In 2023 kostte een reparatie onder garantie gemiddeld 657 euro, wat een aanzienlijke stijging is in vergelijking met voorgaande jaren. De cijfers werden gepubliceerd door CG Car-Garantie Versicherungs-AG (CarGarantie, die ook in de Benelux actief is), een bedrijf dat handelt in garantieverzekeringen voor de garagesector.
CarGarantie heeft ongeveer een miljoen garantieovereenkomsten geanalyseerd voor zowel nieuwe als tweedehandswagens, los van welbepaalde merken of modellen. Hun jaarlijkse analyse bracht deze keer aan het licht dat niet alleen de gemiddelde reparatiekosten in 2023 tot een recordhoogte zijn gestegen, nooit eerder heeft de organiastie zo’n sterke stijging op zo’n korte tijd waargenomen.
“Nooit eerder gezien”
“Over de volledige voorafgaande periode van vijf jaar waren de reparatiekosten al met grosso modo 100 euro gestegen. Een stijging met zowat 40 euro binnen een tijdspanne van één jaar die we nu vaststellen, is echter nooit eerder gezien.”, vertelt Marcus Soldner, bestuursvoorzitter van CarGarantie. In 2022 overschreed de kost voor het eerst de kaap van 600 euro (de exacte prijs landde op 618 euro). Dat de trend in 2023 zo’n flinke duw in de rug kreeg, ligt volgens het bedrijf vooral aan de sterk gestegen prijzen voor grondstoffen en onderdelen, in een opwaartse spiraal terechtgekomen door de internationale crises zoals de oorlogen in Oekraïne en de Gazastrook.
Advertentie – lees hieronder verder
Niet zozeer geïndexeerde arbeidsuren, dan wel opverende kostprijzen liggen aan de grondslag van de piek. Bovendien zit er nog niet meteen een kentering aan te komen. Afgaand op zijn studie en de heersende markttendensen verwacht CarGarantie dat de gemiddeld prijs dit jaar door het plafond van 700 euro zal breken, of nog eens een stijging van 6,5%. “Dat we die crisissen op korte termijn achter ons zullen laten, is allerminst zeker, waardoor de kosten nog verder kunnen oplopen.”, aldus Soldner.
Het onderzoek van CarGarantie doet ook haar licht schijnen over de duurste en goedkoopste reparaties. De motor staat met stip bovenaan, bij zowel tweedehands– als nieuwe voertuigen. Belangrijker is de stijging van het aantal claims, waaruit we kunnen afleiden dat motoren vaker stukgaan dan vroeger. Onder tweedehandsauto’s steeg het aandeel van 23,9% tot 25,9% – maar ook bij nieuwe wagens ging het aandeel met 0,6% omhoog. Op plaats twee van duurste reparaties staat het brandstofsysteem (inclusief turbocompressor) en het – welja – zilver is voor het elektrische systeem.
Meest kwetsbare onderdeel
Dat laatste is opnieuw het meest kwetsbare onderdeel, met de hoogste claimfrequentie. De toenemende complexiteit van elektriciteit en elektronica in voertuigen draagt bij aan deze kwetsbaarheid, waarbij het elektrisch systeem in 2023 verantwoordelijk was voor meer dan 22% van de claims voor zowel nieuwe als tweedehandswagens.
In 2023 deden defecten zich gemiddeld iets later voor dan in het voorgaande jaar. Bij tweedehandswagens werd 27,6% van de defecten gemeld binnen de eerste 5.000 kilometer, terwijl 21,2% van de claims na meer dan 25.000 kilometer werd ingediend. Deze gegevens tonen een verschuiving in de timing van defecten, met een toename van claims die pas na een langere gebruikstijd worden gemeld.
Wie zich wil wapenen tegen onaangenaam hoge facturen van de garagist – ook al gaat het in dit geval telkens om schadeclaims waarvoor de eindklant niet opdraait – doet er goed aan de onderhoudsintervallen van zijn auto te respecteren. Een tijdige smeerbeurt kan wonderen doen om vroegtijdige slijtage van onderdelen te vermijden zodat ze langer in optima forma blijven. Want garantie of niet, de gestegen onderdelenprijzen zijn natuurlijk een algemeen fenomeen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be