Ford logo

nieuwe Ford Focus

Feel the difference
Ford Focus
* Ecoboost 125pk Mhev - Titanium *
27.912 €
Ford AB Automotive - 1800 Vilvoorde Bekijk
Ford Focus
* Titanium - Automaat - New Car *
28.036 €
Ford AB Automotive - 1800 Vilvoorde Bekijk
Ford Focus
* Ecoboost 125pk - New Car *
26.997 €
Ford AB Automotive - 1800 Vilvoorde Bekijk
Ford Focus
1.0 EcoBoost / mHEV / Titanium / AUT / Sync 4 / PDC
27.780 €
Garage Trading - 1830 Machelen (Bt.) Bekijk
Ford Focus
1.0i EcoBoost Connected 125pk MHEV
27.900 €
Devos & Dewanckel NV - 8900 Ieper Bekijk
Ford Focus
Trend - 1.5 Ecoblue 120pk - DAGINSCHRIJVING
24.900 €
Devos & Dewanckel NV - 8900 Ieper Bekijk
Ford Focus
NEW FOCUS ACTIVE- 1.0 Ecoboost MHEV 125PK! WINTER/DRIVER ASSISTANCE PACK/DONKERE RAMEN !!!
28.249 €
Ford Feyaerts Haacht - 3150 Haacht Bekijk
Ford Focus
NEW FOCUS ACTIVE- 1.0 Ecoboost MHEV 125PK! WINTER/DRIVER ASSISTANCE PACK/DONKERE RAMEN !!!
28.249 €
Ford Feyaerts Haacht - 3150 Haacht Bekijk
Ford Focus
Ford Focus ST-LINE X 1.0 Ecoboost 155PK...
27.490 €
Garage Borremans - 2880 Bornem Bekijk
Ford Focus
ACTIVE X 1.0i mHEV 125PK / CAMERA + VERWARMDE ZETELS
29.990 €
Unicars Kortrijk - 8520 Kortrijk Bekijk
Ford Focus
ST LINE X 1.0i MHEV / GPS + CAMERA
28.199 €
Unicars Kortrijk - 8520 Kortrijk Bekijk
Ford Focus
1.0 MHEV / Titanium / Clipper / Sync 4 / Camera
28.809 €
Garage Trading - 1830 Machelen (Bt.) Bekijk

De Ford Focus, een van de best verkochte auto’s van de Amerikaanse autofabrikant, werd in 1998 aan de wereld voorgesteld. Het ontwerp werd vervolgens drie keer herzien om uiteindelijk de Focus IV te produceren, uitgebracht in 2018. Deze modellen werden initieel in afzonderlijke versies voor de Noord-Amerikaanse markt en de rest van de wereld geproduceerd. Vanaf de derde generatie in 2011 zijn ze echter geharmoniseerd om een samenhangend assortiment te creëren. Een rallyversie, de Ford Focus RS, is sinds 1999 parallel ontwikkeld en geleidelijk aan aangepast aan de evolutie van het gamma, waarbij de Focus IV RS in 2019 wordt voorgesteld.

De focus is de volgende generatie

Het was in 1998, tijdens het autosalon van Parijs, dat de eerste generatie Ford Focus werd voorgesteld ter vervanging van de Ford Escort. In het begin van de jaren 2000 kende dit model een opmerkelijk succes in Europa en in Noord-Amerika, waar het pas later op de markt werd gebracht. Hoewel de Focus II in 2004 in Europa is uitgebracht, heeft de eerste generatie zijn carrière in Noord-Amerika tot 2007 voortgezet, en in Zuid-Amerika zelfs tot op de dag van vandaag.

De Focus II, onthuld in 2004, breidt het gamma uit met een monovolume-versie, de Ford C-Max, en een coupé cabrioletversie, de Focus CC. Ford ontwikkelt ook zijn dieselmotoren, met een 1,8 L TDCi 115 pk-motor die in eigen beheer wordt geproduceerd, evenals 1,6 L 90/110 pk en 2 L 136 pk-motoren die het resultaat zijn van een samenwerking met de groep PSA Peugeot-Citroën. De Noord-Amerikaanse Focus II behoudt de mechanica van de Ford I, terwijl de carrosserie en het interieur een nieuwe look krijgen. Deze versie werd altijd aangedreven door een 2.0 L Duratec 20-motor.

Geïntegreerd ontwerp

De Ford Focus III, nu ontworpen op één model, werd in 2010 gepresenteerd op het autosalon van Detroit waarna hij in 2011 op de wereld werd losgelaten. Met meer dan een miljoen verkochte exemplaren werd dit model in 2012 de best verkochte auto ter wereld. Als onderdeel van het creatieve proces kozen de ontwerpers voor het originele gebruik van een “derde leeftijd pak” (third age suit). Door de bewegingen van de testers te beperken, was het de bedoeling om de fysieke beperkingen van een bejaarde te simuleren en zo de gemaakte ontwerpkeuzes op dit voertuig te onderbouwen.

In 2018, ter gelegenheid van de 20e verjaardag van het model, presenteert Ford in Londen de vierde generatie Focus. Net als zijn voorgangers was hij beschikbaar in een 5-deurs versie, een berline, een break en nu ook een SUV crossover-versie, de Ford Focus Active. Hij is verkrijgbaar in vijf benzinemotoren (1,0 L 85/100/125 pk en 1,5 L 150/182 pk) en drie dieselmotoren (1,5 L 95/120 pk en 2,0 L 150 pk), met een automatische transmissie geïnstalleerd op de krachtigste motoren. Voor dit nieuwste model met een over het algemeen meer sober design, richt Ford zich met de terugkeer van de Vignale-afwerking op maatwerk. Aangezien de Focus voor de Noord-Amerikaanse markt (met name de Focus SUV) in China wordt geproduceerd, moest Ford paradoxaal genoeg de commercialisering van de Ford Focus IV in de Verenigde Staten stopzetten omwille van de commerciële spanningen tussen beide landen.

Ford Focus nieuws

Ontdek al het laatste nieuws Ford Focus

Autotests
Test Ford Puma 2024: geen identiteitsverlies

Fords bestseller in Europa, de Puma, onderging onlangs een bescheiden opfrisbeurt, samen met een vereenvoudiging van zijn gamma, dat nu rond één motor is opgebouwd.

13 september 2024

Na bijna een halve eeuw en 7 generaties haalde Ford de Fiesta vorig jaar van de markt. Definitief, zo leek het, maar nu vernemen we dat de fabrikant toch aan een opvolger voor de geliefde stadswagen werkt. Een elektrische.

29 juli 2024
Oldtimers
Niet elektrisch en geen SUV: dit was de echte Ford Capri

Met de nieuwe elektrische Capri haalt Ford een van zijn meest legendarische modelnamen van onder het stof. Maar wat voor auto was de originele Capri uit 1969? Waarom was deze sportieve coupé van Ford zo populair? En verdient de nieuwe Capri deze naam wel?

21 juli 2024

Laatste Ford Focus nieuws

Volg al het nieuws Ford Focus

Vind een Ford-dealer

Zoekt u een dealer bij u in de buurt?

Meest populaire Ford modellen

Meest populaire automodellen bij Ford