De Nissan Silvia coupé, die in 2002 van de markt verdween, maakt mogelijk een comeback. Dat zegt de vicepresident van Nissan die verantwoordelijk is voor de globale productstrategie.
Iets meer dan 12 jaar geleden had Nissan het geweldige idee om de monovolume Tino en de berline Almera als één voertuig te vernieuwen: de Qashqai, de eerste compacte crossover op de markt.
Als het concept van de mix van een berline en een monovolume niet innovatief zou zijn, dan is het formaat dat ongetwijfeld wel! En tegen alle verwachtingen in, is het mede dankzij zijn gereduceerde metingen dat de Qashqai zo succesvol zal zijn. Ondanks de veel hevigere concurrentie dan in het verleden, blijft de Japanse crossover de absolute marktleider.
[[Nissan Qashqai: tussen innovatie en wijsheid]]
Tijdens de voorstelling van zijn Qashqai kondigde Carlos Tavares, Vice President van Nissan, aan dat de crossover het resultaat is van een eenvoudige vaststelling: de consument is niet langer tevreden met conventionele en saaie voertuigen. De Qashqai en zijn unieke carrosserie voldoen aan deze behoefte om van de gebaande paden af te rijden.
De lijnen van de Qashqai zijn doordacht en een compromis van verschillende stijlen. Zo is er bijvoorbeeld de derde achterruit, typerend voor berlines, en een algemene aanblik die onmiddellijk aan SUV’s doet denken. Kortom, een nieuw en innovatief concept, maar dan zonder potentiële verkoopcijfers in gevaar te brengen.
Deze inclusieve strategie zal zijn vruchten afwerpen, aangezien de Qashqai tijdens zijn 7-jarige carrière meer dan 2 miljoen exemplaren zal verkopen. Maar dit vermogen om zoveel mogelijk mensen te behagen is niet de enige component van deze winnende formule.
Inderdaad, de Qashqai combineert op briljante wijze alle kwaliteiten die je zou verwachten van een gezinsauto in de stad. Hij biedt een comfortabele ruimte, een gemiddeld laadvermogen, een zeer goede wegligging en is bekroond met 5 sterren in de NCAP-test.
Nissan verfijnt zijn Qashqai
In 2010 onderging de crossover een lichte restyling, met als doel om enkele verbeteringen aan te brengen zonder het geheel te veranderen. De kleine Qashqai heeft namelijk qua verkoopvolume de Rav4 van Toyota in alle opzichten ingehaald!
Hij krijgt iets meer uitstraling, vooral aan de voorzijde, en er zijn ook verschillende aanpassingen op het vlak van apparatuur en technologie. Over het algemeen blijft de Qashqai trouw aan zichzelf, maar dan in een geoptimaliseerde versie.
De Japanse fabrikant heeft echter zijn laatste woord nog niet gezegd. In 2014, na meer dan 2 miljoen verkochte exemplaren, bewijst men nogmaals dat de crossover zijn leiderspositie, ondanks de steeds hevigere concurrentie, dubbel en dik verdient.
De tweede generatie van de Qashqai is zo goed als perfect. Het lijkt erop dat Nissan kennis heeft genomen van alle kleine gebreken die door de vakpers zijn vastgesteld, om ze vervolgens één voor één te verhelpen. Zo vinden we een Qashqai met meer zorgvuldige afwerkingen, betere materialen, gemoderniseerde technologie en een veelvoud aan modulariteit.
Nissan Qashqai nieuws
Ontdek al het laatste nieuws Nissan Qashqai
Nissan test een innovatieve laktechnologie die de interieurtemperatuur van zijn auto’s in de zomer verlaagt en het energieverbruik terugdringt.
Met geuren van verbrand rubber en kersenbloesem is het parfum “Smell My Dust” van Nissan vooral een marketingstunt om het Formule E-team van het merk in de spotlights te zetten.
Nissan heeft zijn SUV hertekend en meer persoonlijkheid gegeven. De facelift brengt ook enkele technologische nieuwigheden.
Laatste Nissan Qashqai nieuws
Volg al het nieuws Nissan Qashqai
Vind een Nissan-dealer
Zoekt u een dealer bij u in de buurt?
Meest populaire Nissan modellen
Meest populaire automodellen bij Nissan