Of het nu gaat om de SUV-versie (Stelvio) of om de Giulia-sedan, de materialen zijn telkens zorgvuldig geselecteerd en er werd veel vooruitgang geboekt op technologisch vlak. Het meest in het oog springend is het geheel nieuwe multimediasysteem (compatibel met Apple Carplay en Android), met een moderne en leesbare presentatie van het 8,8″ touchscreen.
Op gebied van veiligheid zien we ook verbeteringen. Zo werden er rijhulpmiddelen toegevoegd, zoals intelligente cruisecontrol, een actieve rijstrookcontrole, dodehoekdetectie met koerscorrectie enzovoort.
De hier gepresenteerde Quadrifoglio-versie profiteert natuurlijk van alles wat hierboven wordt opgesomd, al zijn sommige kenmerken exclusief voorbehouden voor dit supersportieve model. Zijn digitale display bevat bijvoorbeeld prestatiegerelateerde informatie, zodat de bestuurder de status van het voertuig in realtime kan bekijken. Denk aan de temperatuur van de belangrijkste mechanische onderdelen, de koppeloverbrenging, de turbodruk en het stroomverbruik. Er zijn ook digitale stopwatches beschikbaar om de acceleratie en de topsnelheid te meten.
Giulia, onze favoriet
Onder de motorkap verandert er… niets. Daar ligt nog steeds de bijzonder krachtige 2,9-liter V6 biturbo, die volledig uit aluminium bestaat en 510 pk en 600 Nm (bij 2.500 tpm) levert. Dit indrukwekkende vermogen en koppel wordt naar de wielen gestuurd dankzij het “Active Torque Vectoring”-systeem (zelfremmend differentieel) en op de Stelvio via de Q4-vierwielaandrijving. Weet ook dat de uitstekende 8-trapsautomaat perfect gekalibreerd is en in de sportiefste standen (Sport- of Race-modus) verrassend snel reageert.
Advertentie – lees hieronder verder
Verbaast het je dat we meer hebben genoten van onze testrit met de Giulia dan met de SUV die Stelvio heet? Laatstgenoemde doet zijn werk even goed, maar het blijft een hoge en zware ballistische raket die extra voorzichtigheid lijkt te vereisen. Zijn weggedrag blijft weliswaar indrukwekkend, maar voor de sportiefste rijervaring moet je in de Giulia zitten. Het was dan ook in diens cockpit dat we het meest hebben genoten van de vele kilometers op de kleine wegen en in de scherpe bochten van Noord-Italië.
Die grote mate van rijplezier herinnerde ons eraan hoe uitgebalanceerd dit chassis is, en de besturing leek nog beter gekalibreerd dan vroeger. Nog steeds zeer direct natuurlijk, maar ook nog preciezer tijdens het betere slalomwerk op de kleine passen. Nochtans wordt beweerd dat de ingenieurs niets hebben aangepast. Zouden het dan de nieuwe banden kunnen zijn? In ieder geval komt het resultaat overeen met het ideale beeld dat we van een Alfa koesteren. En dan hebben we het nog niet over het uitlaatgeluid gehad. Een detail voor sommigen, een cruciaal punt voor anderen. De “klassieke” dempers klinken eindelijk erg discreet (behalve hoog in toeren), zodat het merk aan zij die dat willen een nieuw “Dual Mode”-uitlaatsysteem van Akrapovič kan verkopen, gemaakt van titanium en met einddempers van carbon. Zij zullen gegarandeerd opvallen…
Conclusie
Deze technologische update was zeker welkom, vooral omdat de afwerking en de materiaalkeuze erop vooruit zijn gegaan. Voor de rest is er niets veranderd: een beer van een motor en typisch Alfa-rijplezier. Proberen is kopen!
De Giulia Quadrifoglio in cijfers
Motor: V6 biturbo benzine, 2.891cc; 510pk bij 6.500rpm; 600Nm van 2.500 tot 5.550rpm.
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: 8-trapsautomaat (ZF)
L/B/H (mm): 4.643/1.860/1.436
Gewicht (kg): 1.580
Koffervolume (l): 480
Tankinhoud (l): 52
0 tot 100 km/u (sec.): 3,9
Prijs: € 85.400 BTW inbegrepen
Vermogen: 510 pk
Topsnelheid: 307 km/u
Gemengde brandstofverbruik: 8,5 l/100 km
CO2: 198 g/km
- Raket op wielen!
- Wegligging en stuurgedrag
- Bewaard lijnenspel maar met meer stijl
- Betere afwerking en uitrusting
- Duurder
- Rijpositie (voor grote bestuurders)
- Smalle achterstoelen
- Ergonomie van bepaalde bedieningselementen
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be