Automarkt

Het einde van innovatie bij verbrandingsmotoren

De elektrificatie van auto’s loopt volop en domineert nu alle investeringen in onderzoek en ontwikkeling. In die mate zelfs dat er geen plaats meer is voor potentiële innovaties bij verbrandingsmotoren.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 4 aug. 2023 | Leestijd: 2 min

Mogen we nog grote innovaties verwachten bij verbrandingsmotoren, bijvoorbeeld om hun efficiëntie of betrouwbaarheid te verbeteren of om ze helemaal opnieuw te bedenken? Blijkbaar niet, als we de Franse toeleverancier Valeo, een grote speler op de markt van de autotechnologie (110.000 werknemers, aanwezig in 29 landen) mogen geloven.

In een interview met onze Franse collega’s van Caradisiac geeft het bedrijf aan dat de bestellingen voor ontwikkelingen op het vlak van verbrandingsmotoren de afgelopen maanden ingestort zijn. Van de 18,8 miljard euro aan bestellingen gaat de helft over rijhulpsystemen en 5 miljard over elektrificatie. Het bedrijf is zeer actief in de sector van elektrische aandrijflijnen. Met andere woorden: het grootste deel van de verkoop wordt nu gehaald met elektrische auto’s en geavanceerde uitrusting.

Advertentie – lees hieronder verder

En de verbrandingsmotor?

Welke innovaties worden nog bestudeerd voor de verbrandingsmotor? Geen, volgens Valeo. De markt vraagt er namelijk niet meer om. CEO Christophe Périllat zegt dat “het voorbij is” en dat de markt al verschoven is richting elektrificatie, een sector die 200 miljard euro waard wordt tegen 2035, wanneer Europa alleen nog de verkoop van nieuwe elektrische auto’s toelaat. De ambitie van Valeo is duidelijk: het bedrijf doet er alles aan om tot de drie grootste leveranciers van elektrische technologieën te behoren.

P90316788_highRes_the-v8-engine-for-th

Christophe Périllat wijst er echter op dat dit nog niet het einde van de verbrandingsmotoren betekent en dat deze motoren nog tientallen jaren blijven bestaan. Consumenten houden hun auto’s langer, waardoor onderdelenproductie nodig is. Aan de andere kant is het volgens hem niet realistisch om in de toekomst nog grote innovaties voor verbrandingsmotoren te verwachten. Dit zou betekenen dat de verbrandingsmotor zoals we die nu kennen volgroeid is en niet meer evolueert.

Micromobiliteit heeft toekomst

De CEO van Valeo sprak ook over de technologieën voor de mobiliteit van morgen. Christophe Périllat ziet een groot potentieel in zachte mobiliteitsvormen. En dan heeft hij het niet alleen over fietsen, ook al produceert Valeo onderdelen voor elektrische fietsen. Ook kleine vierwielers zoals de Citroën AMI en de Microlino zullen de komende jaren hun opmars waarschijnlijk voortzetten. Mobiliteit kan weleens radicaal veranderen, net als onze gewoontes. We zullen zien…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon