TEST Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: Aangescherpte raket

Met de Giulia heeft Alfa een automodel uitgebracht dat zijn merkgeschiedenis eer aandoet. De facelift van begin dit jaar bevestigde dit alleen maar. Maar hoe zit het met de ultrasportieve versie?

9 / 10
Gepubliceerd op 6 augustus 2020
Leestijd : 3 min

Partagez

Of het nu gaat om de SUV-versie (Stelvio) of om de Giulia-sedan, de materialen zijn telkens zorgvuldig geselecteerd en er werd veel vooruitgang geboekt op technologisch vlak. Het meest in het oog springend is het geheel nieuwe multimediasysteem (compatibel met Apple Carplay en Android), met een moderne en leesbare presentatie van het 8,8″ touchscreen.

Op gebied van veiligheid zien we ook verbeteringen. Zo werden er rijhulpmiddelen toegevoegd, zoals intelligente cruisecontrol, een actieve rijstrookcontrole, dodehoekdetectie met koerscorrectie enzovoort.

De hier gepresenteerde Quadrifoglio-versie profiteert natuurlijk van alles wat hierboven wordt opgesomd, al zijn sommige kenmerken exclusief voorbehouden voor dit supersportieve model. Zijn digitale display bevat bijvoorbeeld prestatiegerelateerde informatie, zodat de bestuurder de status van het voertuig in realtime kan bekijken. Denk aan de temperatuur van de belangrijkste mechanische onderdelen, de koppeloverbrenging, de turbodruk en het stroomverbruik. Er zijn ook digitale stopwatches beschikbaar om de acceleratie en de topsnelheid te meten.

Giulia, onze favoriet

Onder de motorkap verandert er… niets. Daar ligt nog steeds de bijzonder krachtige 2,9-liter V6 biturbo, die volledig uit aluminium bestaat en 510 pk en 600 Nm (bij 2.500 tpm) levert. Dit indrukwekkende vermogen en koppel wordt naar de wielen gestuurd dankzij het “Active Torque Vectoring”-systeem (zelfremmend differentieel) en op de Stelvio via de Q4-vierwielaandrijving. Weet ook dat de uitstekende 8-trapsautomaat perfect gekalibreerd is en in de sportiefste standen (Sport- of Race-modus) verrassend snel reageert.

Advertentie – lees hieronder verder

Verbaast het je dat we meer hebben genoten van onze testrit met de Giulia dan met de SUV die Stelvio heet? Laatstgenoemde doet zijn werk even goed, maar het blijft een hoge en zware ballistische raket die extra voorzichtigheid lijkt te vereisen. Zijn weggedrag blijft weliswaar indrukwekkend, maar voor de sportiefste rijervaring moet je in de Giulia zitten. Het was dan ook in diens cockpit dat we het meest hebben genoten van de vele kilometers op de kleine wegen en in de scherpe bochten van Noord-Italië.

Die grote mate van rijplezier herinnerde ons eraan hoe uitgebalanceerd dit chassis is, en de besturing leek nog beter gekalibreerd dan vroeger. Nog steeds zeer direct natuurlijk, maar ook nog preciezer tijdens het betere slalomwerk op de kleine passen. Nochtans wordt beweerd dat de ingenieurs niets hebben aangepast. Zouden het dan de nieuwe banden kunnen zijn? In ieder geval komt het resultaat overeen met het ideale beeld dat we van een Alfa koesteren. En dan hebben we het nog niet over het uitlaatgeluid gehad. Een detail voor sommigen, een cruciaal punt voor anderen. De “klassieke” dempers klinken eindelijk erg discreet (behalve hoog in toeren), zodat het merk aan zij die dat willen een nieuw “Dual Mode”-uitlaatsysteem van Akrapovič kan verkopen, gemaakt van titanium en met einddempers van carbon. Zij zullen gegarandeerd opvallen…

Conclusie

Deze technologische update was zeker welkom, vooral omdat de afwerking en de materiaalkeuze erop vooruit zijn gegaan. Voor de rest is er niets veranderd: een beer van een motor en typisch Alfa-rijplezier. Proberen is kopen!

De Giulia Quadrifoglio in cijfers

Motor: V6 biturbo benzine, 2.891cc; 510pk bij 6.500rpm; 600Nm van 2.500 tot 5.550rpm.

Aandrijving: op de achterwielen

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat (ZF)

L/B/H (mm): 4.643/1.860/1.436

Gewicht (kg): 1.580

Koffervolume (l): 480

Tankinhoud (l): 52

0 tot 100 km/u (sec.): 3,9

Prijs: € 85.400 BTW inbegrepen

Vermogen: 510 pk

Topsnelheid: 307 km/u

Gemengde brandstofverbruik: 8,5 l/100 km

CO2: 198 g/km

Voor
  • Raket op wielen!
  • Wegligging en stuurgedrag
  • Bewaard lijnenspel maar met meer stijl
  • Betere afwerking en uitrusting
Cons
  • Duurder
  • Rijpositie (voor grote bestuurders)
  • Smalle achterstoelen
  • Ergonomie van bepaalde bedieningselementen

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Partagez

Gocar logo
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Alfa Romeo voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.