De auto industrie heeft de (onhebbelijke?) gewoonte om ons nieuwe modellen maanden, soms zelfs jaren op voorhand te tonen. Vaak gaat het om opeenvolgende teaserbeelden die je zonder veel emotie kan brengen. Maar als het om de nieuwste telg van een legendarische wagen gaat zoals een Ford RS, dat gaat het wachten snel frustreren. Vooral omdat het om een spelletje “kijken mag maar aankomen niet” gaat.
En als je er dan eindelijk mag aankomen, loop je het risico om veel te snel te exploderen… Wat we hiermee vooral willen zeggen, is dat je moet opletten met een sportieve wagen waarnaar je erg lang hebt uitgekeken. Het risico bestaat dat je in de euforie van het moment te enthousiast en te snel wil gaan en de wagen prematuur aan zijn einde brengt. Met deze Focus RS, lijkt dat ons echter onwaarschijnlijk…
Topper
U hebt het al begrepen, we keken reikhalzend uit naar de komst van deze Focus RS en we waren lang niet de enigen. De wagen gaat ook voor het eerst in zijn bestaan de oceaan oversteken want hij zal overal worden verkocht. Of dat ook in de States zal lukken, is maar de vraag. Men kan zich voor de Ford-dealers verwachten aan een file, te vergelijken met wat je ziet bij de lancering van een nieuw Apple product. Deze Focus RS zal over de ganse wereld worden verkocht. De wagen zal het archetype worden van een leuke Europese sportieveling die rijplezier, intense emoties en vooral genereus vermogen biedt. Deze wagen levert een rijervaring op het scherp van de snede en is bereikbaar voor een breed publiek. Kortom, hij biedt hallucinante prestaties!
4×4
Advertentie – lees hieronder verder
Laat ons beginnen met het feit dat een compacte wagen met 350 pk niets is om in onervaren handen te geven. In die zin mogen we ons verwachten aan enkele gekken die hun Focus RS binnen de kortste keren aan flarden zullen rijden. Maar ik zou haast durven zeggen dat je dit “nagenoeg opzettelijk”moet doen want de wagen maakt het aanzienlijke vermogen bijzonder toegankelijk. Dat is vooral te danken aan de potige vierwielaandrijving, nog een première voor de Focus RS. Deze vierwielaandrijving is bijzonder. De meeste vierwielaangedreven wagens hebben een centrale koppeling die motorkoppel naar de achteras stuurt als het nodig is. Achteraan zit dan een differentieel die het vermogen over de twee wielen verdeelt. Dat gebeurt via het ABS dat het ene of het andere wiel afremt om de tractie te optimaliseren. De Focus RS krijgt een aandrijving die continu verandert en die de achteras ook onmiddellijk kan aansturen. Op de achterbrug zitten twee gestuurde koppelingen, eentje per wiel. Zij beslissen over de verdeling van het vermogen tussen de achterwielen. De vermogenverdeling tussen voor- en achteras kan variëren van 100% / 0% tot 30% / 70%. De achterbrug kan ook beslissen om al het vermogen naar één kant te sturen. Het volledige vermogen kan in 0,06 seconde van het linker naar het rechterwiel worden overgeheveld. Het systeem werkt bijzonder snel, wat een groot voordeel is bij een sportieve rijstijl maar het geeft de wagen een ongelooflijke efficiëntie. Bijkomend voordeel is dat de remmen bij het rijden niet worden belast. Met deze technologie kan Ford nog een première lanceren in de wereld van de sportwagens want ze zorgen voor een “Drift”-modus.
Vier rijmodi
Als bestuurder kan je in de Focus RS kiezen uit vier rijmodi. In Normal is de wagen relatief soft: besturing, demping, gaspedaalrespons, 4×4 configuratie en klank… Weet wel dat de auto bijzonder snel blijft en erg soepel reageert want vanaf 2.000 opm heb je 440 Nm aan trekkracht en in overboost is 470 Nm beschikbaar. In deze modus is de RS quasi even comfortabel dan gelijk welke andere Focus. Precies daar maakt de RS het verschil met rivalen als de Mercedes A45 AMG, de Subaru STI of de Honda Civic Type R. Die laatsten zijn veel radicaler en vragen heel wat concessies. Wie het hoofd koel houdt, komt zelfs toe met een gemiddeld verbruik van pakweg 9 l/100 km. In de Sport modus gaan besturing, transmissie, motor en vooral de klank uit een ander vaatje tappen. Vooral de klank is geweldig want je krijgt een meeslepende brom die nooit storend wordt. Wanneer je voor de Track modus kiest, wordt de wagen veel scherper en dat geldt ook voor de demping en de werking van het ESP. Dat laatste kan je overigens ook volledig uitschakelen. We hebben het ESP nooit voelen tussenkomen; noch tijdens onze testrit op de weg, noch bij de circuitsessie. Dit maakt duidelijk hoe ongelooflijk efficiënt de vierwielaandrijving wel is en hoe deze technologie het weggedrag van de wagen stuurt.
De enige overblijvende modus is de Drift stand. Deze is vergelijkbaar met de Sport stand; enkel de besturing en de demping is zoals in de normale modus. Zo hoef je minder kracht op het stuur te zetten wanneer je in de ene of in de andere richting moet gaan tegensturen. Door de demping zachter in te stellen, gaat de wagen makkelijker schuiven. In de Drift modus gaat er om dezelfde reden ook meer vermogen naar de achteras. Maar vergis je niet, dit is geen speeltje voor bestuurders die niet weten wat driften is. Om het er zonder kleerscheuren van af te brengen, moet je absoluut weten hoe je moet sturen, tegensturen en doseren met het gaspedaal. Driften was vaak een discipline die enkel voor achterwielaandrijvers was weggelegd. Bedoeling van de Drift modus is om het ook mogelijk te maken met vierwielaandrijving. Meestal is de achtertrein van een vierwielaandrijver precies bedoeld om drift te voorkomen en om de wagen mooi op koers te houden. Met deze Ford heb je het beste van twee werelden: efficiëntie van een 4×4 en de fun van een achterwielaandrijver. Ze zijn duidelijk prettig gestoord bij Ford Performance!
Absoluut vertrouwen
Toegegeven, de Drift stand is bijzonder leuk maar dit is lang niet de echte roeping van de Focus RS. Vooral de rijmodi Sport en Track zijn belangrijk. De belangrijkste kwaliteit van de Focus is dat deze wagen zijn bestuurder alle vertrouwen inboezemt omwille van het evenwichtige rijgevoel. De Focus ST heeft die kwaliteit al naar en hoger niveau getild en bij de RS bereikt men het summum. Wie het ritme verhoogt op een bochtig parcours of zelfs op circuit wordt beloond met tonnen rijplezier en moet nooit vechten met de wagen. De besturing is laserscherp, de grip is enorm en vierwielaandrijving zorgt voor een onwezenlijke tractie. In deze wagen is onderstuur quasi uitgesloten. Het kan alleen wanneer je onvoldoende vermogen hebt om gas te geven aan de apex van een bocht, of met andere woorden: wanneer je niet in de juiste versnelling zit. Kortom, een minimum aan begrip van sportief rijden volstaat om ongelooflijke dingen te doen met deze “magic Focus”. In feite gaat het allemaal te makkelijk want bestuurders die koppiger of brutaler wagens gewend zijn, zullen het allemaal te braaf vinden. Feit is dat je uit elke RS-rit ongelooflijk veel rijplezier puurt… en dat alles aan de prijs van een Duitse berline met enkele opties…
Besluit
De Focus RS was eerder al de referentie bij de ultra sportieve compacte wagens. Maar deze versie, legt zelfs enkele Porsches het vuur aan de schenen…
Focus RS in cijfers
Motor : 4 cilinder turbo benzine, 2.261cc; 350 pk bij 6.000 opm; 470 Nm van 2.000 tot 4.500 opm.
Aandrijving : op de vier wielen.
Versnellingsbak : manuele zesbak
L/b/h (mm) : 4.390/2.010/1.472
Leeggewicht (kg): 1.599
Kofferinhoud (l) : 260
Brandstoftank (l) : 51
0 tot 100 km/u (s.) : 4,7
Prijs : 39.300 € BTW incl.
Vermogen : 350 pk
Topsnelheid : 266 km/u
Gem. verbruik : 7,7 l/100km
CO2 : 175 g/km
Positieve punten
Motor met veel vermogen en karakter
Ongelooflijk efficiënt
Erg toegankelijke sportieveling
Dagelijks bruikbaar
Negatieve punten
Rijbewijsonvriendelijk
Standaardstoelen zijn niet aangepast aan elke lichaamsbouw
Aanzienlijk kleinere koffer
Prijs : 39.300 € (BTW inbegrepen)
Vermogen : 350 pk
Topsnelheid : 266 km/h
Gem.verbruik : 7,7 l/100km
CO2 : 175 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be