die bodemprijzen vragen, laten dat in zeldzame gevallen nog steeds na.
Tot slot is het altijd handig om (thuis) een ontdooispray te hebben voor de ruiten, maar ook voor sloten. Toegegeven, de meeste auto’s zijn uitgerust met een centrale vergrendeling en afstandsbedieningen, maar in het geval van een batterijstoring bijvoorbeeld, open je de auto nog steeds met die oude sleutel. Vergeet ook niet om de rubber afdichtingen te behandelen met talkpoeder of een siliconensmeermiddel, zodat ze niet vast blijven zitten, of erger nog scheuren bij het openen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be