De BMW iX5‘s in kwestie worden in de fabriek in Spartanburg in de Verenigde Staten gebouwd als ‘normale’ voertuigen en vervolgens naar het onderzoeks- en innovatiecentrum van het Beierse merk gestuurd om ‘handmatig’ te worden aangepast. Begin 2023 zullen alle 100 waterstof-BMW’s geassembleerd worden om deel te kunnen nemen aan een groot experiment.
Grootschalige test
De iX5‘s op waterstof zullen in verschillende delen van de wereld worden getest om de werking van een brandstofcel te bestuderen en de ‘gedragingen’ van dit type motorisatie in het dagelijkse leven te analyseren. BMW is wat dat betreft nog niet zo vergevorderd als fabrikanten zoals Toyota en Hyundai, maar wil in de toekomst graag waterstofauto’s aanbieden, of toch als de huidige geopolitieke situatie niet verbetert.
Nog geen oplossing
Hoewel de aanvoer van materialen als lithium, nikkel of kobalt een probleem kan vormen bij de fabricage van elektrische wagens, is het gebruik van waterstof als brandstof helaas nog te energie-intensief (bij de productie en de levering) om een echte oplossing te zijn die klimatologisch interessant is.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be