Automarkt

Dit land verbiedt de term ‘zero emission’

De term ‘zero emission’, die gebruikt wordt door constructeurs van elektrische auto’s, is volgens een bepaald land te misleidend. De omschrijving wordt daarom verboden en verwijderd uit reclame op straffe van een boete.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 12 aug. 2023 | Leestijd: 2 min

Elektrische auto’s worden in de reclame van autofabrikanten vaak omschreven als ‘emissievrije’ auto’s. Dit is natuurlijk niet waar, want hoewel zo’n auto geen CO2 uitstoot aan de uitlaat, komt er wel CO2 vrij tijdens de productiefase of door de elektriciteit die in de batterij wordt geïnjecteerd. Misschien denk je dat een elektrische auto niets uitstoot als je hem oplaadt met groene stroom. Maar ook dat is niet waar, want de productie van een windturbine of een zonnepaneel brengt ook milieukosten met zich mee.

Omdat een elektrische auto dus nooit helemaal ‘zero emission’ is, heeft Australië besloten om deze omschrijving te verbieden. Dit initiatief komt van de Australian Competition and Consumer Commission, de reclametoezichthouder die bedrieglijke of misleidende reclame moet tegengaan. De commissie heeft de constructeurs aangemaand om voorzichtig te zijn met hun woordkeuze in reclame, vooral nu er veel concurrentie is bij de elektrische auto’s.

Advertentie – lees hieronder verder

a8571624775875.56339e0602862

Transparante berekening

Het doel van de ACCC is om een berekening te publiceren die rekening houdt met de werkelijke uitstoot van de auto, dus inclusief de productie, de oorsprong van de grondstoffen en zelfs het transport. Alleen als dit resultaat nul is, zou het legitiem zijn om de term ‘zero emission’ te gebruiken.

AIs dit niet het geval is, dan zullen bedrijven die ‘zero emission’ vermelden zonder dit te rechtvaardigen, beboet worden. Wel is het toegelaten om te zeggen dat de auto “geen uitlaatgassen uitstoot tijdens het rijden”.

DB2021AL00445_web_1600

Natuurlijk weten we dat elektrische auto’s (veel) minder CO2 uitstoten dan auto’s met een verbrandingsmotor, maar we mogen niet vergeten dat ze ook luchtverontreinigende stoffen produceren, namelijk fijne deeltjes via de remmen en vooral de banden, die zwaar op de proef worden gesteld door het gewicht en het koppel van een elektrische auto.

Het valt nog te bezien of Europa – en de Europese Commissie die de consument moet beschermen – het voorbeeld van Australië volgt. Tot nu toe hebben de Europese autoriteiten alleen wetgeving opgesteld voor batterijen: vanaf 2026 wordt een certificaat van oorsprong verplicht.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon