TEST BMW M850i: Jekyll en Hyde zijn terug…

De 6 Reeks verdiende het ergens niet, maar het lijnenspel van de nieuwe 8 Reeks volstaat om de (naams)vervanging te rechtvaardigen. De M850i – het vlaggenschip – is terug en vooral… vooruitstrevend!

8 / 10
Gepubliceerd op 2 november 2018
Leestijd : 5 min

Deel

Voor liefhebbers van auto’s uit de jaren ’90 en BMW’s in het bijzonder klinkt de 8 Reeks als muziek in de oren. Nochtans was het model zeker geen groot commercieel succes – ruim 30.000 geproduceerde exemplaren – maar wel een dat zijn stempel heeft gedrukt op de automobielgeschiedenis. Het moet gezegd dat de schoonheid met haar V12 imposant was: inklapbare lichten, een slank, gestroomlijnd figuur… De 8 van die tijd verving trouwens ook de 6 Reeks van de jaren ’80, dus de geschiedenis herhaalt zich gewoon.

Ongewoon is dan weer dat de 8 Reeks korter is dan de 6 Reeks, 4 cm in totaal (4,85 meter), maar ook 3 cm lager. En het is daar waar de aantrekkingskracht vandaan komt: een lijn die soms zelfs hint naar een zekere… 911. Toch stopt de vergelijking daar, want deze nieuwe BMW coupé hoort in een andere wereld thuis. Hij is indrukwekkend vanuit alle hoeken. Ook de cabrioversie trouwens, die we al in het echt hebben kunnen aanschouwen maar geen beelden van hebben kunnen maken. Dat model komt volgend jaar uit en heeft dankzij zijn softtop de daklijn van de coupé kunnen behouden. Een juweel, waar we er snel op terug zullen komen!

Dat gezegd zijnde, de achterkant van deze BMW vinden we minder geslaagd, vooral die van de M850i vanwege de minder “stijlvolle” accessoires. Een lipje uit carbon op het kofferdeksel? Waarom ook niet… Dat materiaal wordt ook als optie gebruikt voor het dubbele dak van de “M” om hem een extra sportieve uitstraling te geven.

Digitalisering van schermen

De nieuwe 8 Reeks openen, doe je met een elektronische sleutel, een magnetische kaart ter grootte van een creditcard of met je smartphone. Maar deze laatste moet dan wel op Android draaien omdat Apple’s IOS deze “samenwerking” tussen de auto en de telefoon niet toelaat.

Advertentie – lees hieronder verder

De middenconsole is nog steeds (lichtjes) naar de bestuurder gericht. De achterbank is niet geschikt voor mensen met claustrofobie, basketballers – zelfs beginnende – en eigenlijk zo goed als iedereen die een lange rit wil meemaken. De schuldige: de aflopende daklijn die deze coupé juist zo mooi maakt. Gelukkig maakt zijn 420 liter grote koffer veel goed. Kortom, de nieuwe 8 Reeks is een echte “2+2”.

GSM-modus

Even terug achter het stuur kruipen nu. Analoge wijzerplaten werden vervangen door digitale schermen en het display in het midden heeft een diamter van maar liefst 12,3″. BMW bevestigt alweer dat ze ergonomie als de beste beheren. De draaiknop naast de versnellingspook zorgt voor een gemakkelijke toegang tot de menu’s. Op een paar minuten tijd ben je ermee weg.

We drukken de startknop in van de voorlopig krachtigste 8 Reeks uit het assortiment. Een 6-cilinder-in-lijn dieselmotor (320 pk/680 Nm!) zal over enkele weken beschikbaar zijn maar laten we nu genoegen nemen met de M850i en zijn verrukkelijke V8. Met een inhoud van 4,4 liter voldoet dit blok aan de laatste Euro6d normen wat schadelijke uitstoot betreft. Aangekondigd op 10,5l/100km, kwam het brandstofverbruik tijdens onze test (een eerder sportief parcours) vrolijk hoger uit dan 15 liter. In ruil werden we getrakteerd op een symfonie van uitlaatgeluiden, telkens in harmonie met het betrokken rijprogramma: discreet in de comfort- of ecomodus, luid en agressief in de sportstand.

Snelheidssensaties zijn wat verder te zoeken. Dat ligt onder andere aan de opmerkelijke isolatie. De nieuwe 8 Reeks is dan ook een echte cruiser en zijn 8-trapsautomaat (van ZF) en motorblok gaan hand in hand. De enige negatieve opmerking die we kunnen verzinnen is dat de bestuurder op een immense A-stijl moet kijken in een krappe linkerbocht: het lot van dit soort coupé zeker?

Limited slip als laatste verdediging

Om te zien wat de imposante M850i werkelijk waard is, is er niets vergelijkbaar met een testrit op een circuit. We bevinden ons in de buurt van Lissabon, op de beroemde omloop van Estoril waarvan de baan onlangs werd vernieuwd. Vroeger was het er schurend en meedogenloos voor de banden maar was de grip er verbazingwekkend, vandaag schijnt het asfaltlint prachtig onder de Portugese zon maar is de baan ook erg glad. Voorbereid door de fabriekspiloot die als onze gids dient, worden de eerste rondleidingen uitgevoerd “met een ei onder onze voeten”. Daarna wordt het tempo opgevoerd. De bi-turbo V8 wordt opgezweept maar bereikt nooit de rode zone. Vergeleken met zijn voorganger wint hij 68 pk en kan je al 750 Nm koppel aanspreken… onder 2.000 tpm! Vanuit stilstand 100 km/u halen, lukt volgens BMW in 3,7 seconden en zijn ingesnoerde maximumsnelheid (250 km/u) halen we ook effectief op het rechte stuk van het circuit. Zijn remsysteem kan ook duidelijk de 1.965 kg aan. De overvloed aan uitrusting en de vierwielaandrijving dragen natuurlijk bij aan deze massa. Toch is dit een bochtenpakker, met instelbare vering, dubbele wishbones vooraan en een 5-linksophanging voor de achteras. De M850i Xdrive maakt het je vooral graag gemakkelijk, ongeacht je rijniveau.

Afhankelijk daarvan kan je meervoudige en gevarieerde hulpprogramma’s inschakelen of jezelf loskoppelen van dit alles, een kwestie van optimaal genieten van de rijervaring met een limited-slipdifferentieel als ultiem hulpmiddel.

Weer naar huis rijden, doe je dan weer in alle rust, genietend van een eersteklas hifi-systeem. De rekening wordt hierdoor uiteraard mee beïnvloed. Prijzen starten vanaf € 102.000 voor de 840d en € 130.000 voor de M850i… Ja, dat steekt!

Conclusie

Wat een traktatie om over te kunnen schakelen van ontspannen rijden naar de duivelse vibraties van de biturbo V8. Kopen! Maar je moet er wel erg veel voor betalen…

De M850i xDrive in enkele cijfers

Motor: V8 biturbo met directe brandstofinjectie, 4.395cc, 530 pk bij 5.500 tpm; 750Nm bij 1.800 tpm

Aandrijving: vierwielaandrijving

Transmissie: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4.851/1.902/1.346

Leeggewicht (kg): 1.965

Koffervolume (l): 420

Tank (l): 68

0 tot 100 km/u (sec.): 3,7

Prijs: € 130.000 incl. BTW

Topsnelheid: 250 km/u

Gemengd verbruik: 10,5 l/100km

CO2: 240 g/km

Voor
  • Uitstraling
  • Prestaties
  • Hoog comfortniveau
  • Rijplezier, op en naast het circuit
  • Geavanceerde technologieën
Cons
  • Achterbank niet bepaald praktisch
  • Hoog gewicht
  • Prominente stijlen
  • Verbruik
  • De prijs natuurlijk!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.