Voor we de afmetingen van deze super-SUV erbij halen, gaan we het even kort hebben over het immense radiatorrooster van de X7. De meningen daarover zijn op zijn zachtst gezegd nogal verdeeld. Toch blijft designchef Adrian van Hooydonk zijn keuze door dik en dun verdedigen, ook onlangs nog tegen een Australisch automagazine. Volgens de Nederlander moest er een duidelijk onderscheid zijn met de 5 Reeks… Opdracht geslaagd, zeggen wij.
Terug naar de essentie nu. De X7 is een zevenzitter, al kan je de traditionele tweede rij inwisselen voor twee apartje zetels, zoals dat bij onze testwagen het geval is. Met die configuratie ontpopt deze kolos zich al helemaal tot een SUV-versie van de 7 Reeks. Mijn twee passagiers achterin beschikken zelfs over een eigen infotainmentsysteem met elk een eigen display. Hadden we al gezegd dat deze BMW vanbinnen gigantisch is?
Zijn buitenafmetingen spreken alvast boekdelen. De X7 is 5,15 meter lang en behoort daarmee tot het clubje van de super-SUV’s. Ter vergelijking: de Mercedes GLS is 2 centimeter korter en de Audi Q7 overspant “maar” 5,05 meter. Een Cadillac Escalade is het nét niet. Die Amerikaan – een populaire concurrent in eigen land – meet 5,18 m of zelfs 5,70 m in de versie met de extra lange wielbasis.
De grootte van de koffer hangt natuurlijk af van de configuratie. De derde zetelrij doet het laadvolume serieus slinken (tot 326 liter), al is die beschikbare ruimte wel nuttig. Leg je plat wat kan, dan lust hij 2.120 liter.
Tijd om te vertrekken nu. Deze BMW zou ons moeten kunnen verstaan dus we besluiten een bestemming in te spreken om tijd te winnen. Jammer genoeg draait die verhoopte winst uit op tijdverlies. Dit adres kan je niet op 15 verschillende manieren uitspreken, dachten wij. Blijkt nu van wel. Uiteindelijk hebben we de GPS manueel ingesteld…
Advertentie – lees hieronder verder
Eens op de autosnelweg gebruiken we deze SUV waarvoor hij bedoeld is. Ja, je kan ermee off-road gaan en daar bezit hij zelfs snufjes voor, maar dit type voertuig wordt toch nog het meest ingezet op lange, rechte stukken waarop hij zijn chauffeur zoveel mogelijk wil bijstaan. Om binnen de lijntjes kleuren bijvoorbeeld, wat op een erg fysieke manier gebeurt, alsof de X7 onze stuurmanskunsten maar amper vertrouwt. Misschien komt dat omdat wij wél vertrouwen hebben in de capaciteiten van dit monster en hierdoor relatief los met hem om durven te gaan. Voor zo’n veelweger (2.320 kg!) blijft hij namijk heel vlak in de bochten, terwijl hij ook de verwachtingen op gebied van comfort inlost. Een mooi huwelijk! Als we dan toch minpuntjes moeten bedenken, komen we op het iets te aanwezige windgeruis (voor een wagen uit deze klasse) en op het “vermoeiende” motorgeluid van de 340 pk sterke 3-liter turbobenzine (X7 40i) bij lage toerentallen. Geef je echter gas bij, lijkt het alsof hij plots wel gigantisch veel reserve heeft…
Stevig gas geven, doe je trouwens maar best niet te vaak of te lang met deze SUV, of toch niet als je je rijbewijs lief bent. Zijn hernemingskracht is zelfs met de instapmotor indrukwekkend en aan het stoplicht ben je er snel vandoor (0-100 km/u in 6,1 seconden), mede dankzij de puik afgestelde vierwielaandijving in combinatie met de Steptronic-automaat. Maar of we hem zouden willen voor dagelijks gebruik? Daar is hij toch een maatje te groot en iets te dorstig voor (wij halen 11,5l/100km gemidddeld).
Conclusie
Met de X7 wil BMW zich meten met de grootste jongens en hoopt het merk een pak potentiële Mercedes GLS-klanten te verleiden, zeker op markten waar er veel vraag is naar SUV’s van dit kaliber. Plots klinkt het volstrekt logisch dat deze BMW uitstluitend in de Verenigde Staten wordt gebouwd…
Klik hier voor nieuwprijzen, optieprijzen en technische gegevens van de BMW X7
- Opvallende look...
- Algemeen rijgedrag
- Soepele benzinemotor (X7 40i)
- Bemoeizieke rijhulpsystemen
- Windgeruis
- Te groot voor Europa?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be