TEST Audi A1 Citycarver: Ruitjeshemd?

Zelfs met de nieuwe A1 surft Audi op de SUV-golf. Beschouw deze Citycarver gerust als het equivalent van de combinatie Timberlands met een geruit overhemd. Toch is er een “maar”…

7 / 10
Gepubliceerd op 27 maart 2020
Leestijd : 2 min

Deel

De A1 Citycarver verschilt op één vlak serieus van de bovenvernoemde combinatie. Zoals zijn naam aangeeft, is deze Audi helemaal niet gemaakt voor het platteland. Akkoord, hij biedt 4 cm meer bodemvrijheid en een SUV-achtige “carrosseriebescherming”, maar van Quattro-vierwielaandrijving of zelfs een rijmodus die de tractiecontrole op modderige wegen zou optimaliseren, is hier geen sprake. Bij deze jongen draait het met andere woorden allemaal om het uiterlijk, dat, toegegeven, heel goed meevalt. We durven hem zelfs een van de mooiste stadswagens van het moment noemen, en al zeker met de juiste lakkleur. In dit geval spreken we over Misanorood. Onweerstaanbaar!

Comfort

De Citycarver is comfortabeler dan de klassieke A1. Dat heeft hij te danken aan zijn hoger gelegen onderstel en aan de hoogprofielbanden die er standaard bij worden geleverd. Gelukkig behoudt deze kleine hatchback zijn scherpe karakter en precieze besturing met een goede kalibratie, zonder dat het gevoel van lichtheid verloren is gegaan. De instelbare ophanging beschouwen we trouwens als een overbodige optie, in die zin dat hij helemaal zonder kan. Bovendien is deze A1 sowieso al duur genoeg. Een basis-Citycarver met de 1.0 TFSI (95 pk) onder de kap begint bij 22.290 euro, een bedrag dat snel richting 30.000 euro gaat als je de opties aanvinkt die nodig zijn om niet het gevoel te krijgen dat je met een kale Audi onderweg bent en voor de 116 pk sterke versie van dezelfde motor kiest. Dit laatste blok vinden we ideaal voor deze wagen: sprankelend in de stad, comfortabel tijdens lange reizen en erg leuk in de sportmodus als je met de handgeschakelde zesbak ‘speelt’. We hebben zelfs niet  behoefte gehad om de 1.5 TFSI van 150 pk uit te proberen. Een minpuntje van onze testmotor: we kwamen uit op 6,3l/100km, wat best veel is voor dit bakje, ook al bestond een groot deel van ons parcours uit snelwegen.

Conclusie

De A1 Citycarver is stijlvol en leuk om mee te rijden, maar misschien toch een beetje te duur. Anderzijds heeft hij momenteel geen echte concurrenten in het premiumsegment, dus kan Audi zich wel wat permitteren. 

Advertentie – lees hieronder verder

De Audi A1 Citycarver 30 TFSI in cijfers

Motor: 3-cilinder turbo, benzine, 999cc; 116pk bij 5.000rpm; 200Nm bij 2.000rpm

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: hangeschakeld, 6 versnellingen

L/b/h (mm): 4.046/1.756/1.483

Leeggewicht (kg): 1.491

Koffervolume (l): 335 – 1.090

Tankinhoud (l) : 50

0-100 km/u (sec.): 9,9

Prijs: € 23.610 BTWi

Vermogen: 116 pk

Topsnelheid: 198 km/u

Opg. gem. verbruik: 6,1 l/100 km

CO2: 137 g/km

Voor
  • Aanstekelijke uitstraling
  • Audi-afwerking
  • Confort
  • Een "bruisende" auto
Cons
  • Absoluut premiumtarief
  • Impact van de SUV-look op het verbruik

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.