AUTOTEST : Fiat Tipo … Het alternatief

Met de Tipo wil Fiat gezinnen verleiden voor wie een wagen in de eerste plaats een vervoermiddel is. De berline is de eerste uitvoering van dit nieuwe gamma. Het vervolg van het programma? Een vijfdeursversie en een break !

Gepubliceerd op 12 februari 2016
Leestijd : 4 min

Deel

Fiat is steeds een specialist van populaire modellen geweest. Vandaag zorgt het trendy 500-gamma dan wel voor een commercieel schot in de roos, maar dat betekent niet dat de constructeur de minder hippe, maar praktischere modellen volledig uit het oog verliest. Hiertoe behoren onder meer de Panda, de Punto en de Doblo monovolume. En daarbij duikt nu nog een andere naam met een glorieus verleden opnieuw in de showrooms op: de Tipo.

Ook al heeft deze nieuwkomer absoluut niets gemeen met zijn voorganger, waarvan tussen 1988 en 1995 1,9 miljoen exemplaren werden verkocht, toch blijft dit model de ideale oplossing voor wie een auto zonder teveel tierelantijntjes wil.

Het goede formaat

Concreet is de Tipo een fraai gelijnde vierdeursberline, die iets korter (4,54 m) uitvalt dan een Toyota Corolla of een Volkswagen Jetta. Verder is hij even breed en hoog als zijn rivalen en biedt met een wielbasis van 2,64 meter zeker voldoende leefruimte aan boord. Daar vinden vijf volwassenen makkelijk een plaats. Vooraan zitten de bestuurder en zijn passagier prima in goed omvattende stoelen en een interieur dat is afgewerkt met hoogwaardige materialen en aangename harde plastics. Achteraan is er plaats voor drie, al zit de middelste passagier toch iets minder goed op zijn smal plekje met een relatief harde rugleuning.

Het interieur beschikt ook over voldoende opbergruimte (12 liter in totaal) en de rugleuning achteraan (60/40) is neerklapbaar. Daarmee kan het laadvolume van de koffer (520 liter) nog een beetje toenemen.

Advertentie – lees hieronder verder

Keuze in overvloed

In tegenstelling tot wat je zou denken, biedt Fiat met deze Tipo geen echt «low cost» model aan. De constructeur gaat meer de toer op waarbij er «keuze in overvloed» is. Ook al is de uitrusting van de basisuitvoering correct, toch valt de Lounge-versie heel wat verleidelijker uit, want dan is de Tipo meteen voorzien van een automatische airco, een half-lederen bekleding, automatische verlichting en ruitenwissers of lichtmetalen 16” velgen. Daarnaast vind je op de optielijst nog meer leuks als een 3D GPS, een parkeerradar, een achteruitrijcamera en 17” velgen.

Op technisch vlak is het aanbod eveneens toereikend. Fiat pakt uit met twee benzinemotoren (1.4 Fire 95pk of 1.6 E.torQ 110pk), twee diesels (1.3 MJet 95pk en 1.6 MJet 120pk) en drie transmissies (een handgeschakelde bak met 5 of 6 versnellingen en een 6-trapsautomaat). Wie zuinig wil rijden, zal ook blij zijn te horen dat de 1.3 MJet een Eco-versie met een start-stop-systeem heeft. Met dit snufje stoot de Tipo slechts 98 g/km CO2 uit en bedraagt het gemiddeld verbruik amper 3,7l/100km.

Homogeen geheel

Voor deze eerste test schotelde Fiat ons enkel de Tipo met de 1.6 MJet 120pk onder de motorkap voor. En het mag gezegd en geschreven worden: na een rit van 150 km kwamen we meteen tot het besluit dat dit een “degelijke” vierwieler is … op voorwaarde dat men de lat niet te hoog legt. Deze Tipo heeft namelijk af te rekenen met een vrij vage stuurinrichting en een stugge ophanging, echter zonder de dynamiek te bieden van de referenties op dit vlak. Dat neemt niet weg dat de vrij vinnige motor (120pk/ 320Nm) en een goed gespreide manuele versnellingsbak toelaten vlot kilometers te malen, aangezien de wagen slechts 1.345 kg weegt.

De Tipo heeft slechts 9,7 seconden nodig om van stilstand tot 100 km/u te sprinten en bereikt een top van 199 km/u. De consumptie valt daarbij goed mee. Het officiële verbruik bedraagt 4,2l/100km (110g  CO2/km), maar als het rechterpedaal wat dieper wordt ingetrapt loopt dat al gauw op tot 7 liter. Maar ook dat is een redelijk verbruik als je wat fun aan het stuur wil beleven. 

BESLUIT

De Tipo lijkt een goede deal. Als de twee volgende koetswerkvarianten, die bij ons veel populairder zijn, eraan komen, moet dit zeker tot succes leiden. Vooral als Fiat de prijzen op het niveau van de berline houdt. We kijken er naar uit!

De  Tipo 1.6 MJet in enkele cijfers…

Motor : 4-cilinder, turbo diesel, 1.598cc, 120pk, 320Nm.

Aandrijving : Op de voorwielen.

Versnellingsbak : manueel met 6 versnellingen.

L/l/h (mm) : 4.530/1.790/1.500

Leeggewicht (kg) : 1.345

Koffervolume (l) : 520

Tank (l) : 45

0-100km/u (sec.) : 9,7 

Positieve punten

Geslaagd design

Aangenaam en degelijk interieur

Soepele en krachtige motor

Prijs

Negatieve punten

Harde ophanging

Geluidsisolatie

Prijs : 18.990 € (BTW inbegrepen)

Vermogen : 120 pk

Topsnelheid: 199 km/u

Gem. verbruik : 4,2 l/100km

CO2 : 110 g/km

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Fiat voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.