Onlangs kwam de BMW X7 voor het eerst aan bod in onze testrubriek. Die mega-SUV wordt omschreven als een hoogpotige 7 Reeks en weekt sinds zijn onthulling enorm veel tongen los vanwege zijn gigantische ‘niertjes’, het visuele handelsmerk van BMW. Waarom zo groot? Omdat ze daar op belangrijke afzetmarkten dol op zijn. Denk maar aan China, om het beste voorbeeld te noemen. Daarnaast kreeg hij vooraan smallere lichtblokken met laserlight-technologie en achteraan L-vormige exemplaren die met elkaar verbonden zijn door een smalle strip. De XL-versie biedt extra beenruimte achteraan.
Nog overeenkomsten?
Een zee van binnenruimte hebben de X7 en 7 Reeks met elkaar gemeen, net als de V8-motor als je voor de 50i-versie kiest. Dat blok is nieuw voor de 7 maar niet voor de rest van het aanbod. Zo kwamen we de 4,4-liter twin-turbo in recente termen tegen in de M550i, in de M850i en in de M5, telkens met een ander maximumvermogen. Concreet: in de M550i is de achtpitter goed voor 462 pk, in de M5 voor 600 pk en zowel in de M850i, de X7 50i als in de 750i voor 530 pk. Het vernieuwde aanbod bestaat verder uit de 740i (340 pk) en de 760Li (585 pk) wat benzinedrinkers betreft en uit de 730d (265 pk), de 740d (320 pk) en de 750d (400 pk) als we enkel de diesels bekijken. Afronden doet de 745e, een plug-in hybride met 394 pk, een opgegeven CO2-uitstoot van 48 gram en een elektrische autonomie van 58 kilometer. Prijzen starten vanaf € 91.760 maar da’s echt het absolute minimum.
Stiller
BMW heeft nieuwe aankledingsmogelijkheden voorzien, software geupdate en dikkere ramen gestoken om geluiden van buitenaf beter te temperen. Het resultaat is indrukwekkend. Bovendien rijdt de vernieuwde 7 bijzonder comfortabel en doet het xDrive-systeem een stevige duit in het zakje wat de baanligging betreft. Deze BMW krijg je niet van zijn koers af. Daarnaast is de 750i heel erg snel, zowel vanuit stilstand als tijdens hernemingen op de autosnelweg. Een stevige duw in de rug? Ja, maar toch blijft de sfeer gemoedelijk aan boord.
Advertentie – lees hieronder verder
Nieuwe snufjes
Binnenin stuiten we op de nieuwste versie van BMW’s iDrive en op een 10,2-inch touchscreen, al hoef je dit laatste niet per se te gebruiken. Gebarenbediening is trouwens standaard, om het radiovolume aan te passen of telefoongesprekken aan te nemen, al is dat niets meer of minder dan een gadget. Hetzelfde geldt voor “Hey, BMW”, de fictieve dame met artificiële intelligentie die nog heel wat te leren heeft.
Conclusie
De vernieuwde BMW 7 Reeks doet vermoeden dat er meer aan de hand is dan een simpele facelift. Hij kreeg een nieuwe V8 ingeplant en is comfortabeler dan ooit. De kolossale ‘niertjes’ moeten we nog gewoon gewoon worden…
De BMW 750i xDrive in cijfers
Motor : V8 bi-turbo met directe benzine-injectie ; 4.395cc ; 530pk tussen 5.500 en 6.000 tr/min ; 750 Nm tussen 1.800 en 4.600 tr/min
Aandrijving : variabele vierwielaandrijving
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 5.120/1.902/1.467
Leeggewicht (kg) : 2.040
Koffervolume (l) : 515
Tankinhoud (l) : 78
0-100 km/u (sec.) : 4
Prijs : € 120.410 BTWi
Vermogen : 530 pk
Topsnelheid : 250 km/u (begrensd)
Opg. gem. verbruik : 9,5 l/100km
CO2 : 217 g/km
- Stiller dan ooit
- Ingrijpende make-over met softwareupdates
- Nieuwe, soepele V8
- Stembediening niet op punt
- Prijsverschil met basisversie
- Naverkoopwaarde?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be