Het objectieve antwoord is neen. De Competition-variant mag dan wel 25 pk extra uit zijn hoed toveren – de dubbel geblazen 4,4-liter V8 die ook alle andere M-toppers aandrijft, zijnde de M5, de M8 en de X5 M – maar de maximaal aanspreekbare trekkracht blijft steken op 750 Nm, waardoor het verschil op het gebied van prestaties miniem is. Zo wordt er van de 0-tot-100-sprinttijd maar een tiende van een seconde afgepietst, tot 3,8 tellen, en wie niet bezig is met zijn of haar rondetijden op de Nürburgring te chronometreren, heeft dan ook geen enkel argument om dit pakket aan te schaffen. Op de openbare weg is het bovendien onmogelijk om het potentieel van de X6 M, met of zonder het Competition-logo, te benutten.
Daarnaast is de meerprijs van het Competition-pakket alles behalve mals. Voor die extra som van 13.550 euro kan er bijvoorbeeld een – we zeggen maar wat – gloednieuwe Suzuki Swift voor zoon- of dochterlief en nog een beetje zakgeld vanaf. Wie het al helemaal te bont wil maken door de elektronische begrenzing van de maximumsnelheid achterwege te laten, waardoor deze SUV met zijn schuin aflopende daklijn – waarover zo meteen meer – doortrekt tot 290 in plaats van 250 km/u, moet nog eens ruim 3.000 euro op tafel leggen. Nog zo’n volstrekt nutteloos besteed bedrag.
Nu zijn ze natuurlijk niet van gisteren bij BMW. Een X6 M Competition staat voor meer dan alleen meer vermogen en een extra naamplaatje om mee uit te pakken. Je krijgt ook andere velgen (21″ vooraan en 22″ achteraan), een hemel van Alcantara, M-veiligheidsgordels en nog een aantal andere ‘sportieve’ details om het plaatje compleet te maken. Maar ook die toevoegingen verantwoorden de forse meerprijs niet, althans niet volgens ondergetekende.
Komt daarbij dat dit geen auto is om echt rijplezier aan te kunnen beleven. Dat kan je wel met een veel lichtere, kleinere en goedkopere M2, M3 of M4, maar de kloeke cross-overs van de X-reeks moeten ontegensprekelijk geholpen worden door tal van (elektronische) technologieën om de wetten van de fysica te omzeilen. Dat kan ook niet anders, gezien de hogere bodemvrijheid en het gewicht dat de pan uitzwiert. Snel, ja, spannend eveneens, maar écht plezierig? Nein, ook al leveren de stalen remmen uitstekend werk om deze kolos op tijd te doen stoppen en kan hij dankzij zijn uitgekiende vierwielaandrijving heel wat bochtenwerk aan. Maar dit is en blijft een SUV en zeker geen sportwagen pur sang.
Wat de coupévorm van deze brutale vlegel betreft, daar zijn alleen maar nadelen aan verbonden. In wezen is dit een X5 M met een andere look die minder praktische eigenschappen bezit. Denk maar aan het verlies aan hoofd- en kofferruimte, waarbij we in het laatste geval spreken van 70 liter minder laadvolume, tot een vrij stevige 330 liter in de min met de achterbank neergeklapt (totaal: 580 / 1530 liter).
Advertentie – lees hieronder verder
Of bovenstaande tegenargumenten welgestelde fans van het genre zullen weerhouden om zichzelf een X6 M cadeau te doen? Natuurlijk niet. Deze auto koop je in de eerste plaats om op te vallen en om jezelf een bepaald imago aan te meten. Die extra schep die de ‘Competition’ belooft, wordt door potentiële kopers dan ook als niets anders dan een bonus beschouwd, en die mag blijkbaar gerust wat kosten.
Conclusie
Dit is geen auto die het beste van verschillende werelden biedt. Daarvoor komt de X5 M toch nog een beetje meer in aanmerking, al is het maar omwille van het praktische aspect. En toch zijn bepaalde klanten bereid om beduidend meer te betalen voor minder, en daar nog wat bovenop om bitter weinig extra in de plaats te krijgen. Op het vlak van marketing heeft BMW van niemand lessen te trekken, zoveel is duidelijk.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be