Dat de nieuwe 1 Reeks (in de regel) een voorwielaandrijver is, vindt niet iedereen even leuk en in het bijzonder de diehard-fans van het merk. Nochtans zorgt deze setup ervoor dat de hatchback praktischer is dan ooit. Ondanks een ongewijzigde lengte (op een paar milimeter na) en een wielbasis die 2 cm korter is dan die van de vorige generatie, heb je meer plaats achterin, zowel op de achterbank als in de koffer. Daarvan nam het laadvolume toe met 20 liter, voor een totaal van 380.
Wie een 1 Reeks met xDrive-vierwielaandrijving op de oprit wil, heeft voorlopig maar twee versies om uit te kiezen, zijnde de 120d (diesel) en de M135i (benzine), beide gekoppeld aan een 8-trapsautomaat. Ditmaal liet ik me verleiden tot een testrit met de sportiefste van dit duo.
De M135i dus. Onder diens kap ligt niet langer een 3-liter maar een bescheidener 2-literblok, weliswaar geholpen door de obligate turbo. Of we het geluid van de zespitter missen? Reken maar van yes, ook al klinkt deze viercilinder best aardig en zit hij met 4,8 seconden exact even snel aan 100 km/u als zijn voorganger met dezelfde naam, die weliswaar 14 pk extra ontwikkelde maar ook evenveel koppel (450 Nm). Deze BMW is snel, wendbaar en zeer flexibel wat zijn krachtontwikkeling betreft, maar ook beschaafd in de omgang.
Zoals hierboven aangehaald, hangt de 306 pk sterke viercilinder turbo aan een 8-trapsautomaat, een versnellingsbak die zeer puik werk levert en al zeker in de (nerveuze!) sportmodus, waarin hij zijn agressiefste kant toont. En ook op het gebied van tractie laat deze BMW geen steken vallen. Da’s misschien net het grootste probleem voor de liefhebbers van het genre…
Advertentie – lees hieronder verder
Te stabiel?
De verdeling tussen de assen kan max. 50/50 bedragen, wat wil zeggen dat de M135i in geen enkele omstandigheid in een pure achterwielaandrijver verandert. Veiliger is hij hierdoor wel in de handen van de meeste chauffeurs, maar van het typische BMW-rijgevoel is bijna geen sprake meer. Voorzien van een elektronisch differentieel op de vooras en van torque vectoring, probeert hij tijdens het betere bochtenwerk een achterwielaandrijver te simuleren, maar het blijft bij simuleren. Bijtgraag is zijn vooras gelukkig wel.
Conclusie
Met de M135i heeft BMW een snelle, zeer beheersbare hatchback in het aanbod. De ziel ging jammer genoeg wel een beetje verloren, maar laten we dat onder de noemer ‘vooruitgang’ parkeren…
De BMW M135i in cijfers
Motor: 4 cil. benzine, turbo, 1.998cc; 306 pk tussen 4.500 en 6.250 tpm; 450 Nm tussen 1.750 en 5.000 tpm
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: 8-trapsautomaat
L/b/h (mm): 4.319/1.799/1.434
Leeggewicht (kg): 1.600
Koffervolume (l): 3.80/1.200
Tankinhoud (l) : 50
0-100 km/u (sec.) : 4,8
Prijs: € 49.200 BTWi
Vermogen: 306 pk
Topsnelheid: 250 km/u
Gemengd verbruik: 7,1 l/100 km
CO2: 162 g/km
- Praktischer dan ooit
- Veiliger dan ooit
- Minder krachtig, toch even snel
- Een dure 1 Reeks
- BMW-gevoel?
- Looks?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be