Ze zouden het verbruik verminderen. De slijtage beperken. Voor een rustige motorloop zorgen. Of thermische stabiliteit in het motorblok bevorderen. Olie-additieven worden door de fabrikanten geprezen als een zalving voor de verbrandingsmotor. Maar is dat wel zo in de praktijk?
De Amerikaan Lake Speed Jr trok op onderzoek uit op zijn YouTubekanaal The Oil Geek. De man is niet zomaar een influencer, of een ambitieus student, maar heeft als zoon van een bekend Nascar-racer jarenlang voor raceteams gewerkt waar hij verantwoordelijk was voor smering en de invloed op motorprestaties. Een smeermiddelenspecialist dus en de geknipte man om de claims van de additievenfabrikanten op wetenschappelijk manier aan de tand te voelen. Zijn conclusie? Deze toevoegingen doen meer kwaad dan goed.
Additieven zijn als “Russische roulette”
Lake Speed Jr. zocht voor zijn test negen additieven uit die je in de schappen van elke auto-onderdelenwinkel kunt vinden. Merken als Marvel Mystery Oil, Lucas Stabilizer, Rislone ZDDP Supplement en Seafoam zijn courant en erg populair in Amerika, maar sommige vind je ook bij ons – zeker als internetshopping jouw ding is. Volgens zijn test kun je deze additieven maar beter weglaten uit de olie van je motor. Het is niet dat Lake Speed Jr. aan merkenbashing wil doen. Vooral zijn algemene vaststellingen wekken de aandacht en zijn geldig op een merkoverschrijdend niveau. “Als je een additief in je olie moet doen, heb je de verkeerde olie,” beweert hij.
Advertentie – lees hieronder verder
De Amerikaan wijst erop hoe belangrijk het is om te begrijpen dat motorolie op zichzelf al een zeer complex, nauwkeurig samengesteld mengsel is. Een team ingenieurs spendeert dagen werk in een laboratorium om ervoor te zorgen dat zo’n smeermiddel onder specifieke omstandigheden presteert. Als je een additief aan dit mengsel toevoegt, zal dit altijd de eigenschappen van de basisolie beïnvloeden, ongeacht hoe goed het geformuleerd is. Door middel van oxidatietests ontdekte Speed Jr. dat additieven de viscositeit, alias de temperatuurgevoelige dikte, van de olie verhogen en onevenwichtigheden in het mengsel veroorzaken, waardoor de smering aan effectiviteit inboet. In plaats van de motor een handje te helpen, verkort een additief de levensduur van de olie en brengt het mogelijk meer slijtage mee. In een andere test ontdekte hij dat een van de producten water uit de atmosfeer aantrekt waardoor het feitelijk wegkookt voordat de motor de bedrijfstemperatuur bereikt. Weer andere additieven lokten voorontsteking uit – “potentieel schadelijk” – of verhoogden de zuurtegraad – “verhoogt de kans op lagerslijtage”. “Het is eigenlijk Russische roulette wanneer je een additief aan je olie toevoegt,” zegt Lake Speed Jr.
Geen olie-, wel brandstofadditieven
Het advies van de smeermiddelenspecialist komt er dus op neer dat je vooral de juiste en goede motorolie voor je auto kiest. De juiste soort (mineraal, semi-synthetisch of synthetisch) en met de juiste viscositeit (aangeduid door een cijfer en een letter op de bus). Welke olie geschikt is vind je in de handleiding van je auto, soms op een inzetplaatje op de motorkap, of je kan ervoor terecht bij je concessiehouder.
Een belangrijke randbemerking van Lake Speed Jr, is dat zijn testconclusies alléén over olie-additieven gaan. Van brandstofadditieven is hij wel fan omdat deze de chemische stof polyetheramine bevatten, een reinigingsmiddel dat injectoren kuist en afzettingen uit de verbrandingskamer verwijdert. Dat zorgt voor meer vermogen en meer efficiëntie. “Dus als je de gezondheid van je motor wilt verbeteren, begin dan met het brandstofsysteem, niet met de olie.” luidt zijn besluit.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be