Op het platteland van Hesbignon is het op deze aprilse dag nog vrij fris. Toch kunnen we niet aan de verleiding weerstaan om de prachtige Z3 M Roadster van Benoît al open te gooien, gewoon om optimaal van het geluid van deze BMW te genieten. Maar eigenlijk blijven we een beetje op onze honger zitten omdat de vier uitlaten vrij discreet zijn, althans bij een normaal tempo. Deze auto met amper 55.000 km op de teller, rijdt zelden en verkeert echt in showroomstaat. Dus rijden we aanvankelijk tegen een slakkengangetje om de mechaniek degelijk op te warmen. In vergelijking met een “gewone” Z3 verandert er in het interieur relatief weinig. Alleen de sportstoelen en het dashboard onderscheiden zich door hun tweekleurige uitvoering, terwijl op de middenconsole drie analoge tellers in een fraaie retrostijl prijken. Verder toont de roadster zijn sportieve ambities met een koetswerk met vleugels in bodybuildersstijl die hem als gegoten passen. Het moet ook gezegd worden dat de blauwe Estoril tint, typisch voor BMW M, deze Z3 M echt flatteert. En zeker op de brede 17” velgen maakt deze cabrio stevig indruk!
Compacte cabrio, beer van een motor
Toen BMW Motorsport zich boog over de Z3 koos de “performance” afdeling van de Beierse constructeur voor de makkelijkste oplossing door de motor van de M3 E36 in deze cabriolet te plaatsen. Die aanpassing was echter niet zo eenvoudig als ze op het eerste gezicht lijkt, want heel wat mechanische componenten moesten worden verplaatst omdat het blok vrij groot is. De 3,2-liter zescilinder-in-lijn ontwikkelt 321 pk bij 7.400 opm met een koppel van 350 Nm. In 1997 stond deze motor bekend als één van de beste die ooit door BMW Motorsport werd gebouwd (het rendement van 100 pk per liter was uitzonderlijk in die tijd), waarmee de M3 dankzij zijn buitengewone prestaties zelfs een rivaal werd van de Porsche 911. Het is dus niet verwonderlijk dat deze krachtbron ook de Z3 transformeert, met een sprint 0 tot 100 km/u in 5,3 seconden en een topsnelheid van 249 km/u! Dankzij het koppel, dat voor 80% beschikbaar is vanaf 2.000 opm, zijn de op de technische fiche vermelde hernemingen ook zeer indrukwekkend.
Verslavend effect
Nu de olie de juiste temperatuur heeft bereikt, is het tijd om na te gaan of deze motor zijn reputatie waarmaakt. Het volstaat om het rechterpedaal te vloeren om de Z3 in een kruisraket te transformeren. Het toerental klimt razendsnel tot bijna 8.000 opm (met een push bij 5.000 opm dankzij de Vanos, het variabele regelsysteem van de kleppen), het metalen geluid evolueert tot een diep geronk en het landschap vliegt steeds sneller voorbij! Wanneer je een Z3 M koopt, krijg je eigenlijk twee auto’s voor de prijs van één: een eerste gedwee en koppelrijk exemplaar met een verbruik dat onder de kaap van 10l/100 km kan blijven, en een tweede gewelddadiger variant met fenomenale prestaties. Toch moet je een paar zaken in acht nemen vooraleer je van deze fantastische motor gaat genieten.
Advertentie – lees hieronder verder
Aangezien onze auto dateert uit 1998, heeft hij geen ESP en vraagt het temmen van de 321 woeste paarden, die onbeteugeld hun weg naar de achterwielen zoeken, een degelijke stuurvaardigheid. Vooral omdat de Z3M door de zeer korte wielbasis nogal giftig kan reageren als de achterkant uitbreekt. Het is daarom aangewezen om steeds bij de pinken te blijven om te vermijden dat dit fraai stel wielen ter waarde van 40.000 euro (of meer) in een vingerknip tot schroot wordt herleid. Uiteraard is het ook bij nat weer opletten geblazen om niet onverhoeds door de achterkant ingehaald te worden. Tegelijk is de ongelooflijke soepelheid de grote troef van dit M-blok, die toelaat er zeer veel plezier aan te beleven zonder dat je waanzinnige snelheden moet aanhouden. De zeer vlotte hernemingen zorgen er namelijk voor dat je je nooit verveelt achter het stuur van de Z3M. Opgelet, want deze prachtige wagen is een harddrug waaraan je onmiddellijk verslaafd raakt! Je bent gewaarschuwd…
Passie voor bijzondere wagens
Benoît heeft een diepgewortelde passie voor auto’s. Hij heeft een zwak voor Engelse auto’s en besloot daarom enkele jaren geleden een Jaguar XK 140 coupé te kopen die hij zorgvuldig restaureerde. Daarna volgde snel een E Type V12 cabriolet, en vervolgens een Morgan 4/4 die hij ook van A tot Z onderhanden nam. Intussen bezit onze man een mooie verzameling van zeer bijzondere auto’s. Aangezien Benoît eveneens gek is van de BMW Z Reeks, bezit hij nog een zeer mooie zwarte Z1, waarvan je hier ons testverslag kan lezen..
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be