We bevinden ons op de « Fuji Speedway », een circuit gelegen aan de voet van de Mount Fuji, in Japan, op een 100-tal kilometer van Tokio. Deze piste behoort sedert 2000 toe aan de Toyota-groep, en de Japanse gigant nodigde ons daar uit voor een korte kennismaking in avant-première met zijn nieuwe Prius. Maar vooraleer het stuur te nemen, krijgen we een korte technische workshop om te ontdekken wat er zich onder het koetswerk van deze nieuwe hybride Toyota bevindt.
De erfgenaam
Deze nieuwe Prius is de erfgenaam van een roemrucht geslacht. Het eerste model met deze naam dateert van 1997, wat dus inderdaad al 18 jaar geleden is. Deze originele Prius was trouwens de eerste hybride wagen die in massaproductie ging. Hij droeg dan ook sterk bij tot de ontwikkeling en democratisering van de hybride technologie. In totaal wist Toyota ruim 3,5 miljoen exemplaren van de Prius wereldwijd aan de man te brengen tot op heden.
Nu is de vierde generatie klaar. Zij maakt gebruik van een totaal nieuwe structuur: het modulaire platform TNGA (Toyota New Global Architecture). Deze technische basis zal verder nog dienst doen voor verscheidene andere nieuwe modellen, te beginnen met een kleine SUV in het B-segment, een concurrent van de Nissan Juke, die in maart op het Salon van Genève wordt voorgesteld.
Monovolumesfeer
Advertentie – lees hieronder verder
Wat de afmetingen betreft, werd de Prius een maatje groter: hij werd 6 cm langer en 1,5 cm breder. Tegelijk werd de daklijn 2 cm verlaagd. Dat levert een look op in de stijl van de Mirai, de nieuwe waterstofauto van het merk. Ook de interieurstijl evolueerde mee. Daar merkten we eveneens op dat de fabricagekwaliteit erop vooruit was gegaan: de plastics zijn hoogwaardiger, zonder dat ze meteen als « premium » bestempeld kunnen worden. De grote opbergruimte tussen de voorzetels viel ook in de smaak, net als het multimediasysteem dat via een groot aanraakscherm wordt bediend.
Voor de rest blijft het interieur in de gekende monovolumestijl, met een duikende voorruit, een centraal dashboard en een vlakke laadvloer achteraan. Dat levert een degelijke functionaliteit op, zonder dat er volgens ons op dit vlak echt vooruitgang werd geboekt (de wielbasis bleef trouwens ongewijzigd). De winst is vooral merkbaar in de koffer, waar de batterij van het hybride systeem niet meer onder de vloer zit, maar onder de achterzetels werd geplaatst. Daardoor nam het koffervolume aanzienlijk toe (+ 56 liter) en kon de drempel met 11 cm verlaagd worden, wat uiteraard een troef is bij het inladen! Daarnaast zijn de achterzetels nog steeds opklapbaar.
Twee types batterijen
De nieuwe Prius is natuurlijk nog steeds aangedreven door de combinatie van een 1.8 benzinemotor met 98 pk (zoals voorheen) en een elektrische eenheid van 72 pk (tegen …81 pk voor de oude!), wat dus een totaal vermogen van 122 pk oplevert, tegenover 136 pk voorheen. Een kleine teruggang dus, terwijl het gewicht (+10 kg) nochtans niet afneemt bij de nieuwe generatie. Toyota legde dus duidelijk de nadruk op soberheid (het verbruik daalde met bijna 1l/100km) dan sterkere prestaties na te streven.
Het vermogen wordt nog steeds op de voorwielen gebracht via een combinatie versnellingsbak-brug, waarvan het concept wel werd aangepast (het planetair stelsel maakte plaats voor parallelle tandwielen die het mechanisch verlies beperken), maar levert in de praktijk nog steeds het gevoel van een continue variabele transmissie (CVT), zoals op een scooter.
De elektromotor werd dan weer compacter, lichter (20%) en heeft minder wrijving (eveneens 20%). Voor de voeding laat Toyota voortaan de keuze tussen een klassieke nikkel-metaal-hydride (Ni-Mh) batterij of een lithium-ion batterij (Li-ion). Voor eenzelfde vermogen is deze laatste merkelijk lichter (25 kg tegen 40 kg), maar ook duurder. En bovendien is die momenteel enkel voorzien voor Japan en de Verenigde Staten, want de Europese Prius moet het stellen met de klassieke Ni-Mh batterij. Over het rijbereik van deze batterijen gaf Toyota nog geen informatie prijs.
Onderweg…
De nieuwe Prius kan voortaan ook een aanhanger trekken (maar niet-geremd en slechts tot 725 kg) en werd 60% stijver dan zijn voorganger, dankzij het gebruik van hoogresistent staal en verstevigingen aan de centrale stijlen en de verbindingen tussen de panelen. De nieuwe Prius beschikt bovendien ook over een nieuwe achtertrein met dubbele driehoeken.
In de praktijk lieten de twee luttele rondjes op de Fuji Speedway tegen een gezapig tempo achter een pace-car niet meteen toe het weggedrag in detail te beoordelen. Toch lijken de rolbewegingen beter onder controle dan voorheen en voelt de stuurinrichting iets minder artificieel aan.
Veel merkbaarder is dat de motor minder huilt bij felle acceleraties. We merkten ook onmiddellijk op dat het veel eenvoudiger is om elektrisch te rijden boven een snelheid van 50 km/u. Maar wel op voorwaarde dat het gaspedaal met zachtheid wordt behandeld. Dat tempo kan ook makkelijk worden aangehouden, maar verder versnellen in de elektrische modus boven 50 km/u is uit den boze. Daarvoor blijft het wachten op de plug-in hybride versie met oplaadbare batterijen, waarvan de lanceringsdatum nog niet bekend is. Noteer ook dat er op sommige markten een Prius 4×4 komt, die een bijkomende, kleine elektromotor krijgt om de achterwielen aan te drijven.
Besluit
Deze testrit was iets te kort om echte conclusies te trekken, maar toch kunnen we al stellen dat de nieuwe Prius uitpakt met een zeer aangenaam interieur en ook instaat is zeer vlot elektrisch te rijden tegen een hogere snelheid. Hij zal dus nog zuiniger zijn dan voorheen. Dat zullen we zeker opnieuw nagaan na de lancering, die in januari is gepland.
De Toyota Prius in enkele cijfers
• Motoren : 4 cilinder-in-lijn, benzine, 1.797cc, 98pk bij 5.200tr/min, 142Nm bij 3.600tr/min + elektrisch (72pk, 163Nm)
• Totaal vermogen : 122pk
• Aandrijving : op de voorwielen
• Versnellingsbak : automatisch
• L/l/h (mm) : 4.540/1.760/1.470
• Leeggewicht (kg) : 1.360
• Koffervolume (l) : 502
• 0 tot 100 km/u (sec) : 10,6
Positieve punten
Breder gebruik in elektrische modus
Benzinemotor minder luidruchtig tijdens het optrekken
Grotere koffer, verlaagde drempel
Aankleding interieur, opbergruimte
Negatieve punten
Minder krachtig dan voorheen
Banale prestaties
Geen lithium-ion batterij in Europa
Prijs : NB
Vermogen : 122 pk
Topsnelheid : 180 km/u
Gem. verbruik: 3 l/100km
CO2: 70 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be