Na reeds gevallen te zijn voor de charmes van de vorige Focus RS-en, geef ik toe dat ik stond popelen voor de derde generatie. Maar met enige vrees: zou de Ecoboost viercilinder de verwachtingen inlossen? Zou de vierwielaandrijving de wagen niet te log maken? En vooral, zou de nieuwe wereldwijde carrière (de twee vorige Focus RS-en waren voorbehouden aan het Europese publiek…) dit enfant terrible niet teveel gekalmeerd hebben?
Technisch hoogstandje
Het motorgeluid brengt al een eerste geruststelling: terwijl we aankomen horen we de Focus RS al scheuren over de befaamde “Baan 7” in Lommel. Dit is een soort rallyklassementsproef, vrij smal, kronkelend, bezaaid met heuveltjes en met een vrij glibberig wegdek. En het minst wat we kunnen zeggen is dat de melodie die de uitlaat voortbrengt zeker niet teleurstelt… Goed, de sound is minder “wild” dan bij de vorige vijfcilinders. Maar de rauwe klank en het geroffel dat van een rallywagen lijken te komen blijven goed aanwezig. We kunnen amper bekomen van deze eerste impressies of Tyrone Johnson, de verantwoordelijke van de Fords met ST en RS badge, verstrekt meer technische details van de langverwachte MKIII. Aan de basis van dit project lag een vrij eenvoudig lastenboek: een “mondiale” RS aanbieden (dus ook voor de Amerikaanse en Chinese markten) die veelzijdiger is dan voorheen. Anders gezegd “comfortabeler” bij gewoon gebruik en minder gulzig met de brandstof. Hij moet ook uitpakken met vernieuwende technische oplossingen voor het segment en een onklopbare technologie-prijs-verhouding bieden. En uiteraard een prestatieniveau neerzetten het RS-label waardig.
Gestuurde demping
Om aan deze verschillende doelstellingen te voldoen, pakt de Focus RS uit met tal van nieuwe technologieën vergeleken met zijn voorganger: een gestuurde demping, vierwielaandrijving, de verschillende rijmodi, een verfijnde aerodynamica, remmen geschikt voor circuitwerk, talrijke verstevigingen om het koetswerk stijver te maken en performante Michelin rubbers (met optioneel lichtere, gesmede velgen en ingesneden “Cup”-banden). De vorige vijfcilinder werd voor verschillende redenen aan de kant geschoven en daarop werd de 2.3 viercilinder Ecoboost van de Mustang weerhouden. Die onderging talrijke verbeteringen, zoals een grotere turboturbine en een grotere intercooler, om 350 pk en 440 Nm (470 Nm met de overboost functie) te ontwikkelen. Dit blok wordt uitsluitend aan een handgeschakelde zesversnellingsbak gekoppeld.
Advertentie – lees hieronder verder
«De» oplossing ?
Maar het is vooral de vierwielaandrijving die de “signatuur” levert voor deze nieuwe generatie van de Focus RS. Geen enkel van de huidige systemen op de markt voldeed in de ogen van de Ford-ingenieurs. Als ze inderdaad een goede tractie boden, dan hadden ze een te uitgesproken karakter van een “voortrekker” en waren dus onderstuurd op de limiet. De Ford-ingenieurs besloten daarom een nieuw concept uit te werken op basis van het GKN-systeem, dat onder meer wordt gebruikt door de Range Rover Evoque. Maar dan overgoten met een sportief sausje. In praktijk zit er hier geen differentieel tussen de voor- en achterwielen. De transmissie-as wordt dus voortdurend aangedreven. Wel zit er een differentieel met twee koppelingen op de achtertrein: hiermee is het mogelijk de kracht te moduleren die naar één van de achterwielen wordt geleid. Gemiddeld komt 70% van het motorkoppel op de achterwielen. In functie van de stand van deze koppelingen verandert de verdeling voor/achter voortdurend. Dit koppel kan vervolgens op een totaal variabele wijze naar links of naar rechts (tot 100% op één enkel wiel!) gestuurd worden om een giereffect te creëren en de wendbaarheid te maximaliseren. Kers op de taart: het achterdifferentieel kreeg een grotere overbrengingsverhouding (+1,8%) dan voorheen om de achterwielen sneller te laten draaien. Een truukje om het rijgedrag meer overstuurd te maken. Goed, tot zover de theorie: mogen we nu eindelijk achter het stuur kruipen?!
Polyvalent
We nemen plaats naast David Put, de Belgische piloot-ingenieur aan wie we ook het speelse karakter van de eerste twee generaties van de Focus RS te danken hebben en die eveneens betrokken was bij de ontwikkeling van deze MKIII. Een eerste rondje op het wegcircuit van het testcentrum in Lommel laat eerst toe de relatieve polyvalentie van het voertuig te ontdekken. In “normale” stand blijft de weliswaar strakke demping communicatief en de motor eerder gezapig. De opstelling van het dashboard, de afwerking van het interieur en het intotainmentscherm lijken ook wat minder “goedkoop” dan in het verleden. Typisch voor deze relatieve opwaardering en beschaving: nu is ook metaalgrijs beschikbaar in de catalogus… Kom, het is nu tijd voor het serieuze werk: op naar “Baan 7”!
Drive Modes
Terwijl hij het tempo progressief opdrijft, legt David Put ons de werking van de verschillende « Drive Modes » uit, die met een knop naast de schakelpook geselecteerd worden. Zij wijzigen de instellingen van zes parameters: de “levendigheid” van de transmissie, de stand van de dempers, de respons van de stuurinrichting en de motor, de interventiedrempel van de stabiliteitscontrole en het uitlaatgeluid. Twee standen zijn bestemd voor gebruik op de weg (Normal en Sport) en twee andere om op circuit te rijden (Track en Drift). Zoals de naam aangeeft, is Track geschikt voor circuits met een biljartglad asfalt. In deze positie, en enkel daarin, worden de dempers 40% strakker en heeft de wagen een setup om zich zo snel mogelijk uit een bocht te trekken. De « Drift » modus legt dan weer logisch de nadruk op een overstuurgedrag van de wagen bij het accelereren. Een eigenschap, die vooral de Amerikanen bevalt, en toelaat even eenvoudig als in een videogame een 0 of een 8 op het asfalt van een supermarktparking te tekenen …
Ongelooflijk mobiel
Na van de ene stand in de andere te zijn beland, kwamen we tot de conclusie dat de « Drift » optie de Focus RS echt uniek in zijn genre maakt. Toegegeven, de Track stand houdt de wagen beter op koers en is zeker sneller als de chrono belangrijk is. Maar als we luisteren naar de applausmeter, kan niemand op tegen de stijlfiguren in overstuur in de Drift stand. Zonder de indruk te geven de zaak te forceren, plaatst David de wagen mooi in de bocht (de Focus RS reageert onmiddellijk als het gaspedaal gelicht wordt) en stuurt vervolgens met het gaspedaal de wagen in een drift over de vier wielen doorheen de bocht. Wat een demonstratie!
BESLUIT
We waren er bijna zeker van, maar nu kregen we toch de bevestiging: deze Focus RS gaat geschiedenis schrijven bij de compacte sportievelingen en zal zeker nieuwe normen stellen die moeilijk te evenaren zullen zijn!
De Ford Focus RS in enkele cijfers
Motor : 4 cilinder-in-lijn, benzine turbo, directe injectie, 2.261cc; 350pk bij 6.000 tr/min; 440 Nm (470 Nm met overboost) van 2.000 tot 4.500 tr/min.
Aandrijving : vierwielaandrijving, vectorieel type.
Versnellingsbak : handgeschakeld met 6 verhoudingen.
L/l/h : 4.390/1.823/1.472 mm
Leeggewicht (kg): 1.599
Koffer (l) : 260
Tank (l) : 51
0 tot 100 km/u (sec.) : 4,7
Prijs : 38.300 € BTWi
Vermogen : 350 pk
Topsnelheid : 266 km/u
Gem. verbruik : 7,7 l/100km
CO2 : 175 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be