Klimaat / Milieu
De Franse hoofdstad heeft opnieuw een belangrijke stap gezet in haar strijd tegen vervuiling (en auto’s) door dieselverkoop in tal van tankstations te verbieden. Dit sterke signaal zou wel eens een inspiratie kunnen worden voor andere Europese steden. Volgt straks ook Brussel?
De Commissie Leefmilieu van het Brussels Parlement heeft gestemd voor uitstel van de strengere lage-emissiezone (LEZ), waardoor Euro 5-dieselwagens en Euro 2-benzinewagens tot 2027 op de weg mogen blijven. Het besluit verdeelt de meningen, maar weerspiegelt de economische en sociale zorgen van de burgers.
Veel Brusselaars zullen opgelucht zijn dat de invoering van de LEZ-maatregelen voor Euro 5-dieselauto’s wordt uitgesteld tot 2027, waardoor ze langer in het hoofdstedelijk gewest kunnen blijven rijden. Minder bekend is dat dit uitstel het Brusselse Gewest miljoenen euro’s gaat kosten – en uiteindelijk ook de Brusselaars zelf.
Brussel wil het verbod op Euro 5-dieselmotoren uitstellen tot 2027, hoewel dit eerst gepland was in 2025. Deze beslissing roept vragen op, aangezien deze voertuigen volgens de statistieken 20% van het verkeer en 40% van de stikstofoxide-uitstoot vertegenwoordigen. Dit zou de gezondheid van de Brusselaars in gevaar brengen. Maar in welke mate?
De Waalse regering heeft het idee van een grote, regionale lage-emissiezone (LEZ) laten varen. Het is nu aan de steden en gemeentes zelf om te beslissen of ze beperkingen willen invoeren voor de meest vervuilende voertuigen. Maar met welke regels? De versnippering ontketent mogelijk een grote chaos voor automobilisten.
Wat al een tijdje in de lucht hing, wordt nu ook concreet: het verbod op Euro 5-diesels in Brussel start toch niet op 1 januari 2025. Het is uitgesteld tot 2027. Automobilisten die afscheid moeten nemen van hun oude auto, krijgen dus twee jaar uitstel. Dat maakt de situatie draaglijker en vermindert de spanningen op de tweedehandsmarkt.
Terwijl Europese autofabrikanten al moeite hebben om hun CO2-uitstoot te verminderen, zet nieuwe regelgeving de industrie nog meer onder druk. Vooral Duitse fabrikanten vrezen dat deze strenge maatregelen hun concurrentievermogen zullen aantasten. Ondertussen ontsnappen Chinese fabrikanten grotendeels aan deze beperkingen. Hoe kan de Europese industrie in deze uitdagende tijden overeind blijven?
Is ecorijden echt nuttig of is het tijd- en energieverspilling? Volgens een enquête van Le Vif is ecorijden zeer nuttig, aangezien het tot 10 à 15% brandstof kan besparen en tegelijkertijd de levensduur van de auto-onderdelen kan verlengen. Dit kan dus honderden euro’s besparen.